• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur är kvalitén hos Sjöö Sandström?

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Goddagens!

Detta blir alltså min första trådstart här på KS, och jag tänkte slänga in en sak som jag har funderat över ett tag.

Hur står sig kvalitén hos Sjöö Sandström klockorna mot konkurrenterna i samma priskategori? Det jag spontant kommer att tänka på är Tag Heuer, Omega, Breitling i viss mån, men även så klart annat.
Jag har fått för mig att det inte ska vara något särskilt märkvärdigt, rentutav dålig.

Så hur ligger det egentligen till, är det någon vettig kvalité, och är det ett märke som ni skulle satsa på?

Härlig söndag!

/Jimmy
 

Sond

Patek
Ingen expert med flygvapnet köpte ju en gäng som de har haft problem med. Jag vet inte hur stora problem. Men någon tabloid skrev om det, så jag passade på att fråga några flygvapenpiloter när jag i jobbet kom i kontakt med dem. De bekräftade problem. Skrattade lite generat och tyckte det var dåligt att upphandlingen lett till klockor som gick sönder.

Den minnesgode kanske kommer ihåg att det var en del kritik mot försvaret då de köpte in ett större antal klockor så summan "stack i ögonen på vissa". Försvaret försvarade sig med att det krävdes kvalitet utöver det vanliga...(undrar om inte försvaret fick en styckkostnad på 10000) Och så håller de inte för att användas...
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Haft ett par.

De ska vara bra även om jag fick dåliga vibbar vad gäller några av deras urmakare.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Ingen expert med flygvapnet köpte ju en gäng som de har haft problem med. Jag vet inte hur stora problem. Men någon tabloid skrev om det så jag passade på att fråga några flygvapenpiloter när jag i jobbet kom i kontakt med dem. De bekräftade problem. Skrattade lite generat och tyckte det var dåligt att upphandlingen lett till klockor som gick sönder.

Den minnesgode kanske kommer ihåg att det var en del kritik mot försvaret då de köpte in ett större antal klockor så summan "stack i ögonen på vissa". Försvaret försvarade sig med att det krävdes kvalitet utöver det vanliga...(undrar om inte försvaret fick en styckkostnad på 10000) Och så håller de inte för att användas...

Du minns inte alls vad det gällde för problem? Men visst känns det lite konstigt hur Försvaret med något begränsad budget bestämmer sig för att köra dyra klockor, som sedan inte visar sig fungera...
Haft ett par.

De ska vara bra även om jag fick dåliga vibbar vad gäller några av deras urmakare.

Vad hade du för några? Hade du några problem med dessa som Sond skrev om?
Var det urmakarna som personer du störde dig på, eller gällde det deras arbete?

Tilläggas bör även att jag inte planerar att köpa någon (närmsta tiden i alla fall), och jag frågar av ren nyfikenhet.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Det var vad jag kommer ihåg inte allt för många som gick sönder. DI hade en saklig artikel om detta och AB hade en uppblåst artikel på samma ämne.

Ska hitta båda.

Vidare så har jag klämt på ett flertal SS och de har känts trevliga, välbyggda och gedigna. Men polaren har fått lämna in sin UTC ORC två gånger för diverse fel.
 

Sond

Patek
Du minns inte alls vad det gällde för problem? Men visst känns det lite konstigt hur Försvaret med något begränsad budget bestämmer sig för att köra dyra klockor, som sedan inte visar sig fungera...

Om jag förstod saken rätt var det problem med att glasringen och knappar lossnade. Någon/ra slutade fungera helt. Det senare kan ju vara normalvariation i produktionen.
 

Mr Chance

Kalmar
Jag har två stycken. En Chronolink och en Serie 1 (deras första klocka, pre Royal Steel). Chronolinken har jag haft 10 år och inget allvarligt har hänt m den. Denna S1:a är den andra jag har och varken denna eller min första var det några problem med.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Borde vara straffbart att smutsa ner ett företags rykte på det viset. Alla vet ju nu att SS klockor är skit, lätt att driva ett företag med det ryktet...

Det värsta är att "journalisten" inte bryr sig ett skit om konsekvenserna.
 

Mr Chance

Kalmar
Men hallå!? Är det någon som är förvånad av kvaliteten på journalistiken som AB producerar?

Fast det är klart, den här sommarn har man ju bland annat fått reda på vem som har den dyraste husvagnen/husbilen i Enköping/Södertälje/Eskilatuna eller annan valfri ort. Och det är ju inte fy skam :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Haha, "Flygvapnets nya lyxklockor faller sönder"
Replik från S&S ger snabbt en annan bild.

Precis som skrevs av Sond betalade nog inte Försvaret 20 000 styck. De fick nog ett hyffsat specialpris...

Och för att heöt gå över ämnet, har AB någonsin haft journalister värda namnet?

Edit: Jag läste inte hela artikeln. Aftonbladet skrev också att Försvarsmakten fick köpa in dem till ungefär halva priset.

Men jag måste dock ge min respekt till Sjöö Sandströms VD. I min mening klarade han frågorna galant, och fick en en fin sk. "Hitchslap" :D
 

SSL

Audemars
Bump...

Hur är kvalitén på Sjöö Sandström UTC Skydiver? Någon som sitter på en?
Att dom går sönder högt bland molnen är ju en sak, men för en privatperson som är höjdrädd, hur fungerar klockan då? Är själv nämligen ytterst sugen på ett inköp av just denna klocka. Dock inte inom de närmsta 6 månaderna i alla fall.

Patrioten i mig lockas av det svenska företaget och att svenska flygvapnet använder sig av den. Men sen tycker jag även om designen och att den är analog/digital. Samt pallar lite badande (vilket kanske dom flesta klockorna gör iofs). Mer än så bryr jag mig inte om för tillfället/ kan inget om.

Så om någon råkar sitta på just en UTC Skydiver så skulle lite för och nackdelar med den uppskattas.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Jag har en som jag använder ofta och också i yrket. Inte så många G, men jag förstår varför den valts som klocka till FV. Det jag uppskattar som pilot är att den är extremt tydlig, har vettiga funktioner och att den är batteridriven. Den sitter bra på armen (gillar inte länken dock, kör gummit). Lite update kring modellen - då jag vill veta att batteriet är färskt hade jag den inne hos SS. De bytte inte bara batteri utan även krona och delar av armbandet, detta skulle tydligen fixa till de problem som tidigare varit. Min UTC lever ett rätt tufft liv, den slår i throttlar och allt möjligt annat i omgivningen och jag har aldrig haft några problem. Älskar den helt enkelt. För mig ÄR det här faktiskt en klocka som är gjord för oss som flyger i yrket. (Egentligen inte mig och snarare fortkörarna men ändå). Jmfr med typ Breitlings modeller så är de mer prestigeklockor som försöker göra anspråk på att vara mer tooliga än de är... Kanske får jag en massa salt kring detta men så ser jag det.
 

Sond

Patek
Jag har en som jag använder ofta och också i yrket. Inte så många G, men jag förstår varför den valts som klocka till FV. Det jag uppskattar som pilot är att den är extremt tydlig, har vettiga funktioner och att den är batteridriven. Den sitter bra på armen (gillar inte länken dock, kör gummit). Lite update kring modellen - då jag vill veta att batteriet är färskt hade jag den inne hos SS. De bytte inte bara batteri utan även krona och delar av armbandet, detta skulle tydligen fixa till de problem som tidigare varit. Min UTC lever ett rätt tufft liv, den slår i throttlar och allt möjligt annat i omgivningen och jag har aldrig haft några problem. Älskar den helt enkelt. För mig ÄR det här faktiskt en klocka som är gjord för oss som flyger i yrket. (Egentligen inte mig och snarare fortkörarna men ändå). Jmfr med typ Breitlings modeller så är de mer prestigeklockor som försöker göra anspråk på att vara mer tooliga än de är... Kanske får jag en massa salt kring detta men så ser jag det.
Jag är inte så förtjust i SS. Men salt skulle jag aldrig ge dig för det du skrev. Snarare ros. Svårt att få till en bättre recension än den du gav. Att jag sedan inte kommer köpa en SS är en annan sak. Jag håller inte i spakarna när jag flyger..;)
 

SSL

Audemars
Jag har en som jag använder ofta och också i yrket. Inte så många G, men jag förstår varför den valts som klocka till FV. Det jag uppskattar som pilot är att den är extremt tydlig, har vettiga funktioner och att den är batteridriven. Den sitter bra på armen (gillar inte länken dock, kör gummit). Lite update kring modellen - då jag vill veta att batteriet är färskt hade jag den inne hos SS. De bytte inte bara batteri utan även krona och delar av armbandet, detta skulle tydligen fixa till de problem som tidigare varit. Min UTC lever ett rätt tufft liv, den slår i throttlar och allt möjligt annat i omgivningen och jag har aldrig haft några problem. Älskar den helt enkelt. För mig ÄR det här faktiskt en klocka som är gjord för oss som flyger i yrket. (Egentligen inte mig och snarare fortkörarna men ändå). Jmfr med typ Breitlings modeller så är de mer prestigeklockor som försöker göra anspråk på att vara mer tooliga än de är... Kanske får jag en massa salt kring detta men så ser jag det.


Tackar och bockar för dina tankar kring klockan. Nu flyger ju inte jag som sagt, förutom som passagerare till Rom titt som tätt, så jag får nog känna på den lite grann så man vet vad det handlar om.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kan bara prata för mig själv. Har både en Skydiver och en Chronolink. Båda totalt felfria och jäkligt snygga. Rätt tyngd och snygga länkar. Helnöjd. Planet Ocean åker på när det ska badas (även om bäda S&S tål det gott och väl).
 
  • Like
Reactions: ssl

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Haft ett par.

De ska vara bra även om jag fick dåliga vibbar vad gäller några av deras urmakare.


Var och besökte ett av deras monter i NK och syftet var att visa upp sina nyare uppsättning klockor. En urmakare och en kvinnlig (mycket trevlig) representant fanns på plats. Jag frågade kvinnan lite tekniska frågor (var osäker) som hon i sin tur vände sig om för att bekräfta till en helt oengangerad urmakare som tittade bort hela tiden, även när jag ställde frågor och han svarade mycket kort. Det vara bara jag på plats vid det tillfället. Man kände att både hon och jag var lite obekväma då. Hälsade tack för infon varav kvinnan tackade för visat intresse. Urmakarn tittade nedåt helt tom i blicken.

Ok, alla kan ha haft en dålig dag eller är inte lika sociala. Men ska man stå där vid NK där det ofta är mycket folk kanske man ska tänka till en extra gång vem som ska presentera företaget. Skumt var det iaf. :wtf:
 

fredtiger

Cartier
Jag har en tidig modell av Chronolink (nr 134 från första serien) och en siffra på indexen trillade av för ett par år sedan. SS tog det som goodwill och bytte samtidigt urtavlan som gulnat lite i kanten. Det senare hade tydligen något med deras olja att göra (låter konstigt nu, men det var det de sa i Stockholm där jag lämnade in den). Nu med nyväckt klockintresse kanske jag hade betraktat det senare som Patina och hejdat dem från att byta.

Utöver detta har jag lyckats dra av "locket" en gång, men det beror snarare på användarfel än undermålig kvalitet. Denna modell är ju knappast en beater...

Ett lossnat index på ca 20 år får väl anses som godkänt.

Dessutom upplever jag kvaliteten som mycket hög på såväl boett som länk med bra finish på detaljer.
 
Topp