• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hommage eller kopia?

Bayraktar

Breitling
Det är ju inte den första och inte den sista som han kommer att kopiera av märket Rolex! Han lever ju på det, det finns ju massa av folk som hyllar han för det han gör, vi snackar mycket pengar här!

Men att kalla den något annat en kopia är ju lite bängt!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Frågan är om kopia likställs med plagiat?
Och är då den enda skillnaden från piratkopiorna att det inte grundar sig på brottslig verksamhet?

Personligen tycker jag att det är rätt harmlöst och att framförallt den vittavlade varianten är ok då den tillgängliggör looken av en cool modell som inte direkt efterapar någon av dagens modeller och därmed troligen inte köps av någon som vill flasha med sin "Rolex".
Jag skulle kunna tänka mig en sån.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Som jag ser det, utifrån min egen "klockkarriär", så kan hommager vara bra insteg i klockvärlden. När man tycker att det är för mycket pengar med en Rolex så kan en hommage ersätta the real deal. Tyvärr, eller kanske jag ska säga "som tur är", så blir ens intresse, kunskaper och känsla lite bättre allteftersom fler klockor passerar. Då går många hommager bort och man börjar leta efter klockor som har egen designhistoria, intressanta tekniska lösningar eller något annat unikt.

Sedan har vi det där med gränsdragning. Det finns ju klockor som bara har ett eller ett par "lånade" designelement men som i övrigt är egen design. Det kan jag gilla (utan att ha något exempel) men när det blir för mycket, ja då backar jag nog - numera.

Personligen försöker jag vara liiite försiktig med att dissa den som har en hommage. Jag har ju själv varit där :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Och om någon dyker upp på ett GTG med en homage på armen? Rullar ni honom i tjära och fjädrar då ;)

För begreppet "respektera ditt val" - vad betyder det? Vad lägger du i det begreppet? Hjälp mig att tolka dig rätt...

Nänä....ingen tjära...lite drastiskt....vi pratar bakom ryggen och möter med tystnad....knyter näven i fickan....viskar och rynkar på näsan.....helt enligt... the Swedish protocol...
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Jag börjar ana en tendens, en trend och kanske till och med en önskan från forumets moderatorer: "Vi vill gärna slippa hommager på forumet!"

Jag är den första att be om ursäkt för att jag både sålt en hommage via en WTB på forumet, och dessutom skapat en tråd om Steinhart (iofs om Triton, men i alla fall...). Jag skulle dock uppskatta ökad tydlighet kring detta på Forumvälkomstinlägget, så att fler kan undvika mina misstag.

Om jag nu har fel i min spaning, och det fortfarande är OK med hommager på detta klockforum, så skulle jag vilja be alla som tycker det är jobbigt/provocerande/etiskt tveksamt eller bara äckligt att helt enkelt läsa andra trådar, helst utan att lägga tråkiga kommentarer i hommagetrådarna. Själv försöker jag lägga min energi och tid på att ge positiva kommentarer till sådant jag gillar och uppskattar, och mindre tid till det jag inte gillar.

Jag har stor respekt för ni som driver och modererar detta forum, ni tillhandahåller en ventil för mina och många andra klockintresserades nörderier, och jag är helt redo att följa de regler som gäller här.

Trevlig kväll på alla Hommagekramare och Hommagehatare!

/Klocksebbe
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Jag börjar ana en tendens, en trend och kanske till och med en önskan från forumets moderatorer: "Vi vill gärna slippa hommager på forumet!"

Jag är den första att be om ursäkt för att jag både sålt en hommage via en WTB på forumet, och dessutom skapat en tråd om Steinhart (iofs om Triton, men i alla fall...). Jag skulle dock uppskatta ökad tydlighet kring detta på Forumvälkomstinlägget, så att fler kan undvika mina misstag.

Om jag nu har fel i min spaning, och det fortfarande är OK med hommager på detta klockforum, så skulle jag vilja be alla som tycker det är jobbigt/provocerande/etiskt tveksamt eller bara äckligt att helt enkelt läsa andra trådar, helst utan att lägga tråkiga kommentarer i hommagetrådarna. Själv försöker jag lägga min energi och tid på att ge positiva kommentarer till sådant jag gillar och uppskattar, och mindre tid till det jag inte gillar.

Jag har stor respekt för ni som driver och modererar detta forum, ni tillhandahåller en ventil för mina och många andra klockintresserades nörderier, och jag är helt redo att följa de regler som gäller här.

Trevlig kväll på alla Hommagekramare och Hommagehatare!

/Klocksebbe

Ryggdunkarforum är kul i en vecka...max
 
Jag börjar ana en tendens, en trend och kanske till och med en önskan från forumets moderatorer: "Vi vill gärna slippa hommager på forumet!"

Jag är den första att be om ursäkt för att jag både sålt en hommage via en WTB på forumet, och dessutom skapat en tråd om Steinhart (iofs om Triton, men i alla fall...). Jag skulle dock uppskatta ökad tydlighet kring detta på Forumvälkomstinlägget, så att fler kan undvika mina misstag.

Om jag nu har fel i min spaning, och det fortfarande är OK med hommager på detta klockforum, så skulle jag vilja be alla som tycker det är jobbigt/provocerande/etiskt tveksamt eller bara äckligt att helt enkelt läsa andra trådar, helst utan att lägga tråkiga kommentarer i hommagetrådarna. Själv försöker jag lägga min energi och tid på att ge positiva kommentarer till sådant jag gillar och uppskattar, och mindre tid till det jag inte gillar.

Jag har stor respekt för ni som driver och modererar detta forum, ni tillhandahåller en ventil för mina och många andra klockintresserades nörderier, och jag är helt redo att följa de regler som gäller här.

Trevlig kväll på alla Hommagekramare och Hommagehatare!

/Klocksebbe

Tror du har en poäng!

Från KS introduktionstext:
"Vi är här för att det är kul och för att vi delar ett intresse. Vi är vuxna människor och samtliga medlemmar förväntas agera som någorlunda vuxna människor. En enkel grundprincip är att du inte skriver något till någon på forumet som du inte skulle kunna säga över en kopp kaffe IRL. Du är alltid personligen ansvarig för vad du postar på forumet. Be nice!"

Om ovanstående citat ska kunnas ta på allvar så borde moderatorerna föregå med gott exempel, om inte "homage-ägare" är välkomna IRL på GTG så är de väl knappast det heller på forumet?

Tycker att detta börjar lukta lite "sekt-tendens" - detta är inte ett forum för klockintresse i allmänhet utan bara för "rätt" sorts kockintresse… ;)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Att vissa uppfattar "hommager" som kopior är knappast konstigt. Den samlade åsikten om kopior är sedan väldigt samstämmig.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Oj, jag har inga problem med detta, själv ägt en Steinhart. Det blossade upp mitt klockintresse och man ska inte pissa i motvind. Förhoppningsvis kan en insikt i budgetsegmentet där hommager flyter runt ge en stark önskan för the real mccoy!

Alltså, ingen ska väl känna sig utanför här på forumet. ALLA är välkommen.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror du har en poäng!

Från KS introduktionstext:
"Vi är här för att det är kul och för att vi delar ett intresse. Vi är vuxna människor och samtliga medlemmar förväntas agera som någorlunda vuxna människor. En enkel grundprincip är att du inte skriver något till någon på forumet som du inte skulle kunna säga över en kopp kaffe IRL. Du är alltid personligen ansvarig för vad du postar på forumet. Be nice!"

Om ovanstående citat ska kunnas ta på allvar så borde moderatorerna föregå med gott exempel, om inte "homage-ägare" är välkomna IRL på GTG så är de väl knappast det heller på forumet?

Tycker att detta börjar lukta lite "sekt-tendens" - detta är inte ett forum för klockintresse i allmänhet utan bara för "rätt" sorts kockintresse… ;)

Hmm. Nu är det ju ingen som på allvar hävdat att hommageägare inte skulle vara välkomna på forumet eller gtg's. Det finns inte heller någon önskan från admin/forumledning att få bort hommager från forumet. Däremot så måste även en av forumägarna kunna ventilera sina personliga åsikter, det är ju ändå ett diskussionsforum...

Personligen har jag problem med varumärkes- och patentintrång men inte med designplankningar/hommager/whatever, bortsett från att de oftast känns jävligt trista (yes, i min bok är en MKII lika själlös som en Tudor Heritage Chrono...). Precis som jag kan tycka att hela hommagediskussionen känns lite trist (i bemärkelsen inte så spännande).

Jag kan däremot tycka att exempelvis Ken Sato gör/gjorde rätt roliga klockor eftersom hans extra allt-princip i designstölderna ofta mynnade ut i något kul och eget...

:)

ps. visste ni att Glycine var före Rolex med automatverk och att Rolex GMT i min bok bara är en delvis plankad vidareutveckling av ett koncept Glycine redan var inne på med sin Airman...
 

salmonia

Omega
När man "kopierar" något vill man efterlikna originalet i mesta möjliga mån....jag skulle hellre kalla det "efterapningar".
Avseende Bill Yaos "efterapningar" så är de fantastiskt bra sådana.
 

DrDre

Patek
ps. visste ni att Glycine var före Rolex med automatverk och att Rolex GMT i min bok bara är en delvis plankad vidareutveckling av ett koncept Glycine redan var inne på med sin Airman...

Jag håller med dig om att Glycine Airman är underskattad och dessutom har den en jäkligt spännande historik. Men va' det inte så att Glycine var först med att släppa sin Airman 1953 och att den då hade en 24h visare (endast) och att Rolex året senare släppte GMT Master som hade både 12 och 24 visare?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller med dig om att Glycine Airman är underskattad och dessutom har den en jäkligt spännande historik. Men va' det inte så att Glycine var först med att släppa sin Airman 1953 och att den då hade en 24h visare (endast) och att Rolex året senare släppte GMT Master som hade både 12 och 24 visare?


Det var därför jag skrev vidareutveckling av ett koncept…..va med lite nu Doc! ;)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor

DrDre

Patek


fast 24h-visare fanns väl redan under kriget? på Gallet kronograf?

http://www.galletworld.com/gallet_watch_multichron_navigator.html

...fast det är klart det är ju en fet innovation att ta det från en kronograf till en "time only"... grattis rolex...;)

(möjl var gallet inte individuellt ställbar?):confused:

Intressant länk! Den där rackaren slår ju undan fötterna på både Airman och GMT Master och dessutom med någon avancerad funktion runt sekundvisaren som jag inte riktigt fattade. Om man på något vis ändå ska försöka försvara Airman och GMT-Master så skulle det väl i så fall vara att 24-h visaren inte verkar syfta till att visa just 24 timmarstiden, utan användas för att ta ut norr.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Intressant länk! Den där rackaren slår ju undan fötterna på både Airman och GMT Master och dessutom med någon avancerad funktion runt sekundvisaren som jag inte riktigt fattade. Om man på något vis ändå ska försöka försvara Airman och GMT-Master så skulle det väl i så fall vara att 24-h visaren inte verkar syfta till att visa just 24 timmarstiden, utan användas för att ta ut norr.


...både och, notera 24 i rött på prominent plats på tavlan (och 6-12-18 där sig bör):)

tror bara det är "hack" sekund, dvs du kan låsa el nolla sekunden, nog så viktigt när man skall "synkronisera klockorna" inför tex en artillerihappening...

Gallet FTW!
 

DrDre

Patek
...både och, notera 24 i rött på prominent plats på tavlan (och 6-12-18 där sig bör):)

Ja just, såg inte 24 timmarsmarkeringarna tidigare. Konstigt att man inte graderade upp en hel ring ring så att man kan läsa av den lite enklare. Men markeringarna antyder ju ändå att man hade någon form av 24 timmarstanke i bakhuvudet.

Kollade runt lite på deras hemsida. Verkar ju vara ett coolt och innovativt märke. Synd att man nästan aldrig ser deras klockor.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ja just, såg inte 24 timmarsmarkeringarna tidigare. Konstigt att man inte graderade upp en hel ring ring så att man kan läsa av den lite enklare. Men markeringarna antyder ju ändå att man hade någon form av 24 timmarstanke i bakhuvudet.

Kollade runt lite på deras hemsida. Verkar ju vara ett coolt och innovativt märke. Synd att man nästan aldrig ser deras klockor.

man hittar dem på ebay, sen kan jag tycka att de oftast inte är lika vackra som samtida Universal Geneve iofs... och har allt för ofta feltänkt små subdials... ;)
 

durutti

Cartier
Har för mej att 24 timmars visning har funnits sen ur-minnes tider..
Det som var unikt för glycine airman var "bara" vridringen som var graderad i 24h och som sen rolex lånade till sina gmt modeller.
 
Gentlemen! Passar på att liva upp en gammal tråd med en moralisk fundering som slog mig när jag var i Italien. Vilket är mest moraliskt riktigt. Att köpa en kostym på typ herrcenter med tyg från masetti ( en gubbe från en familj som vävt tyger i flera hundra år, anses vara en av världens bästa. Han e så rik att han köpte Hugo boss bara för att ha ett märke att väva till). Eller handla på typ HM där barn i Bangladesh får några ören för o limma en kavaj.
Min tanke är: om man inte handlar på hm så får de ju inget alls, då går pengarna till en gubbe som redan har för mycket!
 

Landshark

Cartier
Gentlemen! Passar på att liva upp en gammal tråd med en moralisk fundering som slog mig när jag var i Italien. Vilket är mest moraliskt riktigt. Att köpa en kostym på typ herrcenter med tyg från masetti ( en gubbe från en familj som vävt tyger i flera hundra år, anses vara en av världens bästa. Han e så rik att han köpte Hugo boss bara för att ha ett märke att väva till). Eller handla på typ HM där barn i Bangladesh får några ören för o limma en kavaj.
Min tanke är: om man inte handlar på hm så får de ju inget alls, då går pengarna till en gubbe som redan har för mycket!

Du har nog postat i fel tråd...
 
Topp