• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hodinkee features klocksnack

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ja det är riktigt roligt att den uppmärksammades där, väldigt oväntat dock. Får se om köparen ger sig tillkänna :)

Edit: Hur många läsare har Hodinkee?
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Tyvärr ha Hodinkee fallit ner i träsket med sidor som bara är ute efter att lura folk på pengar så jag skulle inte rekommendera något att köpa klockor från dem.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hodinkee är en välkommen spelare för oss klockintresserade. Att de försöker profitera på sitt varumärke är rätt självklart då de driver en business. Priserna de har är självklart handlarlika iom de agerar som just handlare. Precis som för alla som säljer stora volymer så kommer fel att smyga sig in förr eller senare. Det är svårt att komma ifrån.

Jag är ganska oförstående mot kritiken så länge som de tar ansvar och löser eventuella problem. Att priserna är hutlöst höga är som det är. De har köpare som betalar extra för att ha en "Hodinkee-klocka". Jag ser inga problem med det. Köparna är rimligtvis inte helt dumma i huvudet så de googlar säkert modellen innan de slår till.

Jag har svårt att tro att eventuella felskrivningar om skick eller delar är medvetna..

Om inte Hodinkee tilläts tjäna pengar så misstänker jag att ni skulle se betydligt mindre och säkerligen sämre content.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hodinkee är en välkommen spelare för oss klockintresserade. Att de försöker profitera på sitt varumärke är rätt självklart då de driver en business. Priserna de har är självklart handlarlika iom de agerar som just handlare. Precis som för alla som säljer stora volymer så kommer fel att smyga sig in förr eller senare. Det är svårt att komma ifrån.

Jag är ganska oförstående mot kritiken så länge som de tar ansvar och löser eventuella problem. Att priserna är hutlöst höga är som det är. De har köpare som betalar extra för att ha en "Hodinkee-klocka". Jag ser inga problem med det. Köparna är rimligtvis inte helt dumma i huvudet så de googlar säkert modellen innan de slår till.

Jag har svårt att tro att eventuella felskrivningar om skick eller delar är medvetna..

Om inte Hodinkee tilläts tjäna pengar så misstänker jag att ni skulle se betydligt mindre och säkerligen sämre content.
Håller med i sak, men som jag förstår det är det folk vänder sig emot var hur de sålt in sin shop som "att handla av en kompis" och att allting ska vara genomgånget och kosher. De har helt enkelt lagt ribban för korrekt beskrivning högre än övriga handlare, och får utstå kritik när det såklart, är svårt att uppnå helt korrekt beskrivning av udda-vintage klockor.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hodinkee är en välkommen spelare för oss klockintresserade. Att de försöker profitera på sitt varumärke är rätt självklart då de driver en business. Priserna de har är självklart handlarlika iom de agerar som just handlare. Precis som för alla som säljer stora volymer så kommer fel att smyga sig in förr eller senare. Det är svårt att komma ifrån. Jag är ganska oförstående mot kritiken så länge som de tar ansvar och löser eventuella problem. Att priserna är hutlöst höga är som det är. De har köpare som betalar extra för att ha en "Hodinkee-klocka". Jag ser inga problem med det. Köparna är rimligtvis inte helt dumma i huvudet så de googlar säkert modellen innan de slår till. Jag har svårt att tro att eventuella felskrivningar om skick eller delar är medvetna.. Om inte Hodinkee tilläts tjäna pengar så misstänker jag att ni skulle se betydligt mindre och säkerligen sämre content.
Förstår att de behöver tjäna pengar och ser sin chans men risken är rätt stor att deras oberoende minskar. Gör man en specialmodell ihop med Zenith är risken rätt liten att nästa nyhet från Zenith kommer att sågas.

Har sett precis det här inom andra branscher, att en oberoende blogg/sida drivna av entusiaster har glidit i väg från sitt ursprung och därmed tappat förtroende.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Håller med i sak, men som jag förstår det är det folk vänder sig emot var hur de sålt in sin shop som "att handla av en kompis" och att allting ska vara genomgånget och kosher. De har helt enkelt lagt ribban för korrekt beskrivning högre än övriga handlare, och får utstå kritik när det såklart, är svårt att uppnå helt korrekt beskrivning av udda-vintage klockor.
Förväntar man sig inte en korrekt beskrivning och kvalitet från andra high-end dealers? :)

Nu har jag inte kollat allt de har men när jag kollade sist så var det mesta (rollarna iaf) schysst beskrivna.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Förstår att de behöver tjäna pengar och ser sin chans men risken är rätt stor att deras oberoende minskar. Gör man en specialmodell ihop med Zenith är risken rätt liten att nästa nyhet från Zenith kommer att sågas.

Har sett precis det här inom andra branscher, att en oberoende blogg/sida drivna av entusiaster har glidit i väg från sitt ursprung och därmed tappat förtroende.
Varför ska de vara oberoende? De blandar och ger som alla andra kommerssiella bloggar/siter.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja det var ett ljus i mörkret tidigare men med allt påhitt om klockorna de säljer gör dem till mindre trovärdiga än de flesta idag och man riktar in sig på nya köpare inom vintage och saltar påståendena men fantasipriser.

I början försökte man försvara sig och lyckades delvis men fantasierna bara fortsatte komma ut till för försäljning.
http://forums.watchuseek.com/f11/bring-brain-3539322.html
http://forums.watchuseek.com/f11/bring-brain-ii-3581218.html
http://forums.watchuseek.com/f11/bring-brain-iii-3603018.html
http://forums.watchuseek.com/f11/bring-brain-iv-3642258.html
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För att deras tester/recensioner ska bli trovärdiga. Trodde det var så Hodinkee började?
Litar du blint på andra produktintensiva sajter på internet? De sysslar inte med public service. :)

Det sagt så tror jag säkert att de är måna om sin image så att de inte förlorar sin trovärdighet och därmed sina läsare. Det är på det de tjänar pengar så jag tror nog att du kan lita på att de är så sakliga som möjligt gällande det mesta. Du kan dock vara säker på att de, precis som alla andra, säljer och utnyttjar sitt renommé på olika sätt.

Det mesta de rapporterar om är väl rätt så nyhetsmässigt. Sällan de lägger in egna, subjektiva slutsatser i saker. De var väl och nosade på det när de knappt kunde hålla sig sakliga angående Pateks jubileumsmodeller men förutom det så brukar de väl sällan kapa någon? Eller brukar de göra det? :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Litar du blint på andra produktintensiva sajter på internet? De sysslar inte med public service. :)

Det sagt så tror jag säkert att de är måna om sin image så att de inte förlorar sin trovärdighet och därmed sina läsare. Det är på det de tjänar pengar så jag tror nog att du kan lita på att de är så sakliga som möjligt gällande det mesta. Du kan dock vara säker på att de, precis som alla andra, säljer och utnyttjar sitt renommé på olika sätt.

Det mesta de rapporterar om är väl rätt så nyhetsmässigt. Sällan de lägger in egna, subjektiva slutsatser i saker. De var väl och nosade på det när de knappt kunde hålla sig sakliga angående Pateks jubileumsmodeller men förutom det så brukar de väl sällan kapa någon? Eller brukar de göra det? :)
Nej, jag litar inte på kommersiella sidor/bloggar som recenserar saker. Försöker läsa på flera olika ställen för att bilda mig en uppfattning :)
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja det var ett ljus i mörkret tidigare men med allt påhitt om klockorna de säljer gör dem till mindre trovärdiga än de flesta idag och man riktar in sig på nya köpare inom vintage och saltar påståendena men fantasipriser.

I början försökte man försvara sig och lyckades delvis men fantasierna bara fortsatte komma ut till för försäljning.
http://forums.watchuseek.com/f11/bring-brain-3539322.html
http://forums.watchuseek.com/f11/bring-brain-ii-3581218.html
http://forums.watchuseek.com/f11/bring-brain-iii-3603018.html
http://forums.watchuseek.com/f11/bring-brain-iv-3642258.html
Nu läste jag bara en post men det mesta verkar handla om att saker är överprisat. Han gnäller tex på att en 1016 från 1969 inte kan ha en vit patina. Jag sålde förra veckan en exakt likadan klocka med i princip samma serienummer för 8500usd. Hodinkee ska ha 9500 vilket känns rimligt om nu jag kunde få det jag fick. Nu kan säkert gnällspiken på WUS ha rätt ibland men gällande Explorern så har han fel. Kontentan är att han mest bara verkar vara förbannad för att Hodinkee säljer halvhyfsade klockor dyrt.

Jag är säker på att entusiaster alltid kan hitta fel hos handlare om man bara vill. Vare sig det är Eric Ku, Hodinkee eller någon lite mer mellanmjölk. Entusiaster kan också hitta klockor billigare men då är de knappast målgruppen för Hoddinkees shop. Jag är verkligen oförstående i kritiken.

De skriver bra content och drar nytta av det. Good on them liksom.. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Nu läste jag bara en post men det mesta verkar handla om att saker är överprisat. Han gnäller tex på att en 1016 från 1969 inte kan ha en vit patina. Jag sålde förra veckan en exakt likadan klocka med i princip samma serienummer för 8500usd. Hodinkee ska ha 9500 vilket känns rimligt om nu jag kunde få det jag fick. Nu kan säkert gnällspiken på WUS ha rätt ibland men gällande Explorern så har han fel. Kontentan är att han mest bara verkar vara förbannad för att Hodinkee säljer halvhyfsade klockor dyrt.

Jag är säker på att entusiaster alltid kan hitta fel hos handlare om man bara vill. Vare sig det är Eric Ku, Hodinkee eller någon lite mer mellanmjölk. Entusiaster kan också hitta klockor billigare men då är de knappast målgruppen för Hoddinkees shop. Jag är verkligen oförstående i kritiken.

De skriver bra content och drar nytta av det. Good on them liksom.. :)
Det är en hel del påhitt och utsvävande också så när man läser beskrivningarna på klockorna så får man känslan av att de egentligen säljer begagnade bilar där det bara handlar om att utsmycka ett fett pris.

Inget fel i det men om man tänker på sidan vi talar om så blir det genast lite osmakligt för mig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu läste jag bara en post men det mesta verkar handla om att saker är överprisat. Han gnäller tex på att en 1016 från 1969 inte kan ha en vit patina. Jag sålde förra veckan en exakt likadan klocka med i princip samma serienummer för 8500usd. Hodinkee ska ha 9500 vilket känns rimligt om nu jag kunde få det jag fick. Nu kan säkert gnällspiken på WUS ha rätt ibland men gällande Explorern så har han fel. Kontentan är att han mest bara verkar vara förbannad för att Hodinkee säljer halvhyfsade klockor dyrt.

Jag är säker på att entusiaster alltid kan hitta fel hos handlare om man bara vill. Vare sig det är Eric Ku, Hodinkee eller någon lite mer mellanmjölk. Entusiaster kan också hitta klockor billigare men då är de knappast målgruppen för Hoddinkees shop. Jag är verkligen oförstående i kritiken.

De skriver bra content och drar nytta av det. Good on them liksom.. :)
Tror inte riktigt på att du är helt oförstående i kritiken? Speciellt på icke-rolex är de bitvis oärligt beskrivna och ibland felaktiga. Speciellt där de ibland får ut fem gånger så högt pris som de brukar kosta. Jag är inte jätteförvånad men tycker de hade kunnat tona ner det hela lite.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är en hel del påhitt och utsvävande också så när man läser beskrivningarna på klockorna så får man känslan av att de egentligen säljer begagnade bilar där det bara handlar om att utsmycka ett fett pris.
Yes. De säljer. Vilka handlare beter sig annorlunda? På det stora hela så är det få handlare som beskriver sina klockor så mycket som Hodinkee faktiskt gör. Testa maila valfri annan professionell handlare och be dem beskriva skicket på en överprisad medioker klocka som de har. Gissar att superlativen haglar tätare då. :)

Aja.. De tar bra betalt. De har säljande texter och de riktar sig mot nybörjare som vill känna sig trygg med sitt vintageköp. Jag tror att köparna kan lyckas betydligt sämre när de jagar på egen hand.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror inte riktigt på att du är helt oförstående i kritiken? Speciellt på icke-rolex är de bitvis oärligt beskrivna och ibland felaktiga. Speciellt där de ibland får ut fem gånger så högt pris som de brukar kosta. Jag är inte jätteförvånad men tycker de hade kunnat tona ner det hela lite.
Jag har inte kollat annat men jag är inte förvånad. De driver en kommerssiell site. Klart de försöker tjäna pengar. Är kvalitén markant sämre på deras ickerollar så får jag revidera.

Alla handlare är opportunister. De är inte din vän. :)

Jag tror inte att någon av oss är presumtiva köpare. Jag ser hellre att nybörjare köper hyggligt dyrt än att de härjar loss själv på ebay.
 
Topp