• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hong Kong - min lilla resetråd.

carlanton

Audemars
Efter att även denna sommar fått mitt hjärta krossat och mina semesterplaner grusade satt jag hemma i Högdalen med fyra dagars ledighet framför mig. Utan särskilt lång betänketid bestämde jag mig därför att ta en weekend i Hong Kong för att besöka min platonska kärlek och livskamrat. Mitt klockintresse är tyvärr obefintligt nuförtiden, så det här blir inte mycket till klocktråd. På armen bär jag den enda klocka jag inte sålt för att finansiera det rövarliv jag levt senaste året. Den har hängt med en del: backpacking och klättring i Thailand, klättring i Sverige och hippiestränder på Teneriffa. Möjligheten att se två tidszoner är förvånasvärt bra att ha. Här med blodig vridring efter en otäck mopedolycka på Koh Lanta.

image.jpeg


Den 16 timmar långa resan var en smärtfri, nästan bekväm, historia. Turkish Airways bjöd på service av den gamla skolan; perfekt för en kolonialresa som denna. Nåväl, här kommer lite bilder från igår:

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Idag var det dags för shopping. Hong Kongs lyxshopping är helt absurd. Jag har bott i London och varit där typ 10 gånger senaste åren, men det kommer inte ens i närheten. Klockshoppingen är givetvis bortom allt som går att föreställa sig. Såg tre Vacheron-butiker, säkert fem Rolex-butiker och oändligt mycket Chanel, Prada, LV etc. Gråhandlarna var intressantast och priserna såg humana ut, men jag provade inget och tog nästan inga bilder.

Hong Kong är varmt. Varmt som fan. Jag vägrade dock shorts och t-shirt och var uteslutande klädd i Engineered Garments. Snyggt, dyrt och japanskt gubbhipstervettigt, tyckte jag. Det höll några timmar innan jag gav upp och köpte två par gubbsmarta klättershorts på Uniqlo.

image.jpeg


Tillbaka till shoppingen. Att Hong Kong är det nya Tokyo när det gäller streetwear är ingen hemlighet. Folk klär sig väldigt, väldigt bra och hippt. Japansk streetwear och sneakers dominerar, och klockvalen är genomgående vettiga.

Den första butiken jag besökte var TI, som hade allt från Gosha och WTAPS till Julius och RO. Samt en hel våning koreanska fuccboi-märken jag aldrig hört talas om.

image.jpeg


Bape och Off-White skippade jag av självklara stilmässiga skäl. Besökte dock dessa senare på kvällen, men blev lika oimponerad som vanligt.

image.jpeg


Nästa utflykt var till ett område på Kowloon-sidan, långt från shoppingområdena. I ett nedgånget köpcenter utan skyltar ligger Conceptshop och Human Behaviour, båda gråhandlare av främst japansk streetwear. Dessa butiker var riktigt märkliga och inte alls gjorda för besökare, då de främst är näthandlare. Framförallt Conceptshop var riktigt sjukt, med kläder och prylar i drivor. Inget ställe man hänger och letar grejer i, men de har sjukt mycket ovanliga pjäser som sällan dyker upp i nyskick på annat håll. Hade velat köpa lite Goros, men har ingen lust att svälta resten av sommaren. Human Behaviour har bara Visvim, ett märke jag inte är särskilt intresserad av.

image.jpeg


image.jpeg


Kul att se kläder för hundratusentals kronor i ett så slitet gammalt köpcenter. Fanns även en butik med massor av gamla leicaprylar för ytterligare hundratusentals kronor.

image.jpeg

image.jpeg


image.jpeg


Mer följer!
 
Senast ändrad:

Josef B

Bestraffaren
Trevligt!
Hongkong är en så jefla bra stad! Fortfarande fascinerad av den och hoppas åka dit igen inom en snar framtid.
Hoppas du åker till Macau :)
 

carlanton

Audemars
När jag besöker storstäder brukar jag oftast gå runt planlöst och se vart jag hamnar. Idag hamnade jag på en marknad i Kennedy Town. Här äter man i princip allt, och som västerlänning känns behandligen av djuren och hygienstandarden såklart tvivelaktig.

image.jpeg


image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Hittade även flera hajfensbutiker, vilket är typ trea på min lista över saker jag avskyr mest, näst efter poliser och handel med noshörningshorn.

Med över tre mil i flipflops är det dags att dricka Tsingtao och sova, men kommer uppdatera imorgon!

image.png


En sista bild på utsikten från Kowloon Pier, strax nedanför The Peninsula.
image.jpeg
 

carlanton

Audemars
image.jpeg


En av de märkligaste grejer jag varit med om var att byta om i samma omklädningsrum som Kobe Bryant och hela Lakers. De spelade någon uppvisningsmatch i London och tränade på mitt gym dagen före. Fattade inte ens att det var Lakers förrän jag såg dem spela på gymmets basketplan. Här står vaxdockan på en liten upphöjning, men ungefär så här lång var Pau Gasol bredvid mig...
 
Senast ändrad:

carlanton

Audemars
Är helt slut efter dagens utflykt till Lamma. Nästa vecka ska det bli tyfon, vilket gör att temperaturen och luftfuktigheten är mycket behagligare nu.

image.jpeg


Hittade en till silverbangle i en liten skrotaffär på ön! Letat en sedan jag kom. Den yttre köpte jag i Railey Beach i våras.

image.jpeg


Lunch åt vi på Mana, som är en rawfood/vegan-snabbmatskedja. Riktigt bra falafel- och haloumirulle och grym inredning. Dyrt, hippt och som gjort för oss välmående vita medelklassmän med hippiekomplex.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

carlanton

Audemars
Började med middag på ett svinbra nordvietnamisiskt ställe med lång kö. Käkade phó med biff och nötsenor(!), rispannkakor och vårrullar. Som många andra ställen här sålde de inte alkohol, så vi drack svingoda fruktdrinkar istället.

image.jpeg


Efter det hamnade på något slags ölfestival i största expat-festområdet. Tänk Piccadilly Circus/Fridhemsplan men med stureplanspriser. Dansade till 5 år gamla radiohits och hade good times.

image.jpeg
 

carlanton

Audemars
Kan rekommendera Harbour Grand Kowloon för alla som ska dit, grymt hotell med fantastisk utsikt:)
DSC00182_1024.jpg

Antar att det ligger ganska nära Peninsula? Jag bor på Sáv Hotel. Svinbra, lyxigare än jag någonsin bott och ganska humant pris. Betalar typ 2000 kr för tre nätter, och kunde utan problem hustla till mig en uppgradering till fint och stort rum med utsikt!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om du inte redan har gjort det så se till att prova en burgare på The butchers club när du är i HK, finns en på Wellington St ganska nära Lan Kwai Fong. De har bland de bästa burgarna jag har provat.
 

carlanton

Audemars
Åt på Tim Wan Ho, känt som världens billigaste enstjärniga restaurang. Det finns fem stycken i Hong Kong, och vi valde den i Olympic City för att den var närmast. Tyvärr var det inte alls gott. Det mesta var rätt smaklöst och i vår iver beställde vi på tok för många rätter. Personalen var extremt otrevlig och superstressad. Deras sockerkaka var dock den absolut godaste sockerkaka jag ätit. Ja, kanske det godaste fikabrödet jag ätit. Lätt, luftig och perfekt balans mellan sötma och brödighet. Vi beställde mat för 3-4 personer och betalade bara runt 220 kr, så prisvärt och mättande var det i alla fall!
image.jpeg


Sen hängde vi runt lite i stan, och ikväll ska vi på nattmarknad. Dagen till ära bar jag en billig panamahatt och en linneskjorta från Aspesi.

image.jpeg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Åt på Tim Wan Ho, känt som världens billigaste enstjärniga restaurang. Det finns fem stycken i Hong Kong, och vi valde den i Olympic City för att den var närmast. Tyvärr var det inte alls gott. Det mesta var rätt smaklöst och i vår iver beställde vi på tok för många rätter. Personalen var extremt otrevlig och superstressad. Deras sockerkaka var dock den absolut godaste sockerkaka jag ätit. Ja, kanske det godaste fikabrödet jag ätit. Lätt, luftig och perfekt balans mellan sötma och brödighet. Vi beställde mat för 3-4 personer och betalade bara runt 220 kr, så prisvärt och mättande var det i alla fall!
image.jpeg


Sen hängde vi runt lite i stan, och ikväll ska vi på nattmarknad. Dagen till ära bar jag en billig panamahatt och en linneskjorta från Aspesi.

image.jpeg

men deras bbq-buns är trots allt guds gåva och troligtvis det godaste jag någonsin smakat.
 

carlanton

Audemars
men deras bbq-buns är trots allt guds gåva och troligtvis det godaste jag någonsin smakat.

Jag åt deras pork buns och tyckte inte de var något speciellt! Lite bröd, lite sött och lite salt. Men det kanske skiljer mellan olika restauranger, för alla recensioner jag läst är av din uppfattning.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Trevligt!! Planerar att åka dit med en polare här på KS nästa år. Förmodligen blir vi varsina patek rikare också , stabil prisnivå på klockor ;)
 

carlanton

Audemars
Kollade lite klockor idag! Sjukt mycket G-Shocks och Seiko. Orkade inte prova något men priserna såg humana ut och utbudet såklart löjligt. Det här är bara en butik, fanns två till i samma arkad i Mong Kok...

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Fanns ett par begagnathandlare med mycket Rolex och IWC, och även där såg priserna rimliga ut.

Kollade även mycket sneakers och streetwear. Där var priserna sjukt höga, särskilt för Supreme. Priserna på NMDs och Yeezys vågade jag inte ens se.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


"Just this cat, please." Lägg märke till hans sneakers, min absoluta favoritmodell i min absoluta favoritcolorway!

image.jpeg
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
Kan rekommendera Harbour Grand Kowloon för alla som ska dit, grymt hotell med fantastisk utsikt:)
DSC00182_1024.jpg

Härligt, har bokat Harbour Grand Kowloon för min weekend om 1 månad. Hur är poolområdet? Hoppas på fint väder :);)..
Något kring området man inte får missa? Har tidigare resor bosatt mig på "andra" sidan.
Söndags brunch på Ozone med Dom är spikat, några sjyssta restauranger man bör boka?
 

Oew

Rolex
Du verkar ha det härligt!
Funderar på att ta en vecka där i höst och undrar om nån som kan ge ett bra tips på hotell? Räcker en vecka om man aldrig sett staden eller ska man ta 10 dagar? Ingen speciell budget men runt 2k/natt är väl en bra startpunkt men kan lägga mer om det finns något bra :)
 

matalm

Cartier
Bo på The Mira. Längs Nathan rd på kowloon. Lyxigt och nära till mong kok och nattmarknader och fantastisk mat och otroligt folkmyller och skyhöga byggnadsställningar i bambu och härliga dofter och inälvsmat och bra shopping i dessa mystiska gömda shoppingcenter som börjar på typ 22a våningen i en random byggnad... Och och och... Gotta love HK!
 

Fredde76

Omega
Härligt, har bokat Harbour Grand Kowloon för min weekend om 1 månad. Hur är poolområdet? Hoppas på fint väder :);)..
Något kring området man inte får missa? Har tidigare resor bosatt mig på "andra" sidan.
Söndags brunch på Ozone med Dom är spikat, några sjyssta restauranger man bör boka?

Poolen på taket är härlig:) Hotellet har gratis shuttle-bus till och från downtown. Försök få rum med utsikt mot havet och frukosten rekommenderas starkt!
thumb_IMG_0730_1024.jpg
thumb_IMG_0838_1024.jpg
 
Topp