• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med val av urverk ETA 2824-2 eller Miyota 9015

Syven

Panerai
2-Faktor
Hej alla kunniga på KS.

Funderar på att införskaffa mig en LUM-TEC M auto.
Har uppmärksammat att den säljs i olika utföranden med olika urverk.
Hur stor vikt tycker ni ligger i vilket urverk som sitter i?
Skiljer inte jättemycket i pris men ETA versionen är lite billigare och jag tänker att den är lättare att serva i framtiden (eller?)

Vore tacksam för lite information och hjälp.

/Syven
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
ETA 2824 kan vilken urmakare som helst fixa. Beprövad arbetshäst. Inte så insatt men Schweiziskt före japansk tycker jag.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Spindel

KS vulkanolog på Island
I servicebarhet skulle jag påstå att det inte är någon som helst skillnad mellan urverken. Även Citizen spottar ut bisarra mängder klockor och urverk varje år.

Sedan är det en smakfråga vad man vill ha. Tidigare inlägg föredrar Schweiziskt. Jag skulle välja japanskt.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Tack för två snabba bra svar!
Verkar som att man inte kan göra "fel" val här alltså.

Kanske finns någon på forumet som sitter på en M auto som kan bidra med lite erfarenhet?
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Är det inte så att ETA skall sluta leverera delar till fristående urmakare vid årsskiftet? Har för mig att det var nåt som swatch group gick ut med
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Man kan ju fortsätta leverera delar för reparation till fristående urmakare men sluta leverera verk till andra klocktillverkare.
Jag har för mig att snacket gick att de inte skulle förse fristående urmakare med delar heller. En urmakare måste vara registrerad ÅF för att få köpa delar.

Dock är väl det bara snack just nu så man får se hur det blir i verkligheten.
 

Sond

Patek
Kan absolut vara så att jag missat detta med delar. Men har de inte också sagt detta med verk?
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Man kan ju fortsätta leverera delar för reparation till fristående urmakare men sluta leverera verk till andra klocktillverkare.
Jo, det är sant.
Jag fattade det som, är du AD för nåt märke inom Swatch group får du tillgång till urverk/delar annars inte.
Någon mer som uppfattade det som mig? Eller är jag missuppfattat det hela... o_O
 

DrDre

Patek
Miyota fick en del uppmärksamhet för några år sedan när man släppte 9105 och det ansågs vara en seriös konkurrent till ETA's finaste 2892. Själv är jag dock stor fan av ETA 2824. Det har funnits i massor av år och gjorts i många miljoner ex. De klockor jag har med det urverket har alltid funkat väldigt bra och service är billigt och snabbt. 9105:an är som sagt inte lika beprövad och inte alls lika vanlig och för en fristående urmakare så har han säkert servat 100 stycken 2824 på varje Miyota så om man väljer ETA så innebär det att man får ta del av ett upparbetat system av erfarenhet och kompetens och reservdelshantering.

Om nu ETA slutar förse de många många miljoner klockor med ETA-verk med deler över en natt, så ska, om jag förstått det rätt, det gå att använda delar från Selitas som ska vara helt identiska. Annars kommer någon annan att stiga in och lösa det på något sätt. Patenten har gått ut och marknaden är ju helt enorm.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Är urverken likvärdiga i funktioner, gångreserv etc?
Kolla här!
DIVE WATCHES With ETA 2824-2 vs Miyota 9015
http://forums.watchuseek.com/f74/di...-lets-debunk-myths-personal-views-930815.html

Taget från ett inlägg i tråden:
"
I have talked to several watch makers regarding the 9015 vs eta. What I gleaned from them is that in the base 2824 movement the 9015 is more accurate. However, when you go up in finish levels on the 2824 it outperforms the 9015, but you also pay a lot more for it. So if you are buying a low end 2824, the 9015 may actually be the better way to go. But when the 2824 is installed in the higher end watches the finish level is much better and quality exceeds the 9015. That was my understanding
"
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Kolla här!
DIVE WATCHES With ETA 2824-2 vs Miyota 9015
http://forums.watchuseek.com/f74/di...-lets-debunk-myths-personal-views-930815.html

Taget från ett inlägg i tråden:
"
I have talked to several watch makers regarding the 9015 vs eta. What I gleaned from them is that in the base 2824 movement the 9015 is more accurate. However, when you go up in finish levels on the 2824 it outperforms the 9015, but you also pay a lot more for it. So if you are buying a low end 2824, the 9015 may actually be the better way to go. But when the 2824 is installed in the higher end watches the finish level is much better and quality exceeds the 9015. That was my understanding
"

Bra tråd, tackar.
 

Coromo

Omega
Jag har själv en Lum tec M69 som det sitter ett Miyota 9015 i och jag är riktigt nöjd med den.
Innan jag köpte klockan så pratade jag med Chris på Lum tec om det här med verken och det ska inte vara speciellt stor skillnad mellan dom. Men det blir tydligen bara svårare och svårare för Lum tec att få tag på ETA verken därför har dom gått över till Miyota.
Vad det gäller reservdelar och service så kan du alltid skicka klockan till Lum tec, dom har garanterat alla delar du behöver till klockan och dom är kända för sin bra service.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Jag har själv en Lum tec M69 som det sitter ett Miyota 9015 i och jag är riktigt nöjd med den.
Innan jag köpte klockan så pratade jag med Chris på Lum tec om det här med verken och det ska inte vara speciellt stor skillnad mellan dom. Men det blir tydligen bara svårare och svårare för Lum tec att få tag på ETA verken därför har dom gått över till Miyota.
Vad det gäller reservdelar och service så kan du alltid skicka klockan till Lum tec, dom har garanterat alla delar du behöver till klockan och dom är kända för sin bra service.


Tack för ditt svar, alltid kul å höra från en ägare!

Googlade lite om LUM-TEC på KS och hittade en tråd om ev rabatt för KS:are. Någon som vet om det blev något med det?
 
Topp