• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur behålls kraften i ett mekaniskt ur?

Smeden

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
En enkel fråga som möjligtvis kan vara helt uppåt väggarna fel ställd pga min okunskap om mekaniska urverk:
Är gånghaken "the pallet" (rätt namn? jag menar delen som ser ut som en tvåhövdad gaffel eller bokstaven "T") den slutgiltiga kraftstopparen från komponentkedjan: "the mainspring" + efterföljande hjul (center wheel, third wheel, osv)?

Ett annat sätt att ställa samma fråga:
Om jag skulle i teorin kunna "trolla bort" gånghaken från ett uppvridet mekaniskt urverk, skulle då hjulen spinna okontrollerat tills kraften i huvudfjädern är tömd?

Tack på förhand för lite hjälp att tolka frågan godvilligt och inom vida ramar ;)

Obs, stulen bild, tar bort den om det är obra.

Bilagor

• GearTrain.jpg
    GearTrain.jpg
    89.5 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Njae, Du har väl rätt i att kraften spärras av gånghaken, men tar Du bort den så kopplar Du också ur alla hjul. Fjädern däremot löper amok om den inte hålls emot av något annat?
@Echo Delta

Gånghake heter den visst! Uppdaterar frågan med ett uns mer korrekt svenska ;)

”Escapement” är ett bra ord tycker jag. Systemet hjälper kraften att rymma från fjädern på ett kontrollerat sätt. Andra system som löser detta är exempelvis Co-axial och springdrive.

Springdrive fungerar på så sätt att ett hjul kontonuerligt snurrar i konstant hastighet. Hastigheten på hjulet bromas till 8 varv/sekund med hjälp av elektromagnetism. Kraften på bromsen regleras med hjälp av kvart och en IC och all energi i systemet kommer från fjädern, precis som på en vanlig mekanisk klocka.

Tillbaka
Topp