• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klockval, 5000 kr.

Tjena grabbar!(och damer)

Har något av ett i-landsproblem som behöver lösas.......
Det är så att jag ska få en klocka via presentkort, detta presentkort stipulerar också att handeln ska ske i fysisk butik och det ger mig vissa begränsningar, då det är min mor som fått presentkortet via sin arbetsgivare. Min mor, låt oss kalla henne moder hen, har bara tillgång till Klockmaster i Hudiksvall, med vissa begränsningar i sortiment/urval och emellanåt sjuka prisskillnader mot nätet.

Problemet som jag behöver hjälp med att lösa är följande.
-Välj en klocka för så nära 5000 som möjligt. Att öka kostnaden om det är motiverat är inga problem, men inte mycket billigare.
-Välj mellan dessa varumärken(Certina, Casio, Victorinox, Seiko, Tissot, Bering, Skagen + ett antal parfymmärken, michael kors, armani etc)

Dessa är alltså de varumärkesalternativ som finns och begagnat är inte ett alternativ, tyvärr.

Mina preferenser är lite stökiga....
Jag har i stort sett bestämt mig för att inom relativt snar framtid inhandla en stycke begagnad Omega SMP Bond, vilket innebär att klockan som väljs nu måste vara tillräckligt bra/snygg/användbar för att konkurrera med handledstid och komplettera Omegan.
Jag är ingen urverksfreak, men det vore kul om klockan istället hade funktioner(Ex Gps, "Eco-Drive", kronograf, Radio controlled, alarm osv) för att motivera den ändå relativt substantiella summan 5000. Jag har inga större problem att peta in X-antal tusen till om det finns en motivering till det. Jag har heller inga problem med att äga ex en dyr Casio trots dess låga "status"

Fick jag välja en stil jag tycker skulle passa så tänk Tag Heuer Carrera Chrono, Speedmaster, Daytona eller för att beskriva stilen med ord, en "sportdressig" klocka. Jag vill ha den på länk och den får gärna ha lume.

Jag har förövrigt testat en Certina action diver och fann den inget för mig. Den var riktigt vacker och lite brutal, men det var inte en klocka som jag kan se mig bära på daglig basis i princip för alltid, vilket är vad jag söker.

Omöjlig uppgift jag ger er? Kanske, men om ni har lust att försöka så vore det underbart:). Ni som har klockar i denna prisklass och av dessa märken eller vet trådar värda att läsa är högst välkomna att erbjuda era åsikter och/eller länka till andra trådar.

Tl;Dr, klocka, 5000-?. Begagnat ej en option, (Certina, Casio, Victorinox, Seiko, Tissot, Bering, Skagen, Pulsar) är de alternativ som finns. Bomba ideér, förslag osv. Woppaaaaa!

Best Regards, Bossebäver
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
5640:- hos klockia. Kan inte vara mycket dyrare hos andra ADs.
image.jpg
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Om utbudet i Hudiksvall känns begränsande kan du väl ta dig till ett annat klockmaster?
 
Certina Day Date så blir både du och hönan nöjd
image.jpg

c:a 6000 SEK

Har kollat på en men även om den är vacker så känns den inte riktigt "rätt".
Om utbudet i Hudiksvall känns begränsande kan du väl ta dig till ett annat klockmaster?

Visst är det en möjlighet men det innebär 10 mil. Har du några vettiga förslag om andra märken fanns tillgängliga?

5640:- hos klockia. Kan inte vara mycket dyrare hos andra ADs.
image.jpg

Känns inte heller helt rätt, även fast jag älskar breitling aerospace.

Jag förstår att jag låter hemskt gnällig och kanske lite bortskämd. Jag vill bara ha en "klockren" klocka(höhö) och jag vet inte vad jag håller på med
 

Greven

Audemars
"Sportdressig" i stil med exempelvis Daytona. Så nära 5000 kr som möjligt. Finns på Klockmaster i Hudiksvall. Varsågod.

Skärmavbild 2015-10-14 kl. 22.24.33.png
 
  • Like
Reactions: SFS

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har kollat på en men även om den är vacker så känns den inte riktigt "rätt".


Visst är det en möjlighet men det innebär 10 mil. Har du några vettiga förslag om andra märken fanns tillgängliga?



Känns inte heller helt rätt, även fast jag älskar breitling aerospace.

Jag förstår att jag låter hemskt gnällig och kanske lite bortskämd. Jag vill bara ha en "klockren" klocka(höhö) och jag vet inte vad jag håller på med

Ah, lägg av. Klart du skall vara kräsen! Det är ändå 5k samt något du förhoppningsvis skall bära i flera år.

Edit, bra tips av @Greven Seikos quartz-kronografer har grymt bra byggkvalitet. Har svinat med en i ca 7år, den har hållt, 2 små repor i hardlexet (glaset) är allt, och inte ett enda batteribyte än.
 
"Sportdressig" i stil med exempelvis Daytona. Så nära 5000 kr som möjligt. Finns på Klockmaster i Hudiksvall. Varsågod.

Skärmavbild 2015-10-14 kl. 22.24.33.png

Ser lovande ut, ska försöka testas i veckan!
Jag själv är Uppsalabo förövrigt.

Kanske en GMT/resebeater som komplement till SMPn... Verkar finnas i många utföranden, färgglada visare, titan, tavlor etc. http://www.lindahlsurmakeri.se/klockor.asp?k1=Certina&k2=Herr&k3=DS+Podium+Big+Chrono+GMT

Exakt det tänket har jag, en chrono och/eller GMT klocka borde vara tillräckligt för att kunna konkurrera med smp:n om handledstid. Jag har dock testat en av de där podiums och kan inte komma överrens med siffrorna på tavlan. Jag har även sneglat (mycket) på ds-2 precidrive, men finner att de har lite udda färger inblandade:/. Helt ärligt är den klocka som tilltalat mig mest hittills varit en casio för 1500 spänn, så jag har redan bestämt mig för att inhandla även en sådan som "mek/bastu/krig/slitåsläng" efteråt

Petar in lite bilder så kanske det underlättar och eventuellt gör det lite roligare

Carrera:n, skulle göra sig perfekt till alltifrån kostym till t-shirt
carrera_tachymetre.jpg
carrera_tachymetre.jpg
87a7a8e8d4519929ea1f1e3f.jpg

En citizen "speedy" homage, nästan snyggare än the real deal.

Omega Aqua Terra "Bond"
Omega-Seamaster-Aqua-Terra-15007-Gauss-Watch-James-Bond.png


Longines conquest GMT, vacker men på tok för tjock för min smak och endast 50 Wr, to bad
Longines-Watches-2016.png


Okänd Longines, vacker dock.
01_carousel_cc4.jpg


Värt att tillägga är kanske att jag älskar stridsflyg och flygvapen, om det ger er några idéer, finner dock de enklaste piloturen(stowa etc) lite för enkla för min smak. Jag är också ingenjörsstudent om det kan vara relevant, jag gillar teknik.
Ex på flygur.
IWC-377704_4c_low.jpg


Det där är ett vackert ur!

En bild på casion också givetvis.
08.jpg

Kolla vilken snygging

Jag är medveten om prisnivån på ovanstående klockor och det är inget jag har råd med de närmsta 176 000 åren, men iinspirationen dras därifrån.

Många tack för all hjälp hittills!

Hej,

Denna klockval är din för endast 4995:-

whale-modern-wall-clock.jpg
Den är unik och torde med den utformningen räknas som dykarur, undrar om den har lume?
 
Kolla in seikos olika modeller, mycket pang för pengarna!

Jag förstår att folk tycker det och kan definitivt uppskatta ex sumodykarens lite dress stil eller en enkel seiko 5, men det jag ser mest är, varför ska jag lägga 5 papp(eller mer) på en seiko?

Ta mig inte fel, det är fina klockor men för mig som inte ser ett mekaniskt verk som en fördel (snarare en nackdel, jag skulle vilja ha en speedmaster som är "ecodrive" och radiokontrollerad), vad gör seikon värd 5?

En casio eller citizen för 5000 är verkligen fullstoppad med funktioner och häftiga tekniska lösningar vilket hade gjort dessa till mina självklara val om de hade kunnat designa klockor som såg ut som så. Hade ex casion jag postade varit en 5000 kr's hightech-variant hade den redan varit köpt

Observera att jag inte försöker trycka ner era förslag på några sätt, jag ser helt enkelt inte varför seikon skulle vara värd 5000. Förklara gärna

Däremot har jag börja sneglat lite mer på Longines Conquest modeller. Dessa är vackra och skulle kunna utgöra ett bra komplement som är både lite dressat och lite sportigt. Vad tycker ni?
53e99244a0635e7bfb867bcc4404145c.jpg

Skitsnygg, har någon klämt på en?
$_1.JPG

Också skitsnygg, men ibland finner jag den lite tråkig? Det kanske finns någon ägare som har en åsikt och några schyssta wrist shots? Den skulle nog göra sig jättebra på lädet.

Tänk om dessa hade varit ecodrive och radiocontrolled?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sammanfattar:
Max 5000kr, ska komplettera Omega Seamaster och ska gärna ha roliga funktioner.

Eftersom du säkert kommer vara försiktig med din Seamaster och inte vilja repa den så föreslår jag en klocka som tål stryk.

1: Casio Edifice EQB-500
https://klocksnack.se/threads/recension-casio-edifice-eqb-500.39630/

2: G-Shock G-Steel
image.jpg

https://klocksnack.se/threads/recension-casio-g-shock-g-steel-gst-w110d-1aer.44741/

3: G-Shock Rangeman
image.jpg


Alla tre är klockor som du kan ha länge och som du utan tvekan kommer att ha nytta av även om du köper dyrare klockor vid de tillfällen då du inte vill repa din Seamaster.
 
Sammanfattar:
Max 5000kr, ska komplettera Omega Seamaster och ska gärna ha roliga funktioner.

Eftersom du säkert kommer vara försiktig med din Seamaster och inte vilja repa den så föreslår jag en klocka som tål stryk.

1: Casio Edifice EQB-500
https://klocksnack.se/threads/recension-casio-edifice-eqb-500.39630/

2: G-Shock G-Steel
image.jpg

https://klocksnack.se/threads/recension-casio-g-shock-g-steel-gst-w110d-1aer.44741/

3: G-Shock Rangeman
image.jpg


Alla tre är klockor som du kan ha länge och som du utan tvekan kommer att ha nytta av även om du köper dyrare klockor vid de tillfällen då du inte vill repa din Seamaster.

Priset får överstiga 5 om det är värt det, kan sträcka mig ett gäng tusenlappar iaf.
Finner samrluga förslag snygga , men klockaor av den storleken på mig skulle se störtlöjligt ut i alla situationer.
Slår ett slag för http://www.precisiontime.co.uk/victorinox-swiss-army-241494-chrono-classic-gents-watch-p-8920.html

40mm, fin finish på boett och länk, safirglas wr 100m finns även i XL 45mm men den är inte lika snygg tycker jag då den har helborstad länk. Finns olika färger på tavla.
Har sett och testat, den gav mig inget alls

Certina ds 2, älskar den! retail ligger på 7" men hos klockia drygt 5" - Gör sig grymt på nato och gummiband också!
Min recension, Spec står längre ner: https://klocksnack.se/threads/certina-ds-2-precidrive-chronograph-haq-paketöppning-kort-review.42654/

FullSizeRender.jpg


Detta är den klocka som hittills ligger mig varmast om hjärtat, precidrive och grejer. Men som "allroundklocka" har de valt lite lustiga färgkombinationer, och den grå urtavlan såg mest plottrig och livlös ut.
Still, den gröna och den röda sticker ut i positiv bemärkelse, frågan är bara om de sticker ut för mycket?

Till er som kan något om stil, vore certinan acceptabel till en kostym?

Ang conquest-serien, är det någon som har en? Det är ont om reviews på teh interweb och dess släkting hydroconquest verkar ta all uppmärksamhet. Är den värd ett gäng tusenlappar till?



IMG_5058.JPG

IMG_5060.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men @Bossebäver , hur länge måste du spara tills du kan köpa en seamaster? Varför inte bara köpa något billigt för typ 1000kr så länge, typ en SEIKO 5, G-Shock eller dylikt? Det kortar ju ner väntetiden på det du faktiskt vill ha.
 
Men @Bossebäver , hur länge måste du spara tills du kan köpa en seamaster? Varför inte bara köpa något billigt för typ 1000kr så länge, typ en SEIKO 5, G-Shock eller dylikt? Det kortar ju ner väntetiden på det du faktiskt vill ha.

Jag får 5000 gratis i presentkortsform, de pengar som inte är använda i november försvinner. Därav min vilja att köpa en till, gärna en som kompletterar en seamaster bra!
sant, det ska vi ändra på! ;)
image.jpeg

De är verkligen fruktansvärt snygga. Du har inte fler egenknäppta?

En röd titan vore kanske något.
 
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpeg


dunkar på med lite bilder när jag ändå håller på

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpg

Helvete vad vackert. Jag letade en på stan idag, hittade bara den grå urtavlan som jag tycker är lite, jag vet inte, tråksnygg?

Den gröna passade överraskande bra till allt, och lume också, är det hyfsat tryck i lumen?

Jag måste hitta en handlare med både gröna och röda tavlan helt enkelt, underbart med alla bilder
 

mackman

Cartier
Helvete vad vackert. Jag letade en på stan idag, hittade bara den grå urtavlan som jag tycker är lite, jag vet inte, tråksnygg?

Den gröna passade överraskande bra till allt, och lume också, är det hyfsat tryck i lumen?

Jag måste hitta en handlare med både gröna och röda tavlan helt enkelt, underbart med alla bilder

den röda ser enligt mig riktigt tråkig ut, men dom röda färgerna går med fler nato färger.
Man får vara berädd på att den gröna som jag har är väldigt stark och intensiv, men den får den att se giftig, aggresiv ut. Men en väldigt avägd tavla trots den starka färgen. Får komplimanger dagligen för klockan, folk diggar dom gröna visarna!

Men Bäst är nog att testa i butik så att du kan bilda dig en egen uppfattning. Step in watch center på drottninggatan har båda.
Lumen är riktogt bra antae jag! Lyser starkt som tusan i början och avtar sagta, man kan vakna upp mitt i natten och se vad klockan är! Glödtiden på lumen (när man fortfarande kan se vad klockan är) skulle jag gissa ligger runt 8timmar.
 
Topp