• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur får gråhandlare tag på nya klockor?

cebegus

Basic
Är det någon som vet hur gråhandlare typiskt sett får tag på nya klockor och i synnerhet Daytonas i stål som de sedan säljer för 2-3 gånger listpris? Får de någonsin det som de begär för dessa klockor? Verkar ju helt huvudlöst...!

Förmodligen köper de in massor av svår sålda klockor för listpriset, tex breitlings i ädelmetall etc
ok så kan det vara i flera fall, men det förklarar inte fenomenet med Daytonas i stål där kötiden är lång hos AD och där folk verkar benägna att betala 300'+ bara för att slippa köa (alt. att man inte ens får ställa sig i kön)

Tillgång och efterfrågan min vän
Absolut, men varför skulle ADs överhuvudtaget sälja dessa klockor vidare till gråhandlare? Eller köper de in dem via något bulvanupplägg? Eller "läcker" det ut klockor från fabriken direkt till gråhandlare...? Pratar alltså om att det ligger 200+ st NYA oanvända ståldaytonas på Chrono24 varav 195 är från urhandlare.

Absolut, men varför skulle ADs överhuvudtaget sälja dessa klockor vidare till gråhandlare? Eller köper de in dem via något bulvanupplägg? Eller "läcker" det ut klockor från fabriken direkt till gråhandlare...?
Du skulle säkert oxå kunna knalla in hos ad, spendera miljonbelopp på hyllvärmare, som tack för det får du nästa inkommande Daytona i stål

ah ok, lite gammal hederlig vänskapskorruption alltså. Fair enough!

Privat näringsidkare säljer till privat köpare. Bra kund får förtur till saker med högre efterfrågan än tillgång. Vad exakt är korrumperat i sammanhanget?

Vad gäller huruvida det finns folk som är villiga att betala 300k+ för en Daytona så kan det vara värt att minnas att 300k kan vara småpotatis för vissa individer.

Privat näringsidkare säljer till privat köpare. Bra kund får förtur till saker med högre efterfrågan än tillgång. Vad exakt är korrumperat i sammanhanget?

Vad gäller huruvida det finns folk som är villiga att betala 300k+ för en Daytona så kan det vara värt att minnas att 300k kan vara småpotatis för vissa individer.
Nja vänskapskorruption är väl kanske inte som korruption i vanlig mening men kan väl snarare definieras som tjänster och gentjänster kollegor emellan, men man gör ju som man vill när man driver sin verksamhet. Vore intressant att veta vad Rolex själva har för åsikter om företeelsen.
Självklart är 300' ingenting för vissa även om man som klockintresserad har lite svårare att förstå att man väljer en Rolex att lägga dem på. Fast har man redan högvis med PP, AP, Lange och Breguets hemma så kanske... Borde kanske köa för en Daytona...?

Nja vänskapskorruption är väl kanske inte som korruption i vanlig mening men kan väl snarare definieras som tjänster och gentjänster kollegor emellan, men man gör ju som man vill när man driver sin verksamhet. Vore intressant att veta vad Rolex själva har för åsikter om företeelsen.
Självklart är 300' ingenting för vissa även om man som klockintresserad har lite svårare att förstå att man väljer en Rolex att lägga dem på. Fast har man redan högvis med PP, AP, Lange och Breguets hemma så kanske... Borde kanske köa för en Daytona...?
Ehh, finns massvis med AP och PP som är minst lika svår att få tag på, folk vill ha hypade klockor helt enkelt…

Välkommen till klocksnack!

Senast ändrad:
Ehh, finns massvis med AP och PP som är minst lika svår att få tag på, folk vill ha hypade klockor helt enkelt…

Välkommen till klocksnack!
Tack för det!

Fullt medveten om dessa eftertraktade ur, men menade mer att det enligt mig inte är förrän man innehar ett antal av dessa klockor som jag skulle börja tänka mig att lägga några pengar på en Rolex, särskilt till tre gånger listpris, hype eller inte.

Tack för det!

Fullt medveten om dessa eftertraktade ur, men menade mer att det enligt mig inte är förrän man innehar ett antal av dessa klockor som jag skulle börja tänka mig att lägga några pengar på en Rolex, särskilt till tre gånger listpris, hype eller inte.
LIgger val 50+ tradar om just detta pa Rolexforums.com om du vill lasa allt ifran konspirationsteorier om hur ALLA AF saljer ALLA roliga klockor till Grais genom bakdorr och sedan sa koper man Ferarris och ater gaslever for vinsten medan riktiga klockentusiaster som bor i sma hal och drommer om tourbillonskonstruktioner hela dagarna blir utan.
Till den mer nyanserade bilden att det ar helt vanligt folk som spenderar bra hos AF som flippar klockor vilket det skulle vara dodsstraff pa pga ovanstaende....(Eller mer att eftersom just JAG blir utan sa ar det ORATTVIST)

Och precis som du funderar pa vem som betalar 40KUSD for en Daytona sa svarar man allt ifran Att det ar vansinne och bara logn (Eftersom JAG inte har rad/aldrig skulle betala X etc) till vemfan bryr sig. Bara pengar. Jag tjanade 3M pa Bitcoin och vill ha en. Orkar inte tramsa och dansa for en AF utan koper idag och har imorrn.

For 5ar sedan var jag dumihuvudet som betalade 16K For 2ar sedan annu mer retarderad som ens funderade pa att ge 25K....Den som kopte da sitter och skattar at oss fanar som vantade pa lagre priser och se vad som hande
Billigare blir det aldrig an just nu.

Sedan kommer forumnestorn Padi in och talar om for alla att ovanstaende beror pa att Rolex numer enbart ar $$$ och den sanna ickesexuella karleken for klockor ar dod
Och patalar man det faktum att det ar en grammofon som hakat upp sig och demensavdelningen pa hemmet vore en battra plats for ovanstaende Herre sa blir man bannad pa livstid......

Något som vore korrupt är om en säljare förfördelar affärens ägare i utbyte mot en fördel som säljaren annars inte hade erhållit. Nån som vill ha en Daytona men inte fick den för att nån annan är bättre kund är inte en faktor i sammanhanget.

Vad Rolex tycker om gråhandel är väl känt. Ändrar inte på det faktum att priskontroller leder till obalans i tillgång/efterfrågan oavsett hur kontrollerna tillkommit.

Att du har svårt att förstå någon annans motivation säger inte så mycket om något alls? Finns miljardärer där ute som betalar hundratals miljoner kr över list för begagnade/pre-owned lyxjakter för att de inte vill vänta på nybygge.

Något som vore korrupt är om en säljare förfördelar affärens ägare i utbyte mot en fördel som säljaren annars inte hade erhållit. Nån som vill ha en Daytona men inte fick den för att nån annan är bättre kund är inte en faktor i sammanhanget.

Vad Rolex tycker om gråhandel är väl känt. Ändrar inte på det faktum att priskontroller leder till obalans i tillgång/efterfrågan oavsett hur kontrollerna tillkommit.

Att du har svårt att förstå någon annans motivation säger inte så mycket om något alls? Finns miljardärer där ute som betalar hundratals miljoner kr över list för begagnade/pre-owned lyxjakter för att de inte vill vänta på nybygge.
Förvisso, men lyxyachttillverkarna pumpar inte ut 1 miljon simpelt konstruerade båtar per år heller, eller? Tror jag har fått svaren på mina ursprungliga frågor nu, dessutom ett antal, helt omotiverat dryga, sådana, så jag nöjer mig så. Tack alla

Förvisso, men lyxyachttillverkarna pumpar inte ut 1 miljon simpelt konstruerade båtar per år heller, eller? Tror jag har fått svaren på mina ursprungliga frågor nu, dessutom ett antal, helt omotiverat dryga, sådana, så jag nöjer mig så. Tack alla

Marknaden för Rolexklockor är också några magnituder större än den för lyxjakter…

Efterfrågan överstiger tillgång. Utöver det kvittar det hur många och hur enkla produkterna kan tänkas vara. Om folk vill ha dem i tillräckligt stor utsträckning och priskontroller existerar så kommer en insider/outsidersituation att uppstå. Detta oavsett hur svårt det är för kryptosossar att förstå eller tolerera.

Nej men a andra sidan sa kan val sadar 5000X kopare rafsa fram vad det kostar att handla en Daytona begagnad an en 500MUSD bat om de vill.

Och det ar ju inte varenda Rolex som kostar 3X listpris heller utan en valdigt liten del av totalproduktionen.
Ska jag gissa ar det under 10% som har nagot storre premium (50% mer an listpris) att tala om

Ägaren/AD får inte sälja klockan för något annat än Rolex listpris, så någon möljighet att officiellt utnyttja överefterfrågan finns inte för AD. Men de är förstås inte dummare än att de hittar andra vägar...

Det som jag tycker stinker ännu mer är att AD har börjat sälja "begagnade" klockor över listpris i sina egna butiker...

Ägaren får inte sälja klockan för något annat än Rolex listpris, så någon möljighet att officiellt utnyttja överefterfrågan finns inte för AD. Men de är förstås inte dummare än att de hittar andra vägar...
Agaren far salja vad han vill for vadsomhelst...en AF daremot kan vara bunden att folja MSRP eller RRP beroende pa vad Rekommenderat Aterforsaljarpris kallas dar just du bor.
Men jag forstar vad du menade och haller helt med dig

Tillbaka
Topp