• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur du byter bezel insert - utförlig guide.

Herr Gås

Banned
Jag är nybörjare på klockor (och moddning) och i min jakt på information om bezelbyte och dylikt kom jag över denna seriestrip där de går igenom steg för steg hur du plockar av bezeln och byter ilägget. En bild säger mer än tusen ord brukar man ju säga...

Tog mig friheten att spara ner bilderna ifall sidan skulle försvinna. Den kommer ursprungligen från http://murphymanufacturing.com/seiko_tutorial.html
Förhoppningsvis har någon annan nytta av bilderna. Tanken är att jag skall göra ett försök själv inom en snar framtid. :)

seikobezel1.jpg

seikobezel2.jpg

seikobezel3.jpg

seikobezel45.jpg

seikobezel6.jpg

seikobezel7.jpg

"If you installed a smooth, insertless bezel such as the SE2010, you are done.
Next: A few words about fitting bezel inserts.

Bezel inserts, like all manufactured things, are made to a tolerance.
We have measured hundreds of bezel inserts intended for the SKX007 dive watch, and they are not made to an exact size. Our bezel counterbores are sized to accept the majority of them.
However, once in a while, adjustments are necessary.

Check the fit before you get out the glue!

Please note: In the SE3050 bezel, the insert is fully surrounded by steel. This means that you might need to adjust the outside diameter of the insert, as depicted below, or to the INSIDE diameter of your insert.

Again, sort it out before you get out the glue."
insert_1.jpg

insert_2.jpg

insert_3.jpg

insert_4.jpg
 

reffen

Omega
Nice, bra guide. Men är det så här det fungerar på det flesta normala klockor eller är det bara Seiko? En SMP eller SUB tex, är det lika dant där?
 

Bjudko

Cartier
Samma förfarande på Rolex men originaldelar behövs aldrig limmas fast iaf. Seiko modas ju med eftermarknadsdelar en hel del så där kanske det behövs.
 

Herr Gås

Banned
Såg att det trillat in en del "likes". Kul att andra uppskattar guiden också. Jag har beställt delar och verktyg för att ta mig an detta. Det enda kvarvarande osäkerhetsmomentet är huruvida jag kommer limma ilägget före eller efter bezel åker på igen.

Har sett att vissa markerar med tuschpenna på bezel var pricken skall vara men det måste ändå vara mer precist att ha den monterad på klockan. Då har jag istället en rädsla att lim kommer tryckas ut mot glaset till. Det bör dock inte vara någon fara om man bara lägger en tunn rand längs kanten som de visar. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sitter och försöker byta insert på en 6309 7040, men får inte ur det gamla insertet från bezeln. Något tips?

20160111_152829.jpg
 

Herr Gås

Banned
Uppdaterar tråden med bilder och erfarenheter av första bytet för min del. Bezel insert från Dagaz monterades på min två månader gamla SKX007. :)

Hade lite problem till en början då den röda kniven jag köpt enbart för detta inte ville in under bezeln så det fick bli en vanlig skalkniv istället. Med lätt kraft gled den in och det var bara att bända upp bezeln.
c5B6wpn.png


Har tyvärr ingen bild på bezeln lös men det såg ut som man kan förvänta sig... den gula hobbykniven användes för att skära mellan insert och bezel och sedan gnuggade jag bort det gamla limmet med tops, diskmedel, naglarna och tidigare nämnda knivar.

Värt att nämna är att mitt nya bezel insert (från Dagaz) hade dubbelhäftande tejp på baksidan vilket jag missat och köpt på mig lim.
Fick nytta av höstens gamla kursbok då jag först tryckte på bezeln hjälpligt för att sedan avsluta jobbet i den press jag inhandlat för strax över hundringen på ebay. Jag valde att montera insert med bezeln på klockan då min markering om vad som var rakt upp hade försvunnit.

EKm2DiQ.png


e6BZsM9.png


Bild på färdiga resultat. Mycket nöjd. :cool:

8NT2luG.png
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Är det någon som har bytt en bezel på en Rolex Datejust 1603? Går det att göra själv eller bör någon med verktyg och kunskap göra det?
 
Topp