• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur fördelar man ett arv?

Torsten

Guld
2-Faktor
Hoppas vi har någon/några som är vassa på det här med arvsrätt som kan svara på en relativt enkel fråga :)

Exempel:
Vi har ett gift par med varsitt särkullbarn.
Makan dör och barn 1 ärver sin laglott på 25%.
Maken sitter kvar med fri förfogande rätt över kvarvarande 75% och barn 2 får ingenting eftersom dennes förälder fortfarande lever.
Ett par år sedan dör även maken och nu ska kvarlåtenskapen fördelas mellan de två barnen.

Min syn på det hela är att eftersom barn 1 fått 25% vid sin förälders död så ska kvarlåtenskapen efter den sista förälderns död fördelas enligt:
Barn 1 = 33,33%
Barn 2 = 66.66%

Vad värdet på dödsboet var vid den första förälderns bortgång saknar betydelse. Det är alltid dödsboets värde vid arvskiftet som gäller.

Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Barn 1 är inte arvsberättigad när dennes styvförälder (=biologisk förälder till barn 2) dör, så allting som är kvar efter sista förälderns död tillfaller i detta fall barn 2.

Tolkar det som att det finns två barn varav båda är särkulbarn?

Särkullbarnet till den avlidne får 100% av den bortgångne förälderns kvarlåtenskap (efter bodelningen). Däremot kan särkullbarnet vänta med att ta ut arvet till förmån för den efterlevande maken/hustrun.

Se 3 kap. ärvdabalken.

Se kommentar vid 9 paragrafen för exempel: https://lagen.nu/1958:637

Senast ändrad:
Särkullbarnet har rätt till hela kvarlåtenskapen efter sin avlidne förälder efter bodelning och inget av den resterande egendomen. Barnet kan avstå sin lott enligt bestämmelserna i ärvdabalken. (Kvarlåtenskapen; den enskilda egendomen samt giftorättsgodset som tillfaller den avlidne maka/en efter bodelning). Vid näste förälders död tillfaller hela den kvarlåtenskapen det andra barnet.

Har inte fått några notiser om att ni svarat så beklagar att jag inte svarat på frågorna.

Ja, det är två barn som är särkullbarn.
Tolkar det som att det finns två barn varav båda är särkulbarn?
Särkullbarnet till den avlidne får 100% av den bortgångne förälderns kvarlåtenskap (efter bodelningen). Däremot kan särkullbarnet vänta med att ta ut arvet till förmån för den efterlevande maken/hustrun.
Se 3 kap. ärvdabalken.
Se kommentar vid 9 paragrafen för exempel: https://lagen.nu/1958:637

Är det denna kommentar du menar?
Exempel: A och B är gifta. A har ett särkullbarn, C. B har också ett särkullbarn, D. A och B har inga gemensamma barn och inga testamenten. När A dör är boet värt 100. Bodelningen ger B 50 med full äganderätt och C 50. C väljer att inte ta ut sitt arv direkt, till förmån för B som då har A:s 50 med fri förfoganderätt. När B sedan dör är boet värt 120. Boet ska då delas mellan C och D enligt 2 § vilket resulterar i att C får 60 och D får 60 (så länge inte något av undantagen i 3 kap. blir aktuella, givetvis).

Om C väljer att ta ut sin laglott har denne fått 25 av de ursprungliga värdet på arvet (100).
Om vi följer exemplet och värdet ökar med 20 så har vi 95 kvar när B gått bort (100 - 25 + 20).
Det jag undrar är då om inte C ska ha 33% av de 95 och D 66%?

Senast ändrad:
Har inte fått några notiser om att ni svarat så beklagar att jag inte svarat på frågorna.

Ja, det är två barn som är särkullbarn.

Är det denna kommentar du menar?
Exempel: A och B är gifta. A har ett särkullbarn, C. B har också ett särkullbarn, D. A och B har inga gemensamma barn och inga testamenten. När A dör är boet värt 100. Bodelningen ger B 50 med full äganderätt och C 50. C väljer att inte ta ut sitt arv direkt, till förmån för B som då har A:s 50 med fri förfoganderätt. När B sedan dör är boet värt 120. Boet ska då delas mellan C och D enligt 2 § vilket resulterar i att C får 60 och D får 60 (så länge inte något av undantagen i 3 kap. blir aktuella, givetvis).

Om C väljer att ta ut sin laglott har denne fått 25 av de ursprungliga värdet på arvet (100).
Om vi följer exemplet och värdet ökar med 20 så har vi 95 kvar när B gått bort (100 - 25 + 20).
Det jag undrar är då om inte C ska ha 33% av de 95 och D 66%?

Du har missuppfattat exemplet. Bröstarvingen får hela beloppet av det som är kvar efter bodelningen. Det är endast om bröstarvingen temporärt avstår sin del som en eventuell ökning blir aktuell vid ett senare tillfälle.

Om det gifta paret har tillgångar till ett värde av 100 kr så kommer det att fördelas med 50 kr till vardera makes "bo" efter bodelningen (bodelning sker alltid vid dödsfall). Den avlidna partens 50 kr blir således bröstarvingens arv. Väljer bröstarvingen att ta ut denna del så har denne fått hela sitt arv och kommer inte vara arvsberättigad om styvföräldern senare avlider. Bröstarvingen har alltså rätt till 50 kr.

Eller menar du att bröstarvingen väljer att bara ta ut hälften av det denne har rätt till?

Laglotten blir väl bara relevant vid testaments- eller andra förordnanden? Annars har ju särkullbarnet rätt till hela arvslotten.
Det finns ett testament och det var nog därför barn C bara fick sin laglott.

Men frågan kvarstår, hur fördelas arvet mellan C och D när B gått bort?
C har redan fått 25% av dåvarande arvet.

Det finns ett testament och det var nog därför barn C bara fick sin laglott.

Men frågan kvarstår, hur fördelas arvet mellan C och D när B gått bort?
C har redan fått 25% av dåvarande arvet.
Ah, då är jag med!

- Då skall man se till förmögenhetsfördelningen vid första arvskiftet, alltså skall C få 1/3 av den nu kvarvarande massan (inklusive eventuell ökning av arvsmassan, så vitt inte kan visas att tillökningen beror på typ förvärvsarbete, arv eller dylikt, finns bestämmelser om det). I och med att det är del av ett efterarv har C minst rätt till den summa som fanns i första steget, och kan alltså inkräkta på D:s arv.

Ah, då är jag med!

- Då skall man se till förmögenhetsfördelningen vid första arvskiftet, alltså skall C få 1/3 av den nu kvarvarande massan (inklusive eventuell ökning av arvsmassan, så vitt inte kan visas att tillökningen beror på typ förvärvsarbete, arv eller dylikt, finns bestämmelser om det). I och med att det är del av ett efterarv har C minst rätt till den summa som fanns i första steget, och kan alltså inkräkta på D:s arv.
Intressant!

Om jag förstår dig rätt så skulle det innebär att om arvet minskat från 100.000:- vid As död till 50.000:- vid Bs död så ska C ha ytterligare 25.000:-?
C har då ärvt 50.000:- och D 25.000:-.

Om värdet på arvet däremot ökat till 150.000:- så får C 50.000:- (1/3) och D får 100.000:- (2/3)?
C har då ärvt 75.000:- och D 100.000:-.

Intressant!

Om jag förstår dig rätt så skulle det innebär att om arvet minskat från 100.000:- vid As död till 50.000:- vid Bs död så ska C ha ytterligare 25.000:-?
C har då ärvt 50.000:- och D 25.000:-.

Om värdet på arvet däremot ökat till 150.000:- så får C 50.000:- (1/3) och D får 100.000:- (2/3)?
C har då ärvt 75.000:- och D 100.000:-.

Yes, ganska säker på att så är fallet.

Hej

Testamente kan ändras med åren,
Allt beror på den som blir kvar av föräldrarna.
Sedan har det lite med upprättandet av dödsboet samt nya bouppteckningen,
Den som nu sköter detta ? (Vid första dödsfallet)

//Simon

Ny fråga.

Vi är tre syskon. Innan vår mor gick bort gav hon två syskon 30.000 kr och sålde en stuga på västkusten för taxeringsvärdet till den tredje.

Nu har pappa gått bort och vill ge allt till det andra syskonet (500 000). Han har skrivit detta på lappar som inte är vidimerade. Eller registrerade.

Vad är min rätt. Pappa höll det andra syskonet under armarna under det mesta av hennes liv hittills och nu är hans önskan att hon får resten. Hon tog mest hand om pappa men han gav henne och hennes barn en massa pengar under hans livstid.

Vad är min legala rätt?

Har jag rätt till 33% av den halva miljonen.

Ny fråga.

Vi är tre syskon. Innan vår mor gick bort gav hon två syskon 30.000 kr och sålde en stuga på västkusten för taxeringsvärdet till den tredje.

Nu har pappa gått bort och vill ge allt till det andra syskonet (500 000). Han har skrivit detta på lappar som inte är vidimerade. Eller registrerade.

Vad är min rätt. Pappa höll det andra syskonet under armarna under det mesta av hennes liv hittills och nu är hans önskan att hon får resten. Hon tog mest hand om pappa men han gav henne och hennes barn en massa pengar under hans livstid.

Vad är min legala rätt?

Osäker, hoppas dock innerligen att det blir som pappan önskade.

Ny fråga.

Vad är min legala rätt?

Kolla 6 kap. Ärvdabalken

Ny fråga.

Vad är min legala rätt?

Finns det inte gåvobrev från din mamma så kommer hennes gåvor sannolikt att ses som förskott av arv. Sen så har du din legala rätt till arvet från din pappa (och din del från din mamma).

Det betyder ju inte att du inte kan avstå din del till förmån för ett syskon. Arv och pengar kan lätt grumla och förstöra relationer... Hoppas ni kan komma överens.

Mammas arv är klart sedan länge så där är det inga problem. Skrev det bara som bakgrund. Dom var skilda så vi barn ärvde henne när hon gick bort.

Jag är inte jätteinsatt men det skulle väl vara en arvsöverlåtelse man får göra då.

Med tanke på att pappa köpte bil åt ena barnet och gett hennes barn pengar varje månad under 20 år så känns det inte orimligt att jag kräver min del av arvet. Någon relation har vi syskon inte i dag så det finns liksom inget att vårda

Ny fråga.

Vad är min legala rätt?

Caroline Törnqvist gick igenom detta ämnet i Nyhetsmorgon på TV4 för några veckor sen. Då mitt minne är helkasst vågar jag inte återberätta vad som sades i detalj, men jag vet att de svarade på flera av dina funderingar :) se om du kan hitta klippet

Ny fråga.

Vad är min legala rätt?

Det finns två begrepp: arvslott och laglott.

Arvslotten är det du har rätt till enligt den normala arvsfördelningen (i frånvaro av testamente). Om ni är 3 syskon så är det 1/3 av arvet.
Laglotten är det du har rätt till oavsett testamente. Det är hälften av arvslotten. (Så en 1/6 i det här fallet.) Så det går inte att göra en bröstarvinge helt arvslös i Sverige (som i en del andra länder, i alla fall på film/TV). Men jag tror att det i princip krävs ett korrekt testamente för att reducera det till laglotten, man behöver inte acceptera ev. skrivna lappar eller muntliga uttalanden.

Frågan är sedan hur stort arvet egentligen är, och vad som ska räknas som förskott på arvet. Det är mer komplicerat, och om jag fattat det rätt, ofta en bedömningsfråga. Det är nog bara en jurist som kan svara på det, och ytters en domstol om ni inte kan komma överens.

Ny fråga.

Vad är min legala rätt?

Jag gör en del arvskiften/bouppteckningar i jobbet, dock inte den juridiska biten.
Det finns ett ordspråk som jag brukar tänka på, ”När gud kommer med döden så kommer fan med arvingarna”, och tyvärr stämmer detta ofta.

Jag kan som sagt inte juridiken, men kan ändå ge dig ett bra råd.
Antingen så djupandas du, går vidare med ditt liv och bestämmer dig för att släppa det här.
Bästa alternativet.
Eller, om pengarna verkligen kommer att förändra ditt liv, eller om du inte kan släppa orättvisan, anlita en bra jurist och kör hela racet. Definitivt din tredjedel av kvarlåtenskapen, men även stugan som förskott på arv.

Du måste se till vad som ger dig bäst möjlighet att gå vidare i livet.

Senast ändrad:
Ny fråga.

Vad är min legala rätt?

Förutsatt att det inte finns gåvobrev och liknande gäller följande*:
Gåvor till bröstarvingar är alltid förskott på arv, om inte gåvan är typ normala presenter osv. En bil bör nog ses som förskott på arv. För enkelhetens skull kan vi säga att den kostade 85.000 kr. Det är värdet vid gåvotillfället som ska användas.
Eftersom han inte verkar ha lämnat något giltigt testamente så bör arvet delas lika.
Det innebär att kvarlåtenskapen blir 500.000+85.000 -skulder. För enkelhetens skull säger vi att det finns 0 i skulder. Att dela blir då 585.000 kr enligt följande:
Barn 1: 195.000 kr
Barn 2 (du): 195.000 kr
Barn 3 (som fått bil) bil och 110.000 kr.

*Det finns alltid massa omständigheter i enskilda fallet som kan påverka hur det ska bli. Som någon annan var inne på är det bästa antingen att
1. Skita i att bråka och slippa allt vad det innebär, eller
2. Vänd dig till domstol och ansök om boutredningsman. Det kommer att kosta dödsboet en del pengar men boutredningsmannen ska vara objektiv och utreda eventuella förskott på arv osv. Boutredningsmannen kan också genomföra ett arvskifte om någon dödsbodelägare begär det. I hela den processen kan du också anlita ett eget ombud som företräder dina intressen. Du betalar dock ditt ombud ur egen ficka till skillnad mot boutredningsmannen som tar betalt av dödsboet.

Tillbaka
Topp