• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur du byter bezel insert - utförlig guide.

Herr Gås

Banned
Jag är nybörjare på klockor (och moddning) och i min jakt på information om bezelbyte och dylikt kom jag över denna seriestrip där de går igenom steg för steg hur du plockar av bezeln och byter ilägget. En bild säger mer än tusen ord brukar man ju säga...

Tog mig friheten att spara ner bilderna ifall sidan skulle försvinna. Den kommer ursprungligen från http://murphymanufacturing.com/seiko_tutorial.html
Förhoppningsvis har någon annan nytta av bilderna. Tanken är att jag skall göra ett försök själv inom en snar framtid. :)

seikobezel1.jpg

seikobezel2.jpg

seikobezel3.jpg

seikobezel45.jpg

seikobezel6.jpg

seikobezel7.jpg

"If you installed a smooth, insertless bezel such as the SE2010, you are done.
Next: A few words about fitting bezel inserts.

Bezel inserts, like all manufactured things, are made to a tolerance.
We have measured hundreds of bezel inserts intended for the SKX007 dive watch, and they are not made to an exact size. Our bezel counterbores are sized to accept the majority of them.
However, once in a while, adjustments are necessary.

Check the fit before you get out the glue!

Please note: In the SE3050 bezel, the insert is fully surrounded by steel. This means that you might need to adjust the outside diameter of the insert, as depicted below, or to the INSIDE diameter of your insert.

Again, sort it out before you get out the glue."
insert_1.jpg

insert_2.jpg

insert_3.jpg

insert_4.jpg
 

reffen

Omega