• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hong Kong-Patina

paradis

Audemars
Såg idag i en Engelsk talande Forum,en artikel som Michael Young har skrivit.Det är han som restaurerar Rolex armband.Han fick in en 1680 röd Sub i mycket dålig skick,sen förklarar han ,Vad,Hur ,dom gjorde den till perfekt skick.Som ny.Han förklarar också att det är jätte många i HK,som gör dom restaureringar ock att man kan blanda till vilken färg man ÖNSKAR.Kunderna kommer med klockor beställer olika saker med klockor.Efteråt kan man kanske inte klandra urmakaren,när klockan säljes som NOS.Nu börjar jag tänka på en handlare som det ibland ,kom frågor om......Kommer ihåg att vid ett tillfälle hade han på en bild två Sub,med exakt samma färg,patina.Någon började undra,fråga,men man sa att det gick inte att bevisa något.Undrar om det kommer att gå att bevisa ,efter dagens artikeln.......
 

Bilagor

  • after redsub.jpg
    after redsub.jpg
    41.5 KB · Visningar: 529

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Fast den urtavlan ser ju min morsa att den är relumad, så enkelt är det väl inte med de som diskuterats här tidigare?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fattar ingenting. Man ser ju tydligt att det är två olika lager lume på tavlan. Eller menar du något annat? :|
 

Ministern

Founder
2-Faktor
paradis skrev:
Såg idag i en Engelsk talande Forum,en artikel som Michael Young har skrivit.Det är han som restaurerar Rolex armband.Han fick in en 1680 röd Sub i mycket dålig skick,sen förklarar han ,Vad,Hur ,dom gjorde den till perfekt skick.Som ny.Han förklarar också att det är jätte många i HK,som gör dom restaureringar ock att man kan blanda till vilken färg man ÖNSKAR.Kunderna kommer med klockor beställer olika saker med klockor.Efteråt kan man kanske inte klandra urmakaren,när klockan säljes som NOS.Nu börjar jag tänka på en handlare som det ibland ,kom frågor om......Kommer ihåg att vid ett tillfälle hade han på en bild två Sub,med exakt samma färg,patina.Någon började undra,fråga,men man sa att det gick inte att bevisa något.Undrar om det kommer att gå att bevisa ,efter dagens artikeln.......

Jättedumt och dåligt exempel. Men visst det finns hur mycket bogus som helst som verkar fint.. Men det där var ett bedrövligt uselt exempel..
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
yonsson skrev:
Fattar ingenting. Man ser ju tydligt att det är två olika lager lume på tavlan. Eller menar du något annat? :|

Asså tavlan har vita spots som lumen är målad på, det är ok (jfr min gamla rishög där lumen var borttvättad (och spotsen iofs bristfälligt bättrade)) det som var fel här är ju att det ser ut som en femåring målat på lumen (det gula) med en glasspinne...
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359139642.899451.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359139642.899451.jpg
    150.4 KB · Visningar: 425

DrDre

Patek
NiklasArvid skrev:
Fast den urtavlan ser ju min morsa att den är relumad, så enkelt är det väl inte med de som diskuterats här tidigare?

Nu tillhör jag inte vintageexperterna, men visst kan väl tritiumet se ut ungefär så där? Som jag har förstått det så ligger det vit färg i botten och sedan ligger lysmassan ovanpå. Och lysmassan kan vara ganska slarvigt ditlagd men det är ju inget man ser förrän den gulnat och konstasten mot den vita bakgrundsfärgen uppstår. Men som sagt, rätta mig gärna om jag har fel.
 

paradis

Audemars
Så såg den ut tidigare.Det handlar inte om vad han har gjort,utan Vad man kan ock Vad folk gör,med klockor för att dom ska se bättre ut.Hittade detta på Rolex Forums på vintage avd.
 

Bilagor

  • before redsub.jpg
    before redsub.jpg
    38.2 KB · Visningar: 386
C

China

Guest
DSC01710.JPG


DSC01712.JPG


Tritiumet kan bli ganska risigt med tiden, och brukar heller inte vara 100% perfekt pålagt från början. Däremot så ska texten "submariner" vara tydligt upphöjd, och det tycker jag inte att den verkar vara på "Hong-Kong" bilden. Men bilden är tagen rakt framifrån, så jag kan ha fel. Kanske dags för nya glasögon...

http://www.horologist.com/submariner.htm
 

max

Dancing Queen
För mig är det lika ofattbart att någon som renoverar en tavla så mycket inte får lumeprickarna bättre och jämnare, som att de som gör kopior gör sånna idiotiska misstag som att stava fel, ha fel typsnitt och fel luggar osv.
Kan ju inte vara mkt svårare att få dem såhär när han ändå håller på?

960x706x168O-red-sub-NP-001.jpg.pagespeed.ic.gSdrLDLuFa.jpg


(bild från nb times så risken att även denna tritium är fabricerad på ett eller annat sätt är ju inte helt obefintlig) :)
 

axa

Omega
paradis skrev:
Så såg den ut tidigare.Det handlar inte om vad han har gjort,utan Vad man kan ock Vad folk gör,med klockor för att dom ska se bättre ut.Hittade detta på Rolex Forums på vintage avd.

Men nu hänger inte jag med.
Ska inte folk få renovera sina objekt även om det är Rolex Vintage menar du? Uppenbarligen så finns det att göra för nämnde Young då det finns en stor efterfrågan på "reparationer".
Dock tycker inte jag att man kan lasta Young för att klockägare på olika sätt annonserar missvisande en klocka som passerat hos honom.
 

max

Dancing Queen
axa skrev:
Men nu hänger inte jag med.
Ska inte folk få renovera sina objekt även om det är Rolex Vintage menar du? Uppenbarligen så finns det att göra för nämnde Young då det finns en stor efterfrågan på "reparationer".
Dock tycker inte jag att man kan lasta Young för att klockägare på olika sätt annonserar missvisande en klocka som passerat hos honom.
Skulle personligen vara väldigt missnöjd om jag fick tillbaka en tavla som såg ut som den i första posten, även om det är bättre än "före"-bilden så är det ju inte bra. Att sälja en bra restaurerad tavla blir ju väldigt mycket lättare även då man uppger det än en som ser hemmabyggd ut. Vem vill lägga 80-100k på en rödsub med den tavlan?
Att tavlor förr eller senare behöver lite skönhetsvård tycker jag är en bättre lösning än att sätta i en utbytestavla, men exemplet tycker jag är att göra den totalt osäljbar.
Självklart skall man som säljare uppge saken vid försäljning, inget snack om den saken.
 

DrDre

Patek
max skrev:
För mig är det lika ofattbart att någon som renoverar en tavla så mycket inte får lumeprickarna bättre och jämnare,

Grejen är väl att även på originalen så kunde ofta lysmassan vara ganska taffligt målad. Iom att man har en vitmålad bakgrund och lysmassan är vit, så syns det helt enkelt inte. Nu hade jag inga tyvärr inga vintagebilder förutom denna i mitt photobucketalbum, men även här syns det att man målat ganska slarvigt. Och denna är garanterat äkta (tillhörde en astronaut och såldes för massor av pengar på auktion).


Ronald-Evans-GMT-Rolex-Moon-Watch.jpg
 

paradis

Audemars
Det finns inga problem med Michael Y.,på bilden hans arbete med målad(utan tritium) tavla.Han,MY,förklarar att,dom gör om tavlor,(Hong Kong urmakare)läger på tritium med mörk färg,så att klockan ser gammal ut.Det är klockor som oftast kostar 80.000 ock upp.Klockorna har inte åldrats med tiden,fått färg på tavlan,utan är lagt på senare.Detta är svårt att bevisa,ock peka ut någon.....
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
DrDre skrev:
max skrev:
För mig är det lika ofattbart att någon som renoverar en tavla så mycket inte får lumeprickarna bättre och jämnare,

Grejen är väl att även på originalen så kunde ofta lysmassan vara ganska taffligt målad. Iom att man har en vitmålad bakgrund och lysmassan är vit, så syns det helt enkelt inte. Nu hade jag inga tyvärr inga vintagebilder förutom denna i mitt photobucketalbum, men även här syns det att man målat ganska slarvigt. Och denna är garanterat äkta (tillhörde en astronaut och såldes för massor av pengar på auktion).


Ronald-Evans-GMT-Rolex-Moon-Watch.jpg


Klart giltig poäng Doc! Jag har inte sett tillräckligt många tydligen, trodde de var bättre än så i original...

Det korrekta exet du postar har ju möjligen jämnare men lika snett placerade index som den relumade. Den kycklinggula färgen (well, vi kanske inte behöver ta den igen...) är ju såklart möjlig på ett korrekt ex.
 

axa

Omega
max skrev:
axa skrev:
Men nu hänger inte jag med.
Ska inte folk få renovera sina objekt även om det är Rolex Vintage menar du? Uppenbarligen så finns det att göra för nämnde Young då det finns en stor efterfrågan på "reparationer".
Dock tycker inte jag att man kan lasta Young för att klockägare på olika sätt annonserar missvisande en klocka som passerat hos honom.
Skulle personligen vara väldigt missnöjd om jag fick tillbaka en tavla som såg ut som den i första posten, även om det är bättre än "före"-bilden så är det ju inte bra. Att sälja en bra restaurerad tavla blir ju väldigt mycket lättare även då man uppger det än en som ser hemmabyggd ut. Vem vill lägga 80-100k på en rödsub med den tavlan?
Att tavlor förr eller senare behöver lite skönhetsvård tycker jag är en bättre lösning än att sätta i en utbytestavla, men exemplet tycker jag är att göra den totalt osäljbar.
Självklart skall man som säljare uppge saken vid försäljning, inget snack om den saken.

På många håll har ju AD som policy att du får lämna originaltavlan för att få en i utbytes. Och då kanske man lämnar till en kille som Young.
Man ska kanske inte förutsätta att alla som skickar in sin Rolle på tavelrenovering har som mål att sälja därefter.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
yonsson skrev:
Fattar ingenting. Man ser ju tydligt att det är två olika lager lume på tavlan. Eller menar du något annat? :|

Asså tavlan har vita spots som lumen är målad på, det är ok (jfr min gamla rishög där lumen var borttvättad (och spotsen iofs bristfälligt bättrade)) det som var fel här är ju att det ser ut som en femåring målat på lumen (det gula) med en glasspinne...

det ser ut som en femåring målat på lumen (det gula) med en glasspinne... AHAHAHAHAHA :mrgreen: TACK NiklasArvid, de säger att ett skratt förlänger livet, jag tror just du gav mig 10 år extra!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Men nu kan ju alla försvarare av NbTimes etc svälja sin tunga, detta är ju beviset för att de spelar fullt..
Att någon annan gör risiga relumes är bevis för att Ben lurar sina kunder? :)
 

DrDre

Patek
Var inne på Rolexforum och kollade på tråden. Så här såg urtavlan ut före reparationen. Det är imponerande hur han har lyckats återskapa bokstäver och markeringar och förstörda områden.

before20redsub.jpg
 

paradis

Audemars
Spencer66 skrev:
Men nu kan ju alla försvarare av NbTimes etc svälja sin tunga, detta är ju beviset för att de spelar fullt..
Äntligen,,en som förstår vad det hela handlar om.Kommer ni ihåg bilder på kloockor från Hong Kong säljare.exakt samma färg,patina på alla tavlor...
 
Topp