• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur dressig är Rolex Datejust II tycker ni?

Tommytvigg

Cartier
Jag har sista tiden blivit mer och mer sugen att införskaffa en DJ II 116334. Jag verkligen gillar att den är 41mm och på bild ser den räfflade bezeln underbar ut tycker jag. Jag har dessvärre inte sett eller klämt på den live.
Jag hör många olika bud om den, att den känns väldigt sportig och passar till det mesta.
Jag bär nästan aldrig skjorta, utan klär mej oftast i piketröjor, eller stickade v neck tröjor.
Så vad tror panelen, är det en allround klocka, eller är den dress??

Vänligen Tommy
 

Josef B

Bestraffaren
Ganska allround, men mer åt sportigare hållet. Fin modell, lite irriterande med kronan som känns aningen för liten. Vanesak antar jag.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Skulle också vilja påstå att den är allround. Funkar lika bra till skjorta och kavaj som till piké och jeans. Riktigt nöjd med min. :)

5RfvmLz.jpg
 

Tommytvigg

Cartier
Skulle också vilja påstå att den är allround. Funkar lika bra till skjorta och kavaj som till piké och jeans. Riktigt nöjd med min. :)

Ja den är grymt fin din DJ. Jag ska till stockholm den 16e nästa månad. Tänkte besöka Rob E då och titta och känna live.
Visst handlade du där? Har dom många olika färger på lager?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor

Det stämmer bra att jag handlade där. De hade bara en med vitguldskrans när jag var där. Däremot hade de olika tavlor på lager.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Riktigt snygg, och med sina 41mm börjar den för mig personligen bli intressant även storleksmässigt.
Lite mer dressig än sportig, men funkar till båda!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag får nog gå emot strömmen och säga att jag gillar den icke. Gillade den skarpt på bild men har nu kollat och provat den i butik och tyckte att ringen/ kransen blev för grov. Det blev för mkt metall runt tavlan som då i förhållande framstår som för liten, imho.
 

bartoldous

Cartier
Har ingen själv även om den står högt på listan.Slät ring är också fin tycker jag
och tar väl bort endel av blingfaktorn och gör den lite mer neutral antar jag.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Gillar DJ II skarpt, men den känns väl lite mer åt det dressiga hållet än det sportiga. Även fast den funkar till båda :)
 

DrDre

Patek
Jag håller med Josef ovan. Det är hygglig allroundklocka men ingen direkt dresswatch och jag har också lite svårt för att kronan är lite för liten. Visarna kunde också vara lite större.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hmmm... DJ 36 med räfflad krans tycker jag är en dressklocka, mer än sport, fast funkar ändå allround. DJ II ser fortfarande ut mer som en dressare, men är för stor IMHO. Blingig sportis blir slutsatsen :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
En grym allroundklocka. En Rolex på oysterlänk blir aldrig särskilt dressig. Skulle vilja säga att den är ungefär lika dressig som en LN-Sub.

Kunde inte uppskatta min när jag hade den. Ångrar något sjukt att jag sålde.
 

Isodor

Audemars
Jag gillade en blåa, speciellt på bild. I verkligheten blir bara vitguldsringen för mycket för mig. Kändes som en smycke mer än klocka. Men egentligen gillar jag den, fast inte på handleden.

Något sånt :D
 
Fungerar som dressare men storleken gör att den blir åt det sportiga hållet... Allround helt enkelt med det kanske även betyder att den aldrig är HELT rätt...

Grym dinka hursomhelst...
 

Johan M

Cartier
Jag betecknar den som en vardagsklocka. Det är ingen sportklocka. Sportklocka är förresten en beteckning som används lite för ofta och ibland verkar det som om alla Rolex klockor är sportklockor ... :confused:
 

Tommytvigg

Cartier
Ja det verkar vara fler än jag som gillar DJ II.
Jag har noterat att i staterna är diamant tavla väldigt poppis, men här ser man knappt någon.
Jag tycker den är härligt blingig faktiskt.
Det skulle vara skoj att ha här i Jantelagens Sverige :happyhappy:
 

Genta

Cartier
Nog ser man många med rolexar med stållänk ihop med kostymer på stan, och det funkar, men det blir ingen dressare för det. En alleskönner är nog ett ett bra epitet på DJ II
 

Optimisten

Cartier
Nog ser man många med rolexar med stållänk ihop med kostymer på stan, och det funkar, men det blir ingen dressare för det. En alleskönner är nog ett ett bra epitet på DJ II

Men vad är en dressare då? Bara gulguldsguldboett med läderarmband?

Egentligen gillade jag inte sportklockor tidigare, men alla tjatade så om dem på alla forum att jag nog blivit lite påverkad... WTF liksom, men visst, formella klockor är ju elegantast. Men det är ju knappast så att en person i kostym med en submariner fattar skämtet om man frågar om de har en torrdräckt under kostymen...

Lange 1a (tyvärr inte min!) Solid guldurtavla!
alang_image.3168853.jpg



http://www.alange-soehne.com/unsere-herkunft/#bis-heute-bis-heute/248
Die Angabe „1A“ stand schon im 19. Jahrhundert bei A. Lange & Söhne für den höchsten Grad der handwerklichen Vollendung und für die Verwendung der allerfeinsten Materialien. Als Reminiszenz an diese Leistungen hat Lange 1998 die LANGE 1A vorgestellt: mit massiv goldenem Anker-, Ankerrad und Unruhkloben und mit einem massiv goldenen, guillochierten Zifferblatt. Zudem verfügt das kunstvolle Meisterwerk über alle Vorzüge, die eine LANGE 1A so wertvoll machen. Die Lange 1a wurde in 18 Karat Gelbgold auf 100 Stück limitiert und von 1998 bis 1999 gefertigt.



Det finns en till salu för den sugne:
http://www.chrono24.com/en/alangesoehne/limited-editions--lange-1a--id2418885.htm
 
Topp