• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur bär ni era nato-band?

frere

Audemars
2-Faktor
I min enfald trodde jag att alla bar sina nato-band precis som jag: inget bortkapat och med den överblivna biten invikt. Nu såg jag att en kompis klipper bort hela den undre "flärpen" och därmed bär sin klocka lite närmare handleden än jag. Dessutom kapar han regelmässigt en rejäl bit av banden för att slippa tillbakavikningen.

Först blev jag bestört, sen gick jag hem och skändade ett gammalt slitet band och nu inser jag att jag faktiskt gillar det litegrann. Jag kan tänka mig att det passar om man gillar nato till dressklockor. Och så uppstod frågan: Hur "ska" ett nato-band bäras i era ögon? Finns det ytterligare skolor i detta ämne?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Precis hur man vill - jag uppmuntrar alla att anpassa, modifiera och experimentera. Tunna klockor tenderar jag att bära på "stympade" band (utan flärpen) för att behålla känslan, men annars är det "bog standard" för min del.
 

wwjbd

Omega
Jag bär det "vanligt" dvs utan att klippa och kapa. Dock brukar jag vika in flärpen istället för att flärpen är ytterst.

Vet inte hur tydlig jag var nu... :?:
 
Jag använder också mina NATO-band "ostympade". Har prövat att klippa bort flärpen vid något tillfälle för att minska höjden på klockan och få den närmare handleden, men tycker inte det ser lika snyggt ut.
 

frere

Audemars
2-Faktor
wwjbd skrev:
Jag bär det "vanligt" dvs utan att klippa och kapa. Dock brukar jag vika in flärpen istället för att flärpen är ytterst.

Vet inte hur tydlig jag var nu... :?:

Håller med om att det är svårt att beskriva alla dessa flärpar och vikningar i text, men jag tror att jag gör precis likadant.

För övrigt kan tilläggas att eftermiddagens klippande och stympande förstås slutade i ytterligare en bandbeställning, till glädje för både mig och herr Singular här ovan. Ångrade att jag satte kniven i kängurubandet i samma ögonblick som jag gjorde det...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
papadok skrev:
wwjbd skrev:
Jag bär det "vanligt" dvs utan att klippa och kapa. Dock brukar jag vika in flärpen istället för att flärpen är ytterst.

Vet inte hur tydlig jag var nu... :?:

Håller med om att det är svårt att beskriva alla dessa flärpar och vikningar i text, men jag tror att jag gör precis likadant.

För övrigt kan tilläggas att eftermiddagens klippande och stympande förstås slutade i ytterligare en bandbeställning, till glädje för både mig och herr Singular här ovan. Ångrade att jag satte kniven i kängurubandet i samma ögonblick som jag gjorde det...

Haha, så kan det gå...! ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
natos i originalutförande är ju det skönaste man kan bära, så jag ser ingen anledning att ens experimentera med det.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
yonsson skrev:
natos i originalutförande är ju det skönaste man kan bära, så jag ser ingen anledning att ens experimentera med det.

Instämmer!


8AFE8585-D8AD-4A15-9515-0B0D7956F248-683-000000C56A3C3292.jpg
P
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
1. Klipper alltid bort dubbelflärpen, minskar höjden och dingandet i dörrkarmar signifikant...
2 har provat att korta, kan hålla med om att det ser bättre ut på en dress, har i något fall tom klippt bort den ena metallöglan för en cleanare look, funkar bra det med.

e6191c39.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Olika från gång till gång. Ibland utan undre flärp, ibland med. När vi ändå snackar nato så vill jag rikta ett stort tack till Singular, som antingen har ett gäng personliga paketutlämnare eller bara mutat posten, för make till snabb leveranstid har jag aldrig skådat. Beställde ett nato igår vid lunch, och 24 timmar senare satt det på klockan. Du vet vad bra service är.

OBS, jag är ej köpt. ;)
 

Ricrob

Patek
Jag upplever problemet att inte natot räcker riktigt runt för att bilda en stabil bakåtvik, det blir liksom bara en liten flärp som gärna fluppar ur i tid och otid, så därför blir det oftast en stympning. Jag tycker bäst om de från fabrik kortare "enkel-zulu" med endast 2 ringar, enkelt men rejält!
 
Topp