• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hodinkee, Kille som köpt sin första vintage Rolex (6538 4 line)

Shit, något sådant skulle ju nästan få en att vilja glömma allt som heter klockor för en lång tid framåt... Hoppas han lyckades häva köpet!

Var nära på att buda på en "watch lot" på ebay som hade vad som såg ut att vara en äkta Daytona i guld liggandes, i delar, i sig. Efter mycket om ooch men kom jag fram till att det var en isärplockad fake där det fanns flera saker som tydde på detta. Andra var inte lika säkra dock utan den gick till slut för nästan 10 000$. Just Rolex vintage känns som perfekta att förfalska eftersom dess priser tappat all rim och reson.

Ibland händer det - och jag säger inte att det är så i det här fallet - att det är producenten eller säljaren av den falska varan som utger sig för att vara den ovetande köparen... För att få hjälp av experterna att peka ut detaljer i den falska varan att förbättra...

... Men sådant är ju svårt att veta.

Men hur i hela fridens namn kan man följa ett expertforum som VRF i flera år UTAN att ta hjälp INNAN man handlar, och inte ge sig till känna förrän efteråt. Då har man väl knappast lärt sig något av de diskussioner man har följt, eller?

Kanske jag ändå menar, vad jag påstår att jag inte menar i första stycket...

A

Det finns en aspekt på klocknörderiet som kan slå till. För att få tillräckligt stor effekt när man väl visar upp klockan vill man inte be om hjälp. Det förtar lite känslan av den ensamme jägaren som efter lång tids spaning lagt ned sitt byte om jägaren istället lät alla andra göra jobbet.

Men fy f_n för att sitta i den där sitsen. Men jag läste om en kille i USA som likt denna person köpte en Rolex av dyrare slag lite lik denna:
RolexSplitSeconds4113-1.jpg

Han visste inte mycket om klockor(för en affär i den storleksordningen) och berättade hur nervös han var när han tog den till en urmakare för verifiering. EFTER KÖPET... Nu var den ok. Tror han betalade motsvarande 1 miljon... Alltså, kanske inte exakt som den ovan men en liknande.

Sond, intressant resonemang. Klart man vill inleda sin aktivitet på forat med en bomb. Trist med en blindgångare dock.
Jag är själv kass på att fråga och har inte alltid gjort min research. Är för impulsiv. Har gått bra men jag har några köp som jag inte skulle ha gjort idag med det lilla jag lyckats lära mig.

Tycker han tar det med gras..... upp på hästen igen och hoppla pålle....

Men hela storyn osar karateångest.....

Ibland händer det - och jag säger inte att det är så i det här fallet - att det är producenten eller säljaren av den falska varan som utger sig för att vara den ovetande köparen...
A

+1 det är vanligt när nån helt ny medlem postar "en ny klocka som han köpt men inte vet nåt om..."... vill egentligen bara kolla om den kan lura experterna... kanske nåt vad med en likasinnad... har sett det flera gånger på olika forum, fast bilderna brukar vara sämre... och att göra det på VRF är ju rätt korkat... där lurar man ingen...

ett typexempel här...
http://omegaforums.net/threads/have-no-clue-on-what-i-have-bought.4886/#post-57041
:confused:

Om nu detta stämmer (även om storyn i sig låter osannolik) så ger det mig små stötar av ångest. Hade man råkat ut för något liknande själv är frågan om man nånsin hade velat bära en klocka igen...

+1 det är vanligt när nån helt ny medlem postar "en ny klocka som han köpt men inte vet nåt om..."... vill egentligen bara kolla om den kan lura experterna... kanske nåt vad med en likasinnad... har sett det flera gånger på olika forum, fast bilderna brukar vara sämre... och att göra det på VRF är ju rätt korkat... där lurar man ingen...

ett typexempel här...
http://omegaforums.net/threads/have-no-clue-on-what-i-have-bought.4886/#post-57041
:confused:

Haha du är drygare än mig när det gäller NA :D

Jag personligen tror att han visste om det, bara pga , hur han svarar ,när han får reda på att den är Fake.........Senare att han var dum,eller inte visste ,vilka experter finns på VRM......Kunde inte se om det stod, hur mycket han betalde klockan ?

RESEARCH RESEARCH REASEARCH! Ett praktiskt exempel av hur viktigt det är att göra sin läxa. Vid köp av vintage ska man ta all hjälp man kan få innan man överför $$$. Att ta hjälp av medlemmarna på olika forum är ett måste och de flesta, om inte alla, delar mer än gärna av sin expertis. Det är även av lika mycket vikt att man köper säljaren. Anar man det minsta av obehag, särskilt när det handlar om så stora summor, Walk away.

Inte roligt. Jag tror de där kopiorna i framtiden kan komma att utgöra ett hot mot vintagesamlandet. Kopiorna kommer nog att bli bättre och kommer de också in bland de äkta som referenser (dvs vi vet inte om de är äkta eller kopior) genom tex det börjar dyka upp bilder där folk påstår "jag vet att den är äkta" trots att den inte är det, så kommer området att bli en total djungel.

Hur troligt är det att rolex öppnar sina arkiv för total transparens? Känns som att detta på sikt kan skada vintagemarknaden rejält, särkilt när "erkända" handlare även de fuskar med frankens osv (mayer affären).

Hur troligt är det att rolex öppnar sina arkiv för total transparens? Känns som att detta på sikt kan skada vintagemarknaden rejält, särkilt när "erkända" handlare även de fuskar med frankens osv (mayer affären).
Inte troligt alls.Rolex säljer nya klockor,ock ska dom serva en vintage,så får den nya delar...

Tillbaka
Topp