• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur bra är PVD?

Emil_G

f.k.a hastkista
Som rubriken lyder, hur bra är modern PVD coating? Alltså hur bra står den pall mot yttre åverkan, på utländska forum verkar dom ju livrädda för att använda pvd-dinkor, hävdar att det bara är marknadsföring osv.
Ligger det något i detta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra skit, hårdare än stål men att belägga något har sina nackdelar om man inte gillar att metallen under kommer titta fram lite här och där.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
PVD är bara en process, beroende på vilket ämne man väljer kan man öka slitstyrkan på ytan, t.ex. DLC (Diamond Like Carbon/Coating)
Precis, tänkte lägga till det men kom sedan på att jag inte visste vilka ämnen man brukar använda, så jag skippade det... Dock kan man nog generalisera att de pvdade beläggningarna är hårdare än stål.
 

morrism

Audemars
Precis, tänkte lägga till det men kom sedan på att jag inte visste vilka ämnen man brukar använda, så jag skippade det... Dock kan man nog generalisera att de pvdade beläggningarna är hårdare än stål.

Inte om man använder t.ex. plast, men det är inte så vanligt på klockor vad jag vet, titan eller aluminium vilket de billigare klockorna gissningsvis använder när de skriver "PVD" skyddar inte så bra mot repor utan ger bara en hållbar svart färg, står det däremot DLC så ska det vara en Repfri yta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte om man använder t.ex. plast, men det är inte så vanligt på klockor vad jag vet, titan eller aluminium vilket de billigare klockorna gissningsvis använder när de skriver "PVD" skyddar inte så bra mot repor utan ger bara en hållbar svart färg, står det däremot DLC så ska det vara en Repfri yta.
Ingen beläggning är repfri om vi nu skall märka ord. PVD-beläggningar (på ur) är oftast hårdare än stål och dlc ligger vad jag vet i toppen på hårdhetsskalan. Innebär dock inte att ytan är så slitstark då det mjukare stålet, eller vitguldet FM, under möjliggör att den sprödare beläggningen kan spricka vid slag.
 

Emil_G

f.k.a hastkista
Tillverkarna verkar tyvärr sällan uppge vilken typ av beläggning dom använder, men det borde väl vara skrytpoäng på DLC så uppges inte det används det väl knappast.
Sen verkar ju mycket av kritiken mot PVD vara riktad mot äldre/billigare klockor, kan tänkas att sämre teknik har används.
Länkarna verkar ju även stoppa betydligt sämre än boetten av förklarliga skäl.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft en PVD Rolex nu i ca 8 månader och den ser fortfarande ut som när jag fick den.
Det syns absolut inget slitage eller änns kan se att den används!


Klockan används tyvärr inte dagligen, men får en hel del handledstid. :)

c1923562fcd3e3e73b5e625ef53c86fd_zpsb2601072.jpg


Mvh
Micke E
 

noeLLY

Cartier
Vet att vissa märken används tex 1-2 micron
Medans andra lite dyrare kan använda 8 micron och sedan nån form av ytbehandling på det med ytterligare 3-4 micron kanske dlc som ni pratar om? Ingen källa på detta utan bara information från ett schweiziskt fabrikat. 1-2 micron typ Michael kors :)
 

morrism

Audemars
Ingen beläggning är repfri om vi nu skall märka ord. PVD-beläggningar (på ur) är oftast hårdare än stål och dlc ligger vad jag vet i toppen på hårdhetsskalan. Innebär dock inte att ytan är så slitstark då det mjukare stålet, eller vitguldet FM, under möjliggör att den sprödare beläggningen kan spricka vid slag.

Jo det är klart, repfri är inte samma sak som oförstörbar, men det som vanligtvis skulle orsakat hairlines på stål skyddar en PVD med DLC. Ytan blir hårdare och det betyder även sprödare, vilket gör att själva ytan är känsligare för stötar och slag.
 

morrism

Audemars
Tillverkarna verkar tyvärr sällan uppge vilken typ av beläggning dom använder, men det borde väl vara skrytpoäng på DLC så uppges inte det används det väl knappast.
Sen verkar ju mycket av kritiken mot PVD vara riktad mot äldre/billigare klockor, kan tänkas att sämre teknik har används.
Länkarna verkar ju även stoppa betydligt sämre än boetten av förklarliga skäl.

Förut användes oxidering eller anodisering för att färga en metallyta, man smälte pulver/pigment på ytan med antingen värme eller el. Det gav inte lika bra hållbarhet som PVD och det svarta slits bort efter hand. PVD ändrar själva ytstrukturen på metallen och slits inte bort på samma sätt.

EDIT: Anodisering används självklart fortfarande och ger riktigt bra resultat men vid högre krav används PVD
 

Emil_G

f.k.a hastkista
Många kompetenta svar kring processen, det är tydligt att det finns en imponerande kunskapsbank på forumet.
Det verkar som att många delar min tveksamma inställning till PVD dinkor, väldigt få personliga erfarenheter.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Kapar tråden något... Vad kostar det att PVD/DLC-belägga en klocka? Är lite inne på att tjacka en sub och PVD/DLC skulle inte vara fel. Tacksam för svar!
 
Topp