• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hommagelista - ja eller nej

V

Cartier
Så här skrev "medinfoto" i tråden Minimalistiska klockor: Rodina i Bauhaus-stil kanske? Är en homage till Nomos Tangente som är en homage till Stowa Antea, men trevlig ser den ut.

Men...när man går in och läser på Stowas hemsida så visar det sig att deras klocka i sin tur är en modifiering på Lange&Söhne.
image.jpg


Det är ju i princip omöjligt att hålla koll på alla hommager oavsett hur mycket man än försöker läsa på.
Jag är inte så beroende av vad det står på klockan, tycker jag att den är tilltalande så spelar det ingen roll för mig om det står Seiko, Rolex eller i princip vad som på boetten. Däremot vill jag inte gå omkring med en klocka som är en ren kopia/designstöld. De flesta exempel jag har stött på hittills under tiden på KS har varit i dykarsegmentet men det är med största sannolikhet lika utbrett bland dressur, flygare m.m.

Jag inser att det är en svår avvägning att säga vad som är hommage eller inte och åsikterna går säkert brett isär, men i hyfsat många fall borde det väl råda konsensus gällande vad som kvalar in och inte, eller?

Finns det något intresse bland övriga medlemmar för en lista över dessa hommage och finns det i sådana fall intresse för er som sitter inne med kunskapen att skapa en sådan lista?
 

SSL

Audemars
Lättast är väl att läsa klockhistoria. Vem var först med vad och vem snodde designen av vem.

Angående Stowa så googlar man lite så hittar man fans till både Nomos och Stowa som krigar om vem som härmar vem och vem som var först med vilken design.

Jag håller mig till Sinn, riskfritt, för tillfället iaf.
 

F-L-P

Panerai
Så här skrev "medinfoto" i tråden Minimalistiska klockor: Rodina i Bauhaus-stil kanske? Är en homage till Nomos Tangente som är en homage till Stowa Antea, men trevlig ser den ut.

Men...när man går in och läser på Stowas hemsida så visar det sig att deras klocka i sin tur är en modifiering på Lange&Söhne.
image.jpg


Det är ju i princip omöjligt att hålla koll på alla hommager oavsett hur mycket man än försöker läsa på.
Jag är inte så beroende av vad det står på klockan, tycker jag att den är tilltalande så spelar det ingen roll för mig om det står Seiko, Rolex eller i princip vad som på boetten. Däremot vill jag inte gå omkring med en klocka som är en ren kopia/designstöld. De flesta exempel jag har stött på hittills under tiden på KS har varit i dykarsegmentet men det är med största sannolikhet lika utbrett bland dressur, flygare m.m.

Jag inser att det är en svår avvägning att säga vad som är hommage eller inte och åsikterna går säkert brett isär, men i hyfsat många fall borde det väl råda konsensus gällande vad som kvalar in och inte, eller?

Finns det något intresse bland övriga medlemmar för en lista över dessa hommage och finns det i sådana fall intresse för er som sitter inne med kunskapen att skapa en sådan lista?

Men... Det är väl lite skitnödigt?

Ingen av dessa snyltar på någon annans varumärke så ser inga problem. Är dessutom högst subjektivt och förutom klara fall som alfa, andra sub kloner, o typ bulova finns ingen konsensus.
 

Hugii

Audemars
Ska man kriga om vem som tillverkade första armbandsur... jag ska börja bära den runt fotleden så blir jag kanske historisk och förebild för alla klocknördar år 2341.

I övrigt gillar jag inte stölder eller att annat märke ska åka snålskjuts.
 

F-L-P

Panerai
Ska man kriga om vem som tillverkade första armbandsur... jag ska börja bära den runt fotleden så blir jag kanske historisk och förebild för alla klocknördar år 2341.

I övrigt gillar jag inte stölder eller att annat märke ska åka snålskjuts.


Fotleden? För mycket plankning av navigatörerna i bombplan som körde klockan på låret, för att kunna klassas som originellt;) .
 

Johan M

Cartier
Det är bara en hommage om designern medvetet gjort en hommage. En lista känns onödig och svår att göra. Vad skall du ha den till?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Squale är en bra kandidat:
duqa5ary.jpg


Men denna är ett gränsfall, jäkligt snygg hur som helst:
Squale1545Heritage2L.jpg


Oj oj, blev lite fel men nu är det ändrat :)
 
Topp