• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur öppnar jag boett?

Manny

Omega
Fick hem ett ur igår och var nyfiken på hur urverket såg ut. Lyckas dock inte med att öppna boetten. Kan det vara så att jag måste gå in via glaset. Det är en äldre variant av Omega. Tips nån?
magajaju.jpg

emagaquz.jpg

enapejuh.jpg
 

McGyver

Rolex
Du har en liten fasning klockan nio (mitt emot kronan, om baklocket sitter på rätt) - tryck in en boettöppnare/kniv i denna fasning så "poppar" baksidan av! :)
 
Precis som McGyver säger så bör där vara en liten "skåra" där du kan öppna den genom att bända upp den, kan tycka att man bör höja ett varningens finger dock - ibland kan det vara ett helvete att få på bakboetten igen!

Snyggt namn och avatar btw, Manny Calavera :cool:
 
Tänk på att "urgröpningen" i locket ska vara över kronan, har set klockor där det satts på fel, till och med från urmakare :S, det kan skada boetten osv.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänk på att "urgröpningen" i locket ska vara över kronan, har set klockor där det satts på fel, till och med från urmakare :S, det kan skada boetten osv.


Jasså ska det vara över kronan? Jag har alltid satt det på motsatt sida för att skydda kronan vid öppning... Kul att lära sig något nytt! :)

Edit: Ser att boettlocket är skårat... det var det inte på uret jag tänkte på.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
;) vet dock inte riktigt vilket du menade?


Tänkte nog generellt på klockor med "snap back" som inte har en skåra för bommen, men en skåra för boettkniv. Där har jag tänkt att jag vill ha skåran (för kniven) kl9 för att undvika att skada kronan vid öppning.

Sorry om det låter virrigt... :)
 
Topp