• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hublot Big Bang Ice Bang

Chrisse

Patek
2-Faktor
Artikelnummer: 301.CK.1140.RX
Beskrivning: Hublot Big Bang Ice Bang Evolution
Urverk: In-house modification of ETA 2894-2 modular chronograph
Boett: Keramisk, Komposit, Titan med Volfram-ring
Urtavla: Svart
Glas: Sapphire
Armband: Gummi
Mått: 44,5mm
Vattentät till: 100 meter

Kort historik

Hublot är ett ungt märke som gjort lite utav en kometkarriär, speciellt efter lanseringen av Big Bang-serien under ledning av Jean-Claude Biver 2004-2012. Märket grundades 1980 av Carlo Crocco, arvinge inom det Italienska Binda-Group. Han hade en önskan om att göra unika klockor med udda material. Carlo var den första att använda naturligt gummi till klockarmband, det hade tagit honom 3-års forskande för att komma fram till ett perfekt resultat. Samma typ av natur-gummi används även idag på Hublot-klockor. Hublot kommer från franskans "porthole" , ungefär fartygsventil/"fönster". Sedan starten 1980 ökade märket i anseende och status inom klockindustrin, men det var först när JCB tog över som CEO märket verkligen tog fart. Det jobbades på design och marknadsföring, det ingicks samarbeten med ex ManU fotbollsklubb mm. 2005 fick Hublots Big Bang serie både designpriset och årets sportklocka. 2008 köptes Hublot upp av LVMH-group, där de huserar tillsammans med bl.a Tag Heuer och Zenith.

Varför då Hublot?

Jag har burit lite olika Hublot de senaste åren, gillar designen och att de är annorlunda. De använder massvis av unika och "påhittade" material. Vad sägs exempelvis om Hublonium (bl.a magnesium och aluminium) eller som i Ice Bang där inte mindre än tot 6 olika material används. Hublot är lite av den fula ankungen i vissa klockkretsar, då de så pass snabbt kommit in i klockornas finrum och dessutom i stor utsträckning baserar många verk på ETA, även om de modifierar nästan allt dom går att modifiera. Hublot bär antingen riktigt skönt på handleden, eller helt vidrigt. På vänster sitter klockan som gjuten, flyttar jag till höger känns det som ett handfängssel. Hublot tilltalar inte eller passar alla, de är dels ganska stora och otympliga, med sin lite kantiga utformning kan de fastna i och repa sin omgivning. Just denna modell jag bär nu, Ice Bang, har jag i princip alltid gillat. Den ändrar skepnad från mattsvart stealth till att reflektera ljus i olika färger via volframringen till sina silvriga index. I min bok är detta den snyggaste modellen de tagit fram. Det är ingen dressare, men funkar ändå bra om man har "balls" till att bära den till alla tillfällen. Den keramiska boetten under volframringen håller sig otroligt bra, ingen rep/ding-magnet detta, utan klockan ser ny ut trots hård användning. Gummit är mjuk och följsamt, så om den väl kommer till rätta på handleden sitter den sjukt bra. Spännet är ett pvd-stål spänne som fungerar utmärkt, både som vikspänne, men också till att göra nära och kära illa vid närkontakt, det är ganska vasst undertill.

Bilder och tankar (OBS samtliga bilder är helt oediterade/utan efterbahandling, damm och dyl, syns för bra)

Handledsskott , jag gillar hur den ändrar utseende när ljuset faller på. Även lite snyggt att AR'n på kristallen ändrar karaktär beroende på ljus.

DSC07345 by Silverurfer DSC07356 by Silverurfer DSC07358 by Silverurfer DSC06863 by Silverurfer DSC06865 by Silverurfer DSC06866 by Silverurfer DSC06867 by Silverurfer DSC06868 by Silverurfer

Urverket är ett hårt modifierat ETA 2894-2

DSC07365 by Silverurfer

Spännet, funktionabelt men aningens vasst på undersidan

DSC07367 by Silverurfer

Lume? För att få lumen att se svart ut i dagsljus blandas den med svart färg. Kan ju diskuteras varför de överhuvudet taget applicerar lume när den är så svag.

DSC07370 by Silverurfer

Lite randombilder, Hublot har lagt ned tid på detaljer och utformning, de tåls att se närmare på.

DSC07346 by Silverurfer DSC07347 by Silverurfer DSC07348 by Silverurfer DSC07349 by Silverurfer DSC07350 by Silverurfer DSC07352 by Silverurfer DSC07353 by Silverurfer DSC07360 by Silverurfer DSC07361 by Silverurfer DSC07363 by Silverurfer DSC07364 by Silverurfer

Summering

Gillar du designen och kan leva med att de kostar premium är det bara att köpa. Hublot är kända för sin utsökta kundhantering och har bra garantier på sina klockor. Köper du dessutom i 2:a hand håller sig klockorna bra i pris, ny har de tyvärr ett stort värdetapp.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig rescension! Som du skriver så är Hublot inte för alla, men det råder ingen tvekan om att det är bra skit!
mvh
garfield
PS vet inte om det är bara hos mig men jag ser inte de sista fyra bilderna?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag struntar fullständigt i vad andra har att säga om Hublot... Den där är sjukt GRYM!

Trevlig recension och mycket fina bilder, det tackar vi för! :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Inte helt my cup of tea, men har börjat gilla deras formspråk mer och mer.
Riktigt trevlig och välgjord recension. GJ!
 

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
Hublot är riktigt grymma, finns nog ingen klocka jag fått så mycket komplimanger för som min rosé guld :) sitter mycket fint. Mycket bra recension och bra bilder. Mer Hublot åt folket
 
Rätta mig om jag har fel, men är det inte modifierade Sellita-verk som Hublot använder, inte ETA?

Snygg, men Classic Fusion är snyggare IHMO!
 

ANkk

Cartier
Biffigt med hublot, lite av en graal för mig. Gillar också att skruvarna inte är perfekt aligned även om jag vet att många har stora problem med det
 
Topp