• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälptrådar

Vill du ha en samlingstråd för klocktips?


  • Totala väljare
    39

Lee

Omega
Hallå klocksnackare!
Jag är lite av en smygmedlem här och skriver inte jättemycket (försöka bättra mig på den fronten), några ryggdunkningar och glada grattisrop lite då och då... men jag läser forumet dagligen och tar till mig så mycket kunskap som möjligt! Tack för det!

Jag har märkt att det kommer väldigt många hjälp-mig-hitta-klocka trådar, kul tycker jag som själv letar ny klocka! Men det blir väldigt många liknande trådar och jag skulle vilja optimera detta, därför har jag ett förslag som jag tror kan hjälpa fler:

Det finns en stor samlingstråd med tips utifrån en viss priskategori. Tänker mig att det finns en jävla massa bilder som man kan spana på i evigheter tills man hittar just den klocka som passar bäst utifrån den priskategori man är ute efter.
Exempelvis:
Samlingstråd klocktips pris 0-10 000kr.

Priskategorier kan vara följande:
0-10 000kr
10-20 000kr
20-40 000kr
40- 60 000kr
60-oändlig summa

Eller kom med egna förslag hur det kan se ut!

Men vem är jag att starta flera trådar som ni (möjligtvis) inte vill ha? Därför får ni säga vad ni tycker, omröstning! Blir det ett övervägande positivt gensvar kan jag, admin eller någon annan skapa dessa trådar.
Tack för mig!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag röstar nej för en grötig tråd inte kommer hjälpa någon.

Trådarna försvinner oftast ner i forumet ganska fort och om någon tycker det är jobbigt att skriva ner sitt standardtips kan de alltid länka till ett tidigare inlägg i en gammal tråd.

Dessutom är det ganska ovälkomnande för nya att bli hänvisade till ett fåtal mastodonttrådar.

Vill man rensa upp på förstasidan i forumet är det bättre att klumpa ihop många trådar till färre märkesspecifika trådar. Några märken har redan detta medans andra märken får en ny tråd så snart någon medlem lär sig något för dem nytt om märket (vilket ofta är skåpmat som det redan finns 10 gamla trådar om).
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vad är grejen med att larva sig i den här tråden också? Enkel frågeställning, att det ska vara så svårt att svara..

Röstar ja. Men att det ska vara en stor för samtliga prisklasser. Känns onödigt med en för varje 20k. En stor räcker gott och väl, kommer komma många bra frågor och svar i den.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Problemet är att många kommer fråga, många kommer svara och det blir rörigt. Plus att vissa inte kommer få hjälp medan andra kommer få för mycket hjälp. Dessutom kommer det troligen ta bort diskussioner kring vad just en person vill ha. Den personliga hjälpen riskerar att försvinna och den tråden kommer inte bli lika hjälpsam.

Bättre att i så fall ha en lista med tidigare hjälptrådar som folk kan leta igenom efter liknande tips.
 

CLT

Rolex
Har tänkt samma tanke en tid. Känns som att det blivit på tok för många trådar i detta ämne.

Gör man en stor tråd kommer många nya medlemmar kunna hitta ett bra alternativ son redan tipsats om i samlingstråden.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tror att de som frågar kommer att få sämre tips, iom att de i sina egna trådar kan ställa upp (eller som i många fall, avkrävs) väldigt specifika "krav". Och vem kommer att orka tipsa i dessa mastodonttrådar?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Sen tror jag det kan bli ett problem med att bara vissa orkar skriva i tråden; nämligen att några fås åsikter kommer forma "vad man ska köpa". Jag råder alltid folk som frågar att köpa samma sak tex
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Kan tycka att det i teorin låter som en bra idé, men tror att det i praktiken kommer att bli väldigt oöverskådligt. I värsta fall blir det som i paketöppningstråden, orkar inte läsa i den då jag tycker den är så sjukt rörig.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
En bra idé men jag tror tyvärr inte att det kommer fungera så bra. Riskerar att bli väldigt stökigt i den tråden där alla ska kladda. Tror också att intresset för att hjälpa riskerar att minska.
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Som nybörjare tror jag att det blir för grovkornigt att bara gå på pris, jag söker en stor dressad Kronograf, nästa en vit kostymklocka och en tredje vill ha en rejäl dykare, men alla kanske med samma budget. Blir nog hattigt att samsas i samma tråd? Skär man kakan åt andra hållet, dvs delar in efter stil på klocka får man Budgetproblem istället i respektive tråd.

Isåfall kanske ett nytt toppforum för att söka inköpstips vore något för att hålla diskussionsdelen lite renare? I inköpsforumet kan man sen skapa personliga trådar precis som idag.
 

Lee

Omega
Många verkar positiva, men det är klart det finns vissa nackdelar. Grötiga trådar är helt klart jobbiga...
Ur inspirationssynvinkel tänker jag att de flesta har en viss budget att röra sig inom, därför ser jag att det kan vara en bra avgränsning. Sen kan man diskutera utformningen för att undvika grötigheten.
En enkel bildtråd kan ju vara en idé, där bild och pris noteras. Då kan man ju skapa personliga tips-trådar också för mer specifik hjälp.
 
Topp