• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

How it's done....

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte vad jag tycker......det gör ju leken klart klurigare för folk som är beredda att betala xtra för orörda case......för det är nog ganska att rugga till case lite för att få ett 30-årigt look.......å andra sidan är det fantastiskt att man med teknikens hjälp kan väcka liv i case som är i uselt skick......så helt klart tudelad......

Det som väcker känslor är när dessa klockor säljs utan att LW nämns i annonsen....
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fryken skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Absolut, men vad är din åsikt? Skändning eller ok? Kontra polering osv.

När man renoverar bilar, tavlor etc så är det accepterat. Varför skulle det inte vara ok på klockor? Påstår de att det är orört däremot så skall de hängas!
 

Ricrob

Patek
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Absolut, men vad är din åsikt? Skändning eller ok? Kontra polering osv.

När man renoverar bilar, tavlor etc så är det accepterat. Varför skulle det inte vara ok på klockor? Påstår de att det är orört däremot så skall de hängas!
Håller helt med! Det är fantastiskt att det går att ge gamla slitna ikoner "nytt liv" på det här sättet och så länge det framgår vid försäljning att det är gjort finner jag inget fel i det. Som Spence säger också, så är det ju lite naivt att tro att en 30-50 år gammal sportklocka är original om den är fet och repri.. Visst, det finns säkert några exemplar som legat i fack sedan nya men de är förmodligen lätträknade!
 

Pleximannen

Cartier
Positivt att man kan rädda en boett. Är man ärlig med vad som är gjort så tycker jag att det är positivt att möjligheten finns. Att dölja det är å andra sidan ungefär likvärdigt med att sälja en renoverad urtavla som "original", dvs f** inte ok. Det är vad jag tycker.
 

Tommytvigg

Cartier
Oavsett vad man tycker om detta, så är det grymt bra jobb av dom med dessa restaureringar.
Trevligt att en gammal dinka kan bli som ny om man känner för det ;)
 

John R

Panerai
Man blir ju imponerad av teknikens framfart. Riktigt kul att möjligheten
finns för den som vill restaurera sin klenod!

/John R
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Singular skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Varför inte det?


Därför jag inte tror på att en klocka får perfekta solgula index endast av att ligga i en låda. Hade de använts så hade de funnits spår av användning. I min värld finns inte orört case och perfekt patina..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Singular skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Varför inte det?


Därför jag inte tror på att en klocka får perfekta solgula index endast av att ligga i en låda. Hade de använts så hade de funnits spår av användning. I min värld finns inte orört case och perfekt patina..
Kokainvita index på en gammal nos är mer tveksamt. Att stoppa åldrande är svårt, se bara på amerikanska tanter...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aurum skrev:
Spencer66 skrev:
Singular skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Varför inte det?


Därför jag inte tror på att en klocka får perfekta solgula index endast av att ligga i en låda. Hade de använts så hade de funnits spår av användning. I min värld finns inte orört case och perfekt patina..
Kokainvita index på en gammal nos är mer tveksamt. Att stoppa åldrande är svårt, se bara på amerikanska tanter...


Fast då skulle ju index vara blålila :D
 

jabla

Sarlacc
Även om man är tydlig med renoveringen vid försäljning tror jag tredje ägaren därefter har förträngt det hela ;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Singular skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Varför inte det?


Därför jag inte tror på att en klocka får perfekta solgula index endast av att ligga i en låda. Hade de använts så hade de funnits spår av användning. I min värld finns inte orört case och perfekt patina..

Kolla den bankfacks-SD som Dowling (?) plockade fram för något år sedan. Bakfyllepissgul lysmassa och perfekt boett.

Vad tror du att en klockas lysmassa mörknar av?
 

paradis

Audemars
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Absolut, men vad är din åsikt? Skändning eller ok? Kontra polering osv.

När man renoverar bilar, tavlor etc så är det accepterat. Varför skulle det inte vara ok på klockor? Påstår de att det är orört däremot så skall de hängas!

Som vi eller många av os vet att dom flesta "perfekta patina"kommer från Hong Kong.Klockan säljs till tex.John ,som har köpt den pga den ovanliga tavla.John,säljer klockan vidare....Tror du att J.kommer att säga att han säljer tavla som han tror är ommålad,mm Varenda 1680 röd,som har sålts från H.K. har haft EXACT samma färg på tavla.Andra,tredje hand säljaren kommer aldrig att säga något.Idag skulle tex.jag aldrig köpa 1680 röd,med den kända färg,även om säljaren kom från EU.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: How it's done....n

Singular skrev:
Spencer66 skrev:
Singular skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Varför inte det?


Därför jag inte tror på att en klocka får perfekta solgula index endast av att ligga i en låda. Hade de använts så hade de funnits spår av användning. I min värld finns inte orört case och perfekt patina..

Kolla den bankfacks-SD som Dowling (?) plockade fram för något år sedan. Bakfyllepissgul lysmassa och perfekt boett.

Vad tror du att en klockas lysmassa mörknar av?


Jag tror ju inte på det konceptet överhuvudtaget.. Sitter nu på en skön solgul från Derek som är känd. Jag är ganska klar med vad jag tror och de urmakare jag känner.. Älskar dock färgen :D
 
C

Crowolf

Guest
Spencer66 skrev:
Singular skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Varför inte det?


Därför jag inte tror på att en klocka får perfekta solgula index endast av att ligga i en låda. Hade de använts så hade de funnits spår av användning. I min värld finns inte orört case och perfekt patina..

Som denna perfekta NOS-sub;
http://www.chrono24.se/rolex/submariner ... 2&suchen=Söka&tab=pics&urlSubpath=%2Fsearch%2Findex.htm

Va sägs?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tycker det är kanon att man kan rädda dåliga cases. Det som är tråkigt är att det givetvis fuskas när det säljs men jag ser uppsidan att rädda dåliga cases som större. Tycker det är imponerande jobb vissa kan göra. Hatten av.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: How it's done....n

Singular skrev:
Spencer66 skrev:
Singular skrev:
Spencer66 skrev:
Fryken skrev:
Intressant. Vad inser du (och övriga konnässörer) om detta?


Jag har hela tiden sagt att det förekommer. Ett perfekt case utan spår av bruk med gulnade idex finns inte..

Varför inte det?


Därför jag inte tror på att en klocka får perfekta solgula index endast av att ligga i en låda. Hade de använts så hade de funnits spår av användning. I min värld finns inte orört case och perfekt patina..

Kolla den bankfacks-SD som Dowling (?) plockade fram för något år sedan. Bakfyllepissgul lysmassa och perfekt boett.

Vad tror du att en klockas lysmassa mörknar av?


Jag tror ju inte på det konceptet överhuvudtaget.. Sitter nu på en skön solgul från Derek som är känd. Jag är ganska klar med vad jag tror och de urmakare jag känner.. Älskar dock färgen :D
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
En god "nyhet" för alla renoverare.

Lysmassans sönderfall sk gulnande index påskyndas inte av ständigt mörker. Sönderfallet är konstant oavsett ljusförhållanden. Sedan tror jag indexen gulnar fortare i Asien pga det varma klimatet. Man kan nästan säga att det är konvergensugnsvarmt på sina håll i Hong Kong.
 
Topp