• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur försäkra många billiga klockor?

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Säg att du har 40 st klockor och ett snittvärde på 3000:-/st. Kräver ett försäkringsbolag värderingsintyg eller kvitto på varenda klocka? Då blir ju intyget dyrare än vissa klockor. Värderas allt som en samling uppstår ändå problemet att klockor flippas, servas och värdet förändras över tid.

Hur gör ni?

Säg att du har 40 st klockor och ett snittvärde på 3000:-/st. Kräver ett försäkringsbolag värderingsintyg eller kvitto på varenda klocka? Då blir ju intyget dyrare än vissa klockor. Värderas allt som en samling uppstår ändå problemet att klockor flippas, servas och värdet förändras över tid.

Hur gör ni?
Snacka med Brookfield så får du svar på alla dina frågor.....om de försärkar billigare ur dvs :)
Du kan alltid uppdatera infon via mail. Har jag gjort när jag bytt klocka. Bilder och serienummer är det som de velat ha. Dock är det tveksamt om en nyservad klocka betingar ett högre värde än en oservad....

Jag tänkte faktiskt på samma sak i helgen, att det trots små värden per klocka blir en del pengar. Fotodokumentera är helt klart det bästa, tror jag. Ta ett par bilder, typ tio i taget, gärna med något som visar att du är typ i hemmet och vilken tid det är. Sedan får du väl dokumentera varje flipp, med foto.
Jag tänker att om det då skulle bli en stöld så kan man fixa ett intyg i efterhand.
Så gör vi då vi värderar stulet gods åt försäkringbolag, tittar på bilder och "gissar" vikt och storlek på de smycken kunden inte hade kvitto på.

Normalt sett så lär du inte bli av med alla dem ute på stan så den stora risken är inbrott eller någon sorts skada på allt hemma. Förlusten av enstaka klocka på stan lär täckas av de 50-80k försäkringsbolaget täcker utanför hemmet och för skador hemma så är du safe om du har försäkrat lösöre som täcker dessa.

Se bara till att ha dokumenterat vad du har. Typ en bild på klockan tillsammans med referens och serienummer. Har du det digitalt någonstans så tror jag att du är safe.

Du bör dock fråga ditt försäkringsbolag då de bygger hela sin verksamhet på att ta in premier och sedan betala ut så lite som möjligt i alla lägen. :)

Det jag tror kan vara en risk när det gäller försäkringsbolags utbetalningar är den värdeminskning som de tar med i sin värdering av klockan. Det är ju i många fall ett visst antal % per år i värdeminskning, och det funkar ju inte alls på vintageklockor tillexempel.

Det jag tror kan vara en risk när det gäller försäkringsbolags utbetalningar är den värdeminskning som de tar med i sin värdering av klockan. Det är ju i många fall ett visst antal % per år i värdeminskning, och det funkar ju inte alls på vintageklockor tillexempel.
De tillämpar inte det på vintageklockor när jag frågat. Nu har jag för all del inte frågat om 3000kr-klockor men det borde beräknas på samma sätt även här. Återigen så bör man fråga sitt försäkringsbolag. :)

De tillämpar inte det på vintageklockor när jag frågat. Nu har jag för all del inte frågat om 3000kr-klockor men det borde beräknas på samma sätt även här. Återigen så bör man fråga sitt försäkringsbolag. :)
Menar du att det är bättre att fråga sitt försäkringsbolag eller sin AD om man undrar något kring deras verksamhet, än att fråga på ett internetforum?!?!?!?! #alltfaller

Menar du att det är bättre att fråga sitt försäkringsbolag eller sin AD om man undrar något kring deras verksamhet, än att fråga på ett internetforum?!?!?!?! #alltfaller
Well frågan var ställd här och jag försöker bara att hjälpa.. Med lite otur skiljer det sig mellan bolag och om man nu är genuint orolig så är det bättre att använda både hängslen och livrem.

Well frågan var ställd här och jag försöker bara att hjälpa.. Med lite otur skiljer det sig mellan bolag och om man nu är genuint orolig så är det bättre att använda både hängslen och livrem.
Skojar bara med dig. Jag tycker det är kalas att sådana här frågor diskuteras, även då man frågar sitt försäkringsbolag brukar man kunna få lite olika svar, beroende på hur man formulerar sig.

Skojar bara med dig. Jag tycker det är kalas att sådana här frågor diskuteras, även då man frågar sitt försäkringsbolag brukar man kunna få lite olika svar, beroende på hur man formulerar sig.
Och vem man pratar med. Detta fall torde dock inte vara så avancerat så länge som man kan styrka att man äger klockorna id skadetillfället.

Tillbaka
Topp