• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hockeykorten - en samling som förtjänar mer uppmärksamhet

JOT

Basic
Jag kikar runt och till min förvåning finner jag ingen tråd om hockeykort. Det får mig att fundera: jag kan inte vara själv på detta forum som intresserar mig för dem?

Jag kommer såväl ihåg första gången när jag sprang ner till Konsum en fredag och köpte mitt första paket Parkhurst med NHL-kort. Det var ett kort på Doug Weight som jag fick.

Vilken kvalitet. Wow
Nu var det bara att vänta till nästa fredag för att få köpa ett nytt paket. Jag fick välja på godis eller hockeykort och svaret var givet för mig. Spänningen av att få öppna ett paket och få en bild på en spelare jag knappt kunde uttala och inte hade en aning om vem det var, kändes otroligt spännande. Dessa blev mina superhjältar.

Det blev många paket efter det och även om intressen kommit o gått, så har dessa följt mig som en skugga

Nu såhär nästan 30 år senare, så finns samlingen kvar. Många luckor har blivit fyllda, men än finns det hål kvar.

Jag hoppas att det finns fler som delar denna passion. Annars får ni hålla till godo

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    556.8 KB · Visningar: 87
  • image.jpg
    image.jpg
    725.4 KB · Visningar: 84
  • image.jpg
    image.jpg
    776.6 KB · Visningar: 82
  • image.jpg
    image.jpg
    659.9 KB · Visningar: 87
  • image.jpg
    image.jpg
    654.7 KB · Visningar: 101
  • image.jpg
    image.jpg
    623.2 KB · Visningar: 99
Då är vi två i a f, även om det står rätt stilla nu mera, är så gammal att jag kommer ihåg album o klisterbilder :oldman:
återupptog samlandet i mitten på 90-talet, har väl en halv garderob med pärmar o lådor som står och dammar.

Men kommer ihåg känslan att sprätta paketen/boxar och dra något värdefullt insert, även om det sällan inträffade.

Kul tråd! Gick igenom några gamla flyttkartonger här om kvällen och hittade min samling. Har nog inte kollat på korten på 10-15 år. Var väldigt aktiv på mitten/slutet av 90-talet då min kompis pappa drev en butik där dom sålde hockeykort. Istället för lördagsgodis blev det ett paket med hockeykort 😊 Återkommer med lite bilder när jag har tid.

De guldiga Ultra-korten som du har suktade man ju efter 👍

Hade en några år äldre polare som ville byta hela sin samling på 1000 kort mot någon magisk serie på 8 som jag hade lyckats tillskansa mig. Gick med på bytet.

Nu har jag inga kort kvar och känner mig fortfarande lurad så här 25 år senare.

Detta väckte minnen till liv, var ju hela ens liv ett par år under 90-talet. Har kvar alla pärmar uppe på vinden, en elitseriepärm vill jag minnas finns där också. Känner igen alla dina kort så liknande måste det finnas där uppe också. Finns det någon marknad för sådant här längre? Minns att det var en del pengar i det förr.

Edit. Blev tvungen att googla lite och det mest från 90-talet verkade just värdelöst 🙂 men från 70 och 80-talet var det annorlunda så det kanske är dags att ta ner de där pärmarna ändå.

Senast ändrad:
Här kommer ett litet axplock av samlingen. Mike Richter var en favorit back in the days 😊

Bilagor

• A0E0757A-38F6-47CD-A399-19BDEAC95F29.jpeg
    A0E0757A-38F6-47CD-A399-19BDEAC95F29.jpeg
    803.7 KB · Visningar: 97
  • 79D8ECC8-828A-417C-A4F9-92EABC1AFE5C.jpeg
    79D8ECC8-828A-417C-A4F9-92EABC1AFE5C.jpeg
    780.8 KB · Visningar: 81
  • B45DD276-2E15-4A8B-A53B-78BD30A71113.jpeg
    B45DD276-2E15-4A8B-A53B-78BD30A71113.jpeg
    863.5 KB · Visningar: 75
  • B9030594-C8FA-4C4D-BCCF-D958C5C70CAB.jpeg
    B9030594-C8FA-4C4D-BCCF-D958C5C70CAB.jpeg
    851.2 KB · Visningar: 74
  • 7829096B-B9FE-47AE-B43E-B569E4116B3E.jpeg
    7829096B-B9FE-47AE-B43E-B569E4116B3E.jpeg
    745.1 KB · Visningar: 72
  • 9B9A642E-BB79-4319-9297-427CD8B2427D.jpeg
    9B9A642E-BB79-4319-9297-427CD8B2427D.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 67
  • 581737A1-4DFA-4340-BB74-E8F93B62BE6A.jpeg
    581737A1-4DFA-4340-BB74-E8F93B62BE6A.jpeg
    797.9 KB · Visningar: 70
  • 79DFFE11-58B5-4CA2-804E-E7CE1B7DDE85.jpeg
    79DFFE11-58B5-4CA2-804E-E7CE1B7DDE85.jpeg
    833.5 KB · Visningar: 66
  • B855BAFB-0A87-4D35-B5F3-5CC8F2FBA284.jpeg
    B855BAFB-0A87-4D35-B5F3-5CC8F2FBA284.jpeg
    820.8 KB · Visningar: 63
  • 6F7DB71B-E332-4D2E-A5CB-CA6BE44BD02C.jpeg
    6F7DB71B-E332-4D2E-A5CB-CA6BE44BD02C.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 61
  • 0D394024-BAE0-4A41-BA55-3A483C930D77.jpeg
    0D394024-BAE0-4A41-BA55-3A483C930D77.jpeg
    703.8 KB · Visningar: 63
  • 804A0FDF-0D6E-4D8A-AAD4-7D5451983988.jpeg
    804A0FDF-0D6E-4D8A-AAD4-7D5451983988.jpeg
    763.2 KB · Visningar: 66
  • CAC8E0BD-1E42-4E79-96BB-3BA98777FB0D.jpeg
    CAC8E0BD-1E42-4E79-96BB-3BA98777FB0D.jpeg
    770.3 KB · Visningar: 64
  • 6D944B5D-CE34-4FE8-83F0-FF094A9C2060.jpeg
    6D944B5D-CE34-4FE8-83F0-FF094A9C2060.jpeg
    710.2 KB · Visningar: 65
  • AF572E73-1D62-4022-9CEC-00A3EAD17D1E.jpeg
    AF572E73-1D62-4022-9CEC-00A3EAD17D1E.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 68
  • 49F1DD60-9635-47BE-A5E9-310C3CFAD828.jpeg
    49F1DD60-9635-47BE-A5E9-310C3CFAD828.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 68
  • E195CDAD-A110-409A-A790-B35FBC33AA4F.jpeg
    E195CDAD-A110-409A-A790-B35FBC33AA4F.jpeg
    871 KB · Visningar: 58
  • FD5F2255-7DD3-4B58-A9B9-8DEB1ACAF44A.jpeg
    FD5F2255-7DD3-4B58-A9B9-8DEB1ACAF44A.jpeg
    825.7 KB · Visningar: 53
Jag kikar runt och till min förvåning finner jag ingen tråd om hockeykort. Det får mig att fundera: jag kan inte vara själv på detta forum som intresserar mig för dem?

Jag kommer såväl ihåg första gången när jag sprang ner till Konsum en fredag och köpte mitt första paket Parkhurst med NHL-kort. Det var ett kort på Doug Weight som jag fick.

Vilken kvalitet. Wow
Nu var det bara att vänta till nästa fredag för att få köpa ett nytt paket. Jag fick välja på godis eller hockeykort och svaret var givet för mig. Spänningen av att få öppna ett paket och få en bild på en spelare jag knappt kunde uttala och inte hade en aning om vem det var, kändes otroligt spännande. Dessa blev mina superhjältar.

Det blev många paket efter det och även om intressen kommit o gått, så har dessa följt mig som en skugga

Nu såhär nästan 30 år senare, så finns samlingen kvar. Många luckor har blivit fyllda, men än finns det hål kvar.

Jag hoppas att det finns fler som delar denna passion. Annars får ni hålla till godo
Blir fan deprimerad när jag tänker på att nån jäkel snodde pärm på pärm som jag hade med Hockey/magic kort o jävla massa pogs efter en vattenläcka för några år sedan varpå vi fick låna ett utrymme av föreningen att ställa grejerna i medans vi bytte golv som sedan någon (med nyckel) tog sig in i o snodde b.la alla dessa 🤬.

Vi hade en lokal hål-i-väggen affär som bara sålde hockeybilder i flera år när det var stort här där jag bor så varenda månadspeng gick åt till att köpa bilder o det som grämer mig mest var att jag under en födelsedag fick 3 bilder som var inskruvade i case o graded som jag hade önskat mig pga att varje bild bara fanns i 2 eller 3 exemplar i världen . Kommer ej ihåg märke eller något men kommer ihåg att hela bakgrunden var silver med nåt 3d mönster och att dom hängde på displayväggen i månader för att alla föräldrar tyckte dom var för dyra, Det tyckte mina med men tjatade öronen av dom i månader så till slut fick jag alla 3 😂. Vill minnas att ena bilden var Gretzky , Kanske Mario lemioux (stavning) 3e kommer jag inte ihåg.Hade även ett ytterst tidigt kort på Gretzky av modellen man då tyckte var "luffig" den där som såg ut som typ kartong/wellpapp o kändes som det typ ^^.

Morsan köpte alltid den där tidningen där det stod vad alla kort var värda o höll på (Hette den ofset?) O hon var mer förbannad än jag var när hon fick höra att jag lagt ner allt sånt i detta utrymme o det var stulet o hon sa att du (jag) hade gråtit om jag hade förstått värdet på alla dessa kort ihop.

Värsta är dock att jag är helt 100.000% säker på att jag hade minst ett o kanske t.o.m 2x black Lotus magic kort i en pärm som vart stulen då jag tydligt kommer ihåg att det var bland dom tråkigaste korten jag hade (gillade dom med typ döskallar o soldater etc) o såg för inte så länge sedan att nån såldes för 500k dollar på auktion samt att andra har sålts runt 10.000 dollar och uppåt 😭. Men men man kan bara skratta åt olyckan..

Vilken kvalitet. Wow

Blir fan deprimerad när jag tänker på att nån jäkel snodde pärm på pärm som jag hade med Hockey/magic kort o jävla massa pogs efter en vattenläcka för några år sedan varpå vi fick låna ett utrymme av föreningen att ställa grejerna i medans vi bytte golv som sedan någon (med nyckel) tog sig in i o snodde b.la alla dessa 🤬.

Vi hade en lokal hål-i-väggen affär som bara sålde hockeybilder i flera år när det var stort här där jag bor så varenda månadspeng gick åt till att köpa bilder o det som grämer mig mest var att jag under en födelsedag fick 3 bilder som var inskruvade i case o graded som jag hade önskat mig pga att varje bild bara fanns i 2 eller 3 exemplar i världen . Kommer ej ihåg märke eller något men kommer ihåg att hela bakgrunden var silver med nåt 3d mönster och att dom hängde på displayväggen i månader för att alla föräldrar tyckte dom var för dyra, Det tyckte mina med men tjatade öronen av dom i månader så till slut fick jag alla 3 😂. Vill minnas att ena bilden var Gretzky , Kanske Mario lemioux (stavning) 3e kommer jag inte ihåg.Hade även ett ytterst tidigt kort på Gretzky av modellen man då tyckte var "luffig" den där som såg ut som typ kartong/wellpapp o kändes som det typ ^^.

Morsan köpte alltid den där tidningen där det stod vad alla kort var värda o höll på (Hette den ofset?) O hon var mer förbannad än jag var när hon fick höra att jag lagt ner allt sånt i detta utrymme o det var stulet o hon sa att du (jag) hade gråtit om jag hade förstått värdet på alla dessa kort ihop.

Värsta är dock att jag är helt 100.000% säker på att jag hade minst ett o kanske t.o.m 2x black Lotus magic kort i en pärm som vart stulen då jag tydligt kommer ihåg att det var bland dom tråkigaste korten jag hade (gillade dom med typ döskallar o soldater etc) o såg för inte så länge sedan att nån såldes för 500k dollar på auktion samt att andra har sålts runt 10.000 dollar och uppåt 😭. Men men man kan bara skratta åt olyckan
Kul tråd! Gick igenom några gamla flyttkartonger här om kvällen och hittade min samling. Har nog inte kollat på korten på 10-15 år. Var väldigt aktiv på mitten/slutet av 90-talet då min kompis pappa drev en butik där dom sålde hockeykort. Istället för lördagsgodis blev det ett paket med hockeykort 😊 Återkommer med lite bilder när jag har tid.

De guldiga Ultra-korten som du har suktade man ju efter 👍
Inte så att denna butik låg i Trångsund kanske? ^^

Värsta är dock att jag är helt 100.000% säker på att jag hade minst ett o kanske t.o.m 2x black Lotus magic kort i en pärm som vart stulen då jag tydligt kommer ihåg att det var bland dom tråkigaste korten jag hade (gillade dom med typ döskallar o soldater etc) o såg för inte så länge sedan att nån såldes för 500k dollar på auktion samt att andra har sålts runt 10.000 dollar och uppåt 😭. Men men man kan bara skratta åt olyckan

Inte så att denna butik låg i Trångsund kanske? ^^
Tyvärr inte, denna butik låg i Nässjö. Tror den hette Hjeltes om jag inte minns fel 😊

Morsan köpte alltid den där tidningen där det stod vad alla kort var värda o höll på (Hette den ofset?)
Beckett hette (heter?) den.

Just Parkhurst 94/95 som nämnts i tråden har jag hela serien bortsett från några "You crash the game" jag inte brytt mig om att komplettera med (än...). Till serien finns även en särskild pärm med check lists som jag vill minnas att man fick på köpet om man köpte x antal paket. En polares morsa jobbade i kiosken på B&W och efter säsongen fick han Gretzky-pappgubben (i typ helkroppsformat). Wayne var en utmärkt målis när det lirades innebandy i polarens källare. 😅

Jag trillar ofta ner i barndomens/ungdomens hobbys med jämna mellanrum. Hockeybilder inget undantag. Jag har mest bilder från mitten av 90-talet, extremt mycket Red wings-fokuserat och i synnerhet Yzerman-bilder. Sist jag räknade var det ca 300 olika bilder bara med Yzerman. Sunt... :rolleyes:

Nostalgi!
Måste plocka fram mina pärmar som ligger längst in i garderoben. Hade tänkt göra mig av med dom för flera år sedan men hittade ingen lämplig aktör.
Kvällsnöjet ikväll! Bläddra lite och ta några bilder :)

Nostalgi!
Måste plocka fram mina pärmar som ligger längst in i garderoben. Hade tänkt göra mig av med dom för flera år sedan men hittade ingen lämplig aktör.
Kvällsnöjet ikväll! Bläddra lite och ta några bilder :)
Plocka fram och res tillbaka😄 det är fantastiskt kul att kolla igenom. Svårt att värdesätta en samling när det ligger mycket jobb bakom. Allt går ju inte att sätta ett värde på

Senast ändrad:
Nu jävlar ska flyttlådorna i förrådet vittjas!

Hängde annars en hel del i basketbutiken (!) Jumpstop som låg centralt i Jönköping. Mitten av 90-talet. De köpte och sålde kort med Beckett's Hockey Monthly som referens. Var guld att komma över fyra-fem år gamla restlagerpack på typ Galne Gunnar, få Jeremy Roenicks rookiekort och sälja det för att finansiera typ 20 nya Topps-pack.

Sjukt ändå att man lyckades hålla liv i en jävla basketbutik då, när inte ens Stadium och McD finns kvar centralt idag. Blir nostalgisk - Jävla onlinehandel och butiksdöd! 😂

Sålde av en hel del kort då jag tröttnade och alltmer började intressera mig för fotboll på hockeyns bekostnad, men tror att jag har i vart fall 2-3000 st kvar. Återkommer med lite guldklimpar.

Tillbaka
Topp