• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hoppande sekundvisare när man ställer visare på Seiko SARB017 Alpinist?

teiws

Breitling
2-Faktor
Hej alla på Klocksnack!

Tim heter jag och är ny på KS-forumet.

För att ge lite bakgrundsinfo till själva trådstarten, så har jag en Seiko Lordmatic Special med ett 5216 urverk i sig, okänd servicehistorik. En dag när jag skulle ställa in tiden på klockan, efter att jag manuellt vridit upp den, så märkte jag att kronan började slira när jag ställde den. Direkt efteråt märkte jag att sekundvisaren började hoppa fram och tillbaka när jag ställde tiden. Detta urverk har hackande sekunder i sig, och hade inte betett sig så tidigare. Jag lät klockan ligga i flera månader utan åtgärd efter detta, tills jag nyligen bestämde mig för att ge bort den inom kort.

Spola fram bandet några månader till igår (26/6), när jag skulle ställa in klockan på min Seiko SARB017 (6R15 urverk), och jag märker samma sak på denna klocka. Kronan börjar slira, och sekundvisaren börjar hoppa fram och tillbaka när jag ställer tiden! Jag plockar fram Lordmaticen för att jämföra med, och bestämmer mig för att ge kronan på den lite hederlig ”manhandling” för att se om det hjälper. Döm av min förvåning när jag märker att efter lite hårdhänt hanterande av kronan så beter sig inte Lordmaticen som jag tidigare beskrev! Vad är oddsen för att detta händer under en och samma dag? o_O

Som sista bit info så kan nämnas att ingen av kronorna på klockorna känns som om de slirar numer, utan det var en engångsföreteelse.

TL;DR
  • Är det någon här på forumet som har egna erfarenheter av detta, att sekundvisaren hoppar fram och tillbaka när man justerar visarna antingen framåt eller bakåt?
  • Är service hos urmakare det enda sättet att åtgärda detta, eller är det något som kommer att justera sig själv (hur osannolikt det än må låta)?
Jag har fortfarande garanti kvar på min SARB017, så om jag bör serva den för att fixa detta så är det inga större problem.

Tack för att ni tog er tid att läsa detta.
Ha det gött i sommarsolen! :)

// Tim
 
Det är inte så att fenomenet uppstår då du ställer tiden utan att ha dragit upp klockan något?
Vissa verk beter sig ungefär så som du beskriver om man inte har dragit upp dem först. Sekundvisaren hoppar lite fram och tillbaka..
Kan också vara svaret till varför lordmaticen inte uppvisar samma problem denna gången om du nu varit på kronan och skruvat alt. skakat på klockan så att rortorn har dragit upp fjädern.
 

teiws

Breitling
2-Faktor
Hej Sundström.
Tack för infon! Det fenomenet gällande urverk kände jag inte till. :)
I mitt fall så var båda klockorna uppskruvade manuellt och tickande, ca 10-15 rotationer. På Lordmaticen hoppade sekundvisaren runt 5 sek fram och tillbaka, medan på Alpinisten är det nu ca 0.5-1 sek fram och tillbaka.
Jag kan även förtydliga att när jag säger att kronan började slira, menar jag motståndet man känner i kronan försvann när jag ställde klockan. Det kändes ungefär som om kronan inte var i helt rätt position, även om sekundvisaren vid båda tillfällena hade "hackat" som den ska göra när kronan är vid 2:a position.
 
Topp