• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur är luminox kvalitén?

LegoGubben

Breitling
Blev lite sugen på luminox, just vilken modell vet jag inte riktigt. Men det är väl troligtvis samma innehåll i dom flesta?

Men hur är dom rent kvalitetsmässigt?
 

Writer136

Panerai
Jag har en i stål som jag tycker håller en gedigen kvalitet. Kan inte uttala mig om de i plast/kolfiber men den här är stabil.
DSC_7864.JPG
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade en ur deras navy seal original-serie, 3001. Kan såklart ha varit ett ”måndags-exemplar”, men jag var inte nöjd med kvalitén.

Den tog in fukt när jag dök med den på fem meter. Visade sig att en packning var felmonterad, så blev lite service och batteribyte. Klockan var då knappt ett år gammal. Även glaset med tritium-tuben klockan 12 på vridningen gick sönder. Det hände efter kanske ett halvår. Så jag säger nja. Har varit betydligt mer nöjd med mina Seikos och G-shocks. Men som sagt, har bara testat den modellen så ska inte säga att allt är kass. Hade kanske bara otur :)
 

lofgreno

Audemars
Hade ett par st förut och tyckte kvaliten var helt ok. Dock var gummi armbanden inte bra, dom paja rätt fort. Men kanske har blivit bättre. :)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS

lofgreno

Audemars
Det där är ju högst tveksamt vad jag förstått. Navy seals går inte runt med Luminox om de inte råkar köpa en privat, snarare G-Chock.
Ja, det känns mer som ett marknadsföringsknep. OM det inte är så att Casio är bättre på produktplacering i typ ALLA filmer och serier där Navy SEALS dyker upp...
Men nån typ av samarbete har dom ju helt klart. :)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Ja, det känns mer som ett marknadsföringsknep. OM det inte är så att Casio är bättre på produktplacering i typ ALLA filmer och serier där Navy SEALS dyker upp...
Men nån typ av samarbete har dom ju helt klart. :)
Mja, de kör ju en massa andra grejer också typ med Lockheed. Där har de tydligen mest betalat licenspengar för att få använda märket och kalla klockorna F35 etc. Tror dock man får leta länge efter en Luminox på en dylik flygararm. Har haft två Luminox och båda har haft olika fel - kommer inte att köpa fler.
 
Senast ändrad:

lofgreno

Audemars
Mja, de kör ju en massa andra grejer också typ med Lockhead. Där har de tydligen mest betalat licenspengar för att få använda märket och kalla klockorna F35 etc. Tror dock man får leta länge efter en Luminox på en dylik flygararm. Har haft två Luminox och båda har haft olika fel - kommer inte att köpa fler.
Kan det vara så att dom pröjsar för att få sätta Navy SEALS märket på boetten kanske?
Näe, troligtvis inte jag heller faktiskt...
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Där ser man!
Känner ju tyvärr inga Navy SEALS så kan ju tyvärr inte fråga nån. :)
Försöker man googla lite så är det allt från Luminox, Rolex, Hamilton, Gshocks och Suunto.
Jag slutar nog gissa helt enkelt...
Finns säkert någon typ av koppling. Har dock sökt runt mycket kring frågan, och verkar klart att det inte finns någon officiell sealklocka som man får typ som SoS för våra flygförare. Det som används mest är G-Shock, finns en massa bilder på Seals med G-Shock. Dessa sälja även billigt på amerikanska baser, speciellt DW6600 näms.

https://www.g-central.com/navy-seals-g-shock-dw-6600-military-watch/

Pratade med en fd amerikansk stridsflygare som berättade att G-Shock och Timex är vanligast i hela am försvarsmakten. Billig, pålitlig och lätt att gå tag på. Åter igen, någon typ av koppling till Luminox finns säkert, men vill man ha en armed forces/Sealsklocka hade jag tyck ovan nämnda Casio är ett mycket mer autentiskt val. Är som sagt även inte övertygad om Luminox kvalitet.
 

LegoGubben

Breitling
Mycket matnyttig nördig info här!

Då kanske det blir en g-shock istället då. Dom är ju betydligt billigare.
Är så köpsugen på semestern.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Är luminox amerikanskt?
Kan vara därför som dom har något ihop med navy seals, kanske är svårt för armed forces att gå ut med officielt samarbete med något utländskt företag?
 

lofgreno

Audemars
Är luminox amerikanskt?
Kan vara därför som dom har något ihop med navy seals, kanske är svårt för armed forces att gå ut med officielt samarbete med något utländskt företag?
Inte helt hundra men enl. Wikipedia så är det Amerikanskt, men 50% köptes av Schweiziska Mondaine 2006.
Men det sitter ju Schweiziska urverk i dom.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Sen kan man ju undra vilka fler tillverkare som var med i "testet".
Jänkarna är riktigt bra på att lyfta fram fakta som gynnar dom själva .
Bodde där mellan 2006-12 och ibland häpnade man över deras uppfinningrikedom när det gäller info och reklam
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Var med från tidigt skede 1997 och ägt många sedan dess. Perfekt ops klocka (på kontor kör jag Rolex etc). Ägt många modeller, senaste denna 8800 nedan (se bild) på DLC länk. Mkt värde för pengarna.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    154.2 KB · Visningar: 28

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bara testat de något kort, och då kändes de bra. Men det är några år sedan.
@JLW har haft en rätt länge som verkar hålla trots allt som den blir utsatt för. Vad är ditt intryck?
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Har ägt 2 Luminox qvartz. Bra skit som håller.
Dock får man passa sig för kolfiber varianterna. De är känsliga för repor mot tex betongväggar och asfalt.

Annars är kolfiber grymt sköna och bära pga vikten.
Skulle ej köpa mekaniska från Luminox då de inte är deras starka sida. Utan qvartz är de dom kan.
 

ekan76

Omega
Har haft tre Luminox (har kvar en). Inga konstigheter egentligen förutom att verket la av i en av dem. Fick skicka den till deras servicecenter och de bytte verk snabbt och smidigt. Det tråkiga var att jag köpt den på nätet och de är petiga med att klockan ska vara såld hos ad för att garanti och så ska gälla, så jag fick betala för bytet.

Jag gillar dem skarpt. Lätta och sköna. Snygga om man gillar stilen. Se bara till att köpa dem av ad.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Bara testat de något kort, och då kändes de bra. Men det är några år sedan.
@JLW har haft en rätt länge som verkar hålla trots allt som den blir utsatt för. Vad är ditt intryck?
Fick en Luminox/Traser 1998. Innan Richard på Erikson fick argenturen i Sverige.

Har kvar box och garanticert, tritium-tuberna lyser fortfarande 20år senare!

Alltså dagens Luminox är helt andra grejer, den jag har hade både Hamilton och Traser-namn. Alltså en multibrandad modell och väldigt enkel.

Dock är det den bästa klockan jag haft! Bytt batteri 7-8 gånger och ALDRIG bytt boettpackning eller servat (sitter ett litet Japan-quartz i som kostar 200kr på bukten) och den är tät ännu. Badar alltid med den, har varit utomlands och dykt och härjat, hoppat fallskärm, kört motorvärlden och downhill.
Bättre beater kommer inte finnas för mig!

Sen att de är jävligt fula får man leva med. De är bättre än G-shock:woot:
 
Senast ändrad:

Npl

Omega
2-Faktor
Kanske lite sent ute men jag har haft min Luminox Recon Pointman i snart fyra år. Köpte den för att ha på mig när det är hopp och lek. Har fått utstå diverse påfrestningar och lever fortfarande i fint skick. Har ofta med den när jag jagar, framförallt vildsvinsjakt på nätterna då man alltid kan se vad klockan är i mörkret.

Screenshot_20180806-123310_Instagram.jpg
 
  • Like
Reactions: JLC

JLC

Panerai
2-Faktor
Finns säkert någon typ av koppling. Har dock sökt runt mycket kring frågan, och verkar klart att det inte finns någon officiell sealklocka som man får typ som SoS för våra flygförare. Det som används mest är G-Shock, finns en massa bilder på Seals med G-Shock. Dessa sälja även billigt på amerikanska baser, speciellt DW6600 näms.

https://www.g-central.com/navy-seals-g-shock-dw-6600-military-watch/

Pratade med en fd amerikansk stridsflygare som berättade att G-Shock och Timex är vanligast i hela am försvarsmakten. Billig, pålitlig och lätt att gå tag på. Åter igen, någon typ av koppling till Luminox finns säkert, men vill man ha en armed forces/Sealsklocka hade jag tyck ovan nämnda Casio är ett mycket mer autentiskt val. Är som sagt även inte övertygad om Luminox kvalitet.
Känner ju ett gäng spec ops från olika länder.
Vet att jänkarna ibland (per förband och även individer) gör offertförfrågningar eller bara ger input i olika projekt, så även för klockor.
CVC påstås ju vara UK militärklocka precis som Marathon, Luminox etc påstås vara jänkarnas...
De flesta aktiva Operators verkar dock köra driftsäkra stadiga G-Shock, Suunto etc men det finns nog de med Luminox och även en och annan Rolex sub/SD också, det varierar ju från person till person. Lönen är ju x4 mot vad de tjänar hemma för svenska operators så de har nog råd till en Rolex, det är mer vad som är inne och coolt i deras skrå för tillfället.
Alla har ju även olika smak, precis som här på forumet.
Vet att nån här på forumet som gjort utlandtjänst skrev en bra lång utläggning om just detta rätt nyligen.
Jag har själv ägt ett flertal Luminox. bl a en Sea diver i svart komposit med Rhondaverk från deras första kommersiella batch 1996/1997. Den håller fortf även om jag fått byta gummi 2 ggr genom åren.
 
Senast ändrad:
Topp