• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HQ Milton, vad händer?

Whedda

Rolex
Om jag har förstått det rätt så har klockan diskuterats fram och tillbaka men pengar har inte förts över. Sen är det för mig riktigt märkligt om man tycker att en säljare skall "bjuda" på box/papper för att han inte kände till dessa vid första kontakt. Första diskussionen handlade ju inte om en klocka med b/p och då kan man ju inte förvänta sig att få en.

Har handlat en handfull klockor av Jacek i alla prisklasser och han är bland de mest seriösa i min bok. Erbjöd bytesrätt på en klocka för 140k trots att det gått över 2 månader och klockan var enligt beskrivning. Toppsäljare i min bok!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Misstag sker, visst. Då står man för dom. Har ett avtal ingåtts ska det fullföljas. I det här fallet tycker jag smällen blir bra mkt större för köparen än säljaren som uppenbarligen omsätter ganska ansenliga belopp.

Vilken är Smällen för köparen om jag får fråga?
Att han inte får en GMT med box/papper till priset av en som saknar box/papper. Låter enligt mig som någon som är tjurig för att han trodde att han gjort en kanonaffär.

Självklart går priset upp om det tillkommer nya saker man inte kände till i grundförutsättningarna.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Varför detta lismande för en storsäljare på andra sidan pölen? Du är som säljare aldrig bättre än din senaste affär.

Struntprat! Handlar du hellre en säljare med 3 positiva referenser än en med 3000 positiva för att hans senaste är negativ?

Har lagt hundratusentals kronor på klockor från Jacek och han har skött det ypperligt både när det varit problemfritt eller behov av service.

Istället för att undra över varför folk "lismar för säljare" kanske man kan undra varför folk vill tro det värsta och skall börja skrika skandal innan man ens vet vad som hänt.

I detta fallet var det ju enligt mig solklart att Jacek ville ha mer betalt då Box/papper tillkommit som inte fanns från början. Det är ju en helt annan situation och då inga pengar gått iväg, säljaren dessutom fått service betald från Jacek är det för mig inga konstigheter alls.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

DrDre

Patek
Ytterligare en fundering som jag hade var det som Jocke skriver på TTT att det var mycket strul. Vad menar han med det?

Det var ju den där härvan nyligen också med handlaren som sålde till Hollywoodkändisar. Det var ju väldigt stora summor det handlade om och en del av det verkar ha hamnat i domstol (och pressen utanför klockvärlden).
 

Andrew

Cartier
Struntprat! Handlar du hellre en säljare med 3 positiva referenser än en med 3000 positiva för att hans senaste är negativ?

Har lagt hundratusentals kronor på klockor från Jacek och han har skött det ypperligt både när det varit problemfritt eller behov av service.

Istället för att undra över varför folk "lismar för säljare" kanske man kan undra varför folk vill tro det värsta och skall börja skrika skandal innan man ens vet vad som hänt.

I detta fallet var det ju enligt mig solklart att Jacek ville ha mer betalt då Box/papper tillkommit som inte fanns från början. Det är ju en helt annan situation och då inga pengar gått iväg, säljaren dessutom fått service betald från Jacek är det för mig inga konstigheter alls.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Om det finns substans bakom det senaste negativa omdömet spelar det liten eller ingen roll om säljaren har 3000 positiva omdömen.

Skitsnack.

Och vadå andra sidan pölen? Vad har det med saken att göra?

Jag mailade Jacek för att fråga vad som hade hänt, och enligt honom så var ingen deal klar. Killen på TTT ville se insidan av klockan samt fler bilder.
När han upptäckte att klockan hade b&p så erbjöd han sig att fixa en liknande pjäs utan papper till ett bra pris.

Men visst, man kan ju hänga säljaren högt utan att ha bådas del av storyn.

Det är klart att säljarens historia skiljer sig. Det gör den väl alltid vid en dispyt?
 

Whedda

Rolex
Om det finns substans bakom det senaste negativa omdömet spelar det liten eller ingen roll om säljaren har 3000 positiva omdömen.



Det är klart att säljarens historia skiljer sig. Det gör den väl alltid vid en dispyt?

Vad är substans?

Det finns som du är inne på alltid två sidor av saken vilket gör att det nästan aldrig är svart eller vitt.

Att köparen är missnöjd kan jag köpa men vad jag tycker är tråkigt är att folk som aldrig handlat av dem och som inte känner till allt i situationen skall slänga bensin på elden och börja snacka ner säljarna. Det är självklart förödande för en säljare att få negativ kritik av folk som inte ens handlat av dem.

Står även fast vid att jag hellre väljer att handla av någon jag handlat av innan med genomgående positiva erfarenheter än att välja ett oprövat kort där man inte har ett erkänt förflutet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad är substans?

Det finns som du är inne på alltid två sidor av saken vilket gör att det nästan aldrig är svart eller vitt.

Att köparen är missnöjd kan jag köpa men vad jag tycker är tråkigt är att folk som aldrig handlat av dem och som inte känner till allt i situationen skall slänga bensin på elden och börja snacka ner säljarna. Det är självklart förödande för en säljare att få negativ kritik av folk som inte ens handlat av dem.

Står även fast vid att jag hellre väljer att handla av någon jag handlat av innan med genomgående positiva erfarenheter än att välja ett oprövat kort där man inte har ett erkänt förflutet.

Visst är det så men man skall också vara medveten om att folk kan förändras vilket vi sett ske ett par gånger.. I det här fallet känns det dock lite övermaga att gnälla.
 

Whedda

Rolex
Visst är det så men man skall också vara medveten om att folk kan förändras vilket vi sett ske ett par gånger.. I det här fallet känns det dock lite övermaga att gnälla.

Visst kan dem det!

Menar absolut inte att man inte skall lyssna när någon kommer med klagomål på erkända säljare utan snarare att man själv inte bör kasta bensin på elden innan man fastställt vad som verkligen hänt då detta kan skada en säljares rykte helt utan anledning.

Blir liksom ibland så att folk anser att säljaren är oseriös bara för att en köpare var missnöjd när det egentligen handlade om att han var missnöjd av helt andra anledningar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Visst kan dem det!

Menar absolut inte att man inte skall lyssna när någon kommer med klagomål på erkända säljare utan snarare att man själv inte bör kasta bensin på elden innan man fastställt vad som verkligen hänt då detta kan skada en säljares rykte helt utan anledning.

Blir liksom ibland så att folk anser att säljaren är oseriös bara för att en köpare var missnöjd när det egentligen handlade om att han var missnöjd av helt andra anledningar.

Precis! Vi får inte glömma att det finns struliga köpare med fel förväntningar också.
 

JayJay

Rolex
Vilken är Smällen för köparen om jag får fråga?
Att han inte får en GMT med box/papper till priset av en som saknar box/papper. Låter enligt mig som någon som är tjurig för att han trodde att han gjort en kanonaffär.

Självklart går priset upp om det tillkommer nya saker man inte kände till i grundförutsättningarna.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Allt jag skrev är med utgångspunkten att ett avtal redan var träffat. Låt vara att säljaren senare (innan denne skickat klockan) upptäcker att han begärt ett för lågt pris. Då menar jag att det är en mindre skada för en yrkessäljare att ta en beating på en promille av sin omsättning än den privata köparen som omsätter betydligt mindre. För att inte tala om all dålig exponering som kan komma av att man bryter avtal... men som sagt så är det ju lite oklart huruvida ett avtal har ingåtts eller inte.
 

Whedda

Rolex
Allt jag skrev är med utgångspunkten att ett avtal redan var träffat. Låt vara att säljaren senare (innan denne skickat klockan) upptäcker att han begärt ett för lågt pris. Då menar jag att det är en mindre skada för en yrkessäljare att ta en beating på en promille av sin omsättning än den privata köparen som omsätter betydligt mindre. För att inte tala om all dålig exponering som kan komma av att man bryter avtal... men som sagt så är det ju lite oklart huruvida ett avtal har ingåtts eller inte.

Problemet är att en GMT med eller utan b/p är två helt olika objekt när det kommer till vintage.

Således spelar det ingen roll om avtal ingått då avtalet inte inkluderade dessa delar och man inte kan sälja en klocka som har box papper separat. Han har ju erbjudit sig att leta upp en motsvarande GMT men utan accessoarer och köparen har inte skickat några pengar.

Vad menar du med köparens omsättning? Köparen kan ju inte förlora något när han inte lagt ut något och det är ju inte direkt en ovanlig klocka. Det enda köparen gått miste om att att få ett lite för bra pris. Han fick ju faktiskt möjligheten att köpa den till det lite högre priset men valde att avstå.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Allt jag skrev är med utgångspunkten att ett avtal redan var träffat. Låt vara att säljaren senare (innan denne skickat klockan) upptäcker att han begärt ett för lågt pris. Då menar jag att det är en mindre skada för en yrkessäljare att ta en beating på en promille av sin omsättning än den privata köparen som omsätter betydligt mindre. För att inte tala om all dålig exponering som kan komma av att man bryter avtal... men som sagt så är det ju lite oklart huruvida ett avtal har ingåtts eller inte.
Men köparen hade ju fortfarande inte skickat pengar samt bett om fler bilder. Säljaren kan då inte ens veta att köparen kommer stå för sitt ord och köpa klockan.

Självklart är det klantigt av säljaren, men hade jag sålt en klocka och helt plötsligt märkt att den är värd 15 till så hade jag också höjt priset om en affär inte var fullbordad.

Jag tror just denna säljare får ett antal "jag tar den" mail om dagen vilka inte alltid leder till en affär.
 

JayJay

Rolex
Men köparen hade ju fortfarande inte skickat pengar samt bett om fler bilder. Säljaren kan då inte ens veta att köparen kommer stå för sitt ord och köpa klockan.

Självklart är det klantigt av säljaren, men hade jag sålt en klocka och helt plötsligt märkt att den är värd 15 till så hade jag också höjt priset om en affär inte var fullbordad.

Jag tror just denna säljare får ett antal "jag tar den" mail om dagen vilka inte alltid leder till en affär.
Som sagt så trodde jag att affären var helt klar och uppgjord... så var tydligen inte fallet. Då är det absolut inga konstigheter att ändra sig. Tycker dessutom att jag uttryckt mig i generella termer snarare än om det här enskilda fallet.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
på samma sätt som man förutsätter att en köpare vet vad han köper så måste man ju förvänta sig att även en säljare vet vad han säljer. Framför allt om det gått så långt som att man "skakat hand" på affären.

Om nu ett misstag uppdagas så är det ju rimligt att den som begått misstaget försöker rätta till felet i den mån han kan. I detta specifika fall verkar ju säljaren erbjudit köparen en motsvarande produkt som man kommit överens om från början... vilken känns fair enough.
Man kan ju inte begära att han ska börja trolla med knäna, även om jag har förståelse för att det känns lite surt för köparen, då affären inte blev vad han först tänkt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag tror just denna säljare får ett antal "jag tar den" mail om dagen vilka inte alltid leder till en affär.

När jag köpte min 1680 fick Jacek oerhört många mail från andra intressenter inom loppet av ett par timmar från att jag tagit den. Kan tänka mig att han är rätt trött på "jag tar den", vill ha fler bilder mm mm från folk som sedan hoppar av.

För mig är Hqmilton en väldigt seriös säljare. Tycker man skall ta det lugnt med smutskastandet om man inte har på fötterna.

Sker misstag verkar dom alltid försöka lösa det på ett bra sätt.
 
Topp