• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur blir en tropical tavla? Se bild.

Tommytvigg

Cartier
Ja hur går det till? Tekniskt är väl tavlan förstört, men ändå är det så vackert tycker jag.

d732b48fc277e8e607650569e6de8606.jpg


d6c5470b852caeac17c15efb973f0eaf.jpg


Mycket fukt borde vara svaret kan jag tro?

Mvh Tommy
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har en gilt tropical på nätet som jag kikar på varje dag. Älskar looken men är lite rädd att den skall mögla sönder totalt vilket vore trist. Vill ju att den skall bevara sin skönhet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Well, skillnad på tropical och tropical. Pratar vi Rolex så är det framförallt gilt-tavlor som oftast byter färg. Anledningen är ofta spekulerad i men min gissning är att det är färgen som över tid och i kombination med sol/luftfiktighet etc skiftar i färg. Var dock försiktig då en fin tropical är "oskadad" i övrigt med klarlacken kvar över färgen. Vattenskadade tavlor kan också bli brun men då är de skadade och inte alls vidare fagra att titta på.

För att återgå till varför de blir bruna så hörde jag för något år sedan en intressant teori i ämnet. För att få en djup svart färg så blandar man ofta i andra färger för att färgen inte ska kännas 'platt'. Jag gissar att man använder rött mm och när då vissa färger bleks så tar den brunaktiga nyansen över vilket gör att klockan skiftar till just brunt.
 

Tommytvigg

Cartier
Well, skillnad på tropical och tropical. Pratar vi Rolex så är det framförallt gilt-tavlor som oftast byter färg. Anledningen är ofta spekulerad i men min gissning är att det är färgen som över tid och i kombination med sol/luftfiktighet etc skiftar i färg. Var dock försiktig då en fin tropical är "oskadad" i övrigt med klarlacken kvar över färgen. Vattenskadade tavlor kan också bli brun men då är de skadade och inte alls vidare fagra att titta på.

För att återgå till varför de blir bruna så hörde jag för något år sedan en intressant teori i ämnet. För att få en djup svart färg så blandar man ofta i andra färger för att färgen inte ska kännas 'platt'. Jag gissar att man använder rött mm och när då vissa färger bleks så tar den brunaktiga nyansen över vilket gör att klockan skiftar till just brunt.

Tack för utförligt svar Per. Så om det är som det ska vara, då är alltså ytskicktet "klarlacken" slät och fin och det som ser skrovligt ut ligger under?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för utförligt svar Per. Så om det är som det ska vara, då är alltså ytskicktet "klarlacken" slät och fin och det som ser skrovligt ut ligger under?
Ja. Klarlacken på en gilt är slät eller möjligtvis spiderwebbed men färskiftningen är under ytan. Lumet ska också vara helt intakt iom det ligger uppe på klarlacken.

Här är en extrem tropical som skiftat väldigt udda men som du ser så är ytskiktet ok.

DSC09830_zps972c4281.jpg

DSC09837_zpsba98ef4d.jpg


Här är ett par fina exempel på hur en bra tropical ska se ut. :)

afxmWwM.jpg

tDXazPX.jpg

5512tropicalLR39.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Matta tavlor kan också skifta även om det är ovanligare. Du har en liten, liten batch röda 1680 meters first kring 2.2 miljoner som blev bruna. Också någon av de dubbelröda brukar skifta och ett fåtal av de tidiga matta 5513 har blivit bruna. Det är dock mer sällsynt och inte alls lika vackert som när glansiga gilttavlorna ändrar färg.

de33ph.jpg

DSC_5014.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Matta tavlor kan också skifta även om det är ovanligare. Du har en liten, liten batch röda 1680 meters first kring 2.2 miljoner som blev bruna. Också någon av de dubbelröda brukar skifta och ett fåtal av de tidiga matta 5513 har blivit bruna. Det är dock mer sällsynt och inte alls lika vackert som när glansiga gilttavlorna ändrar färg.


Vad inbringar dessa i värde?
 

Archie

Cartier
sjukt att kvalitetsdefekter kan bli åtråvärt. det hade ju aldrig funkat på nått annat än rolexklockor!
Hos bilhandlaren t.ex.:
Nä vadå gammal solblekt rosthög?! gilt roasted kallas det, det är när metallen under lacken oxideras och bildar en bubblig lackyta och metallen blir rödbrunaktig i färgen. Det är jätteåtråvärt hos gamla volvo 240-samlare! Sprucken i lacken?? ja spider web lack kallar vi det. ökar också på priset....
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
sjukt att kvalitetsdefekter kan bli åtråvärt. det hade ju aldrig funkat på nått annat än rolexklockor!
Hos bilhandlaren t.ex.:
Nä vadå gammal solblekt rosthög?! gilt roasted kallas det, det är när metallen under lacken oxideras och bildar en bubblig lackyta och metallen blir rödbrunaktig i färgen. Det är jätteåtråvärt hos gamla volvo 240-samlare! Sprucken i lacken?? ja spider web lack kallar vi det. ökar också på priset....
Well, en fin tropical får en unik look som enligt många är vackrare än original. Det är för all del defekter men det är inget som påverkar funktionen av klockan. Det har helt estetiska grunder som samlare föredrar. Allt handlar om utbud och efterfrågan. Andra typer av defekter så som polerat case, bortfallet lum mm är inte åtråvärt och sänker således priset.

Tropical dials höjer pris på andra märken också. Royal Oaks är ett exempel, Omega Speedmaster ett annat.
 

Archie

Cartier
Well, en fin tropical får en unik look som enligt många är vackrare än original. Det är för all del defekter men det är inget som påverkar funktionen av klockan. Det har helt estetiska grunder som samlare föredrar. Allt handlar om utbud och efterfrågan.

jojo, men det samma kan man säga om en bil med rostig plåt. plåtrost påverkar inte funktionen av bilen heller...
...men seriöst tror jag faktiskt det finns folk som gillar raggarbilar som föredrar solblekta/rostiga bilar som också bildar en typ av unik patina... huruvida det ger värdeökning eller inte vet jag inte....typ som denna.

patina1.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
jojo, men det samma kan man säga om en bil med rostig plåt. plåtrost påverkar inte funktionen av bilen heller...
...men seriöst tror jag faktiskt det finns folk som gillar raggarbilar som föredrar solblekta/rostiga bilar som också bildar en typ av unik patina... huruvida det ger värdeökning eller inte vet jag inte....typ som denna.

patina1.jpg

Kan inte mycket om raggarbilar men det känns inte som om den bilen är särskilt sällsynt. Till skillnad mot de rollar vi snackar om i denna tråd. Och det är väl graden av sällsynthet, snygghetsfaktorn och tjockleken på plånboken hos de som är intresserade som avgör vilket värde som prylen har.

Imho.
 

Archie

Cartier
Kan inte mycket om raggarbilar men det känns inte som om den bilen är särskilt sällsynt. Till skillnad mot de rollar vi snackar om i denna tråd. Och det är väl graden av sällsynthet, snygghetsfaktorn och tjockleken på plånboken hos de som är intresserade som avgör vilket värde som prylen har.

Imho.

Rolexklockor är väl inte jättesällsynt heller? Även rolex "tropical" är ju vanliga rolexar och inte någon sällsynt typ av rolexmodell. därav är det ju "rosten" i sammanhanget som gör rolexen sällsynt.... på samma sätt kan man ju resonera om bilen. chevrolet chevelle kanske inte är jätteovanliga, precis som rolex, men chevelles med denna typ av "tropical" patina i lacken kanske är sällsynta....
 

Mr Chance

Kalmar
Rolexklockor är väl inte jättesällsynt heller? Även rolex "tropical" är ju vanliga rolexar och inte någon sällsynt typ av rolexmodell. därav är det ju "rosten" i sammanhanget som gör rolexen sällsynt.... på samma sätt kan man ju resonera om bilen. chevrolet chevelle kanske inte är jätteovanliga, precis som rolex, men chevelles med denna typ av "tropical" patina i lacken kanske är sällsynta....

Sant att Rolex inte är sällsynt. Men Rolex med tropic är sällsynt eller i vart fall sällsyntare än vanliga tavlor. Och i kombination med att det finns samlare av Rolex och att de kanske har ganska feta plånböcker blir konsekvensen höga priser. Inget konstigt alls. Det är, som flera redan påpekat, en fråga om utbud och efterfrågan.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är långt, långt, långt ifrån alla som blir tropical. Även om många i samma batch ändras så är problemet att de allt som oftast bytts ut vid service i ett tidigt skede. Att likna det med rost på bilar är helt fel då i princip alla bilar blir rostiga om du inte sköter om dem. Du kan inte göra något alls för att din tavla ska skifta och jag skulle nästan lova att de som inte ändrats idag inte lär ändras framöver. Därav priserna. Vore en rostig Opel Kadett något speciellt som bara alla ville ha så skulle också de kosta mer än de gör idag. Nu är för all del alla gamla Kadetter rostiga som fan så tänk på att ett ökat utbud också gör att priserna inte sticker iväg på samma sätt.
 

par

Patek
2-Faktor
Jämförelsen med bilar var nog sådär. En kul jämförelse är ju världens dyraste frimärke tre skilling banco som säkert många känner till. Pga feltrycket som blev gult istället för grönt och därav det extrema värdet.
 
Topp