• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur är man funtad.....och var är den röda tråden?

asimovfan

Basic
9DCD9987-C425-4FC8-809D-9BA431435850.jpeg
5CBDF560-E7BA-40D5-8EB5-14DFF412EA1C.jpeg
A37D15A6-EAE6-4CDB-BE61-749EF4DB2A08.jpeg
BCE1793E-BD47-48F5-94B1-63176990BD49.jpeg
Hej, börjar undra lite vad det är som gör att man har så många klockor och om man kan klassas som fullt frisk;). ”Normalt” sett hos samlare brukar det finnas en röd tråd......men vilken är min? Jag menar att om du samlar på porslin så är det oftast ett speciellt märke, gäller det frimärken vill man ha en komplett samling...,osv,osv. Men klocksamlande känns mer spretigt. Så om någon utifrån bilderna på de klockor som roteras för tillfället kan säga vad min röda tråd är skulle jag bli mycket tacksam!:happyhappy::happyhappy:;):) Borde underlätta framtida inköpo_O......kanske

Tycker nog det var en trevlig samling av klockor. En bra bas.
Någon röd tråd, den blir ju lite svårare. Men behövs verkligen det i en samling?
Så länge du trivs med dom så är det väl en "röd" tråd.

Den var väl inte alls speciellt spretig eller märkligt stor till antalet :) Du verkar ju gilla Schweizare så det är ju en röd tråd om inte annat.
Haha! finns fler...många fler:nailbiting:..men Scweizare finns det nog viss försmak för!
Olika material, olika märken, olika funktioner, olika färger. Det är en rätt vanlig röd tråd hos klockentusiaster IMHO.

EDIT: Såg nu att det faktiskt var 2 Tudors :)
Där kan vi vara något på spåret bland dessa som roteras för tillfället! Kanske får jaga tag på något i plast,keramik och platina för att stilla samlarsjälen!

Hej, börjar undra lite vad det är som gör att man har så många klockor och om man kan klassas som fullt frisk;). ”Normalt” sett hos samlare brukar det finnas en röd tråd......men vilken är min? Jag menar att om du samlar på porslin så är det oftast ett speciellt märke, gäller det frimärken vill man ha en komplett samling...,osv,osv. Men klocksamlande känns mer spretigt. Så om någon utifrån bilderna på de klockor som roteras för tillfället kan säga vad min röda tråd är skulle jag bli mycket tacksam!:happyhappy::happyhappy:;):) Borde underlätta framtida inköpo_O......kanske
Du har bara lindriga symtom, carry on. ;)

Attans då får fickuren lämna samlingen;);)! Och det måste vara rätt Explorer då jag har fått allergi mot svarta tavlor på allt tillverkat innan 60-talet....:(

Japp, hejdå med dem!

Du har valt helt rätt explorer! Kollar i smyg på en sån själv då och då! Speciellt den vittavlade är läcker. Jag syftade på att någon angivit fel refnumner ovan, Men det är korrigerat nu.

Varför ska man ha en röd tråd? Omväxling förnöjer eller vad är det de säger i gott & blandat reklamen? Jag har en större samling än vad du postade och där ingår allt från ganska biliga Seiko och någon postorderklocka från 70-talet (Tärna) till ganska så exklusiva klockor men jag gillar blandningen. Kan uppskatta en klocka för under 1000 kr likväl som jag kan uppskata något i nivå med en årslön.
Den röda tråden behöver inte vara mer än roliga och intressant klockor.

Kan i och för sig säga att jag börjar se något som kan likna en röd tråd i vad jag köper och vilka klockor jag säljer iväg nu efter dryga tio års samlande så om du ger mig tio år till kanske jag kan formulera en röd tråd ;)
Du har för övrigt en trevlig samling men börja inte oroa dig att du har för många så länge du inte är uppe i ett tvåsiffrigt antal :)

Säger som många andra, behövs det verkligen en röd tråd?! Men om vi nu ska hitta någon, så är det att du samlar på automatiska klockor! 3 av 4 är det minst, vet inte riktigt va det sitter för verk i lilla guld Tudorn!

Skön spridning för övrigt, då du klämmer in den under radarn; luft, vind och vatten :D;)!

Senast ändrad:
Det är alla klockor, om det nu är något. ;) Men vet inte om det finns en klar röd tråd här. Bra spridning & kul köp är det iallafall. :)

Vad är det för ref på din Girard Perregaux? Riktigt läcker!

Annars tycker jag att klocksamlandet handlar om att inte ha en röd tråd, man vill just ha klockor för olika tillfällen.

alla har nog sina skäl och anledning till hur en samling byggs upp, säljs av och hur preferens för märken, modeller och utformning ändras över tid.

För mig tror jag det hela började med att en vän under studietiden var väldigt intresserad av klockor och visade och pratade mycket så man blev intresserad.
Suget kom och efter mycket lång research och övervägande (det var så på den tiden) köpte jag till slut min första "dyra" klocka på Celini i NYC. En UN Maxi marine diver på länk. Den satt på dagligen på handen och jag var glad och nöjd OWG i flera år.
Sedan kom suget efter en dressare, sedan efter en Rolex, sedan efter dykare, sedan en hel uppsjö märken (BP, GP, VC, JLC, AP, Tudor... orkar inte nämna alla udda märken och modeller man haft), sedan sobra kostymklockor som DD, sedan intresset för ädelmetall och diamanter... och nu efter drygt 15 år har jag sålt av det mesta och är tillbaka på Rolex och robusta dykare igen... men som sagt, alla har nog sin egen story...

Varför ska man ha en röd tråd? Omväxling förnöjer eller vad är det de säger i gott & blandat reklamen? Jag har en större samling än vad du postade och där ingår allt från ganska biliga Seiko och någon postorderklocka från 70-talet (Tärna) till ganska så exklusiva klockor men jag gillar blandningen. Kan uppskatta en klocka för under 1000 kr likväl som jag kan uppskata något i nivå med en årslön.
Den röda tråden behöver inte vara mer än roliga och intressant klockor.

Kan i och för sig säga att jag börjar se något som kan likna en röd tråd i vad jag köper och vilka klockor jag säljer iväg nu efter dryga tio års samlande så om du ger mig tio år till kanske jag kan formulera en röd tråd ;)
Du har för övrigt en trevlig samling men börja inte oroa dig att du har för många så länge du inte är uppe i ett tvåsiffrigt antal :)
Du måste abolut höra av dig när du funnit den röda tråden;) Sen antalsmässigt, är väldigt tvåsiffrigt, just de på bild är de som är i rotation just nu. Kul det där med att det inte är pengarna som styr nörderiet, har också en hel del billiga klockor som jag gillar lika mycket som de dyra!

alla har nog sina skäl och anledning till hur en samling byggs upp, säljs av och hur preferens för märken, modeller och utformning ändras över tid.

För mig tror jag det hela började med att en vän under studietiden var väldigt intresserad av klockor och visade och pratade mycket så man blev intresserad.
Suget kom och efter mycket lång research och övervägande (det var så på den tiden) köpte jag till slut min första "dyra" klocka på Celini i NYC. En UN Maxi marine diver på länk. Den satt på dagligen på handen och jag var glad och nöjd OWG i flera år.
Sedan kom suget efter en dressare, sedan efter en Rolex, sedan efter dykare, sedan en hel uppsjö märken (BP, GP, VC, JLC, AP, Tudor... orkar inte nämna alla udda märken och modeller man haft), sedan sobra kostymklockor som DD, sedan intresset för ädelmetall och diamanter... och nu efter drygt 15 år har jag sålt av det mesta och är tillbaka på Rolex och robusta dykare igen... men som sagt, alla har nog sin egen story...
Kan det vara så att klockintresset och variationen i vad man gillar följer livets gång måntro? Börjar mer och mer luta åt det hållet och tycker din beskrivningstärker den tanken!

Någon sa att har man fler än tre av något så är man samlare. Vet inte om jag håller med, ser inte mig själv som samlare trots några fler än så. ’Entusiast’ känns bättre och begreppet öppnar upp för olika typer och stilar. Så spretighet är nog bara ett resultat av att vara nyfiken och entusiastisk. Fin ”samling” förresten! :)

Få paddlar kajak i en Calatrava så den röda tråden är funktion. Fin GP. Tror horologisk historik också följer den röda tråden. En reverso saknas kanske?

Vad är det för ref. på Tudor-dressaren?

Tillbaka
Topp