• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur finansierar folk sina klockköp?

Hej,

På KS finns det sjukt många fina och inte minst dyra klockor. Hur finansierar ni era klockköp? Långt tålmodigt sparande, flippande eller lån?

Väl mött!
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hej,
På KS finns det sjukt många fina och inte minst dyra klockor. Hur finansierar ni era klockköp? Långt tålmodigt sparande, flippande eller lån?
Väl mött!
/P
Nu har jag inte värsting klockor, men de klockor jag innehar för tillfället har blivit finansierade genom vanligt traditionellt sparande. Skulle aldrig ta ett lån eller köpa en klocka på avbetalning. Det är det ända jag lovat mig själv.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Here We go again!
Pruseluskor, janteslavar, skrytbukar och Lutheraner, fire away! Sätt er till doms över alla sköna lirare som lånar och köper klockor på avbetalning:D:D

Men för att hålla topic, jag har använt stålar som annars hade varit investerade i typ fonder och skit på banken.
 

maverickchase

Breitling
För egen del genom depåutveckling med delmål & belöningar. Lite krasst och väldigt selektivt, så kan man ha pengar i en klocka likväl som på bank.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Det finns garanterat folk som har klockor på avbetalning här på forumet. Själv köper jag bara saker inklusive klockor för riktiga pengar. Om man vill ha något "onödigt" så ska man kunna betala för det. Pengarna kommer ifrån jobb, och jag har inga barn att dela dom med.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Arv, aktieutdelning från eget bolag och sparande i en salig blandning.
 

svengbg

Omega
2-Faktor
huetchenspieler-in-berlin-man.jpeg
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag har ett klockkonto på banken där en stor del av "överskottet" sätt in.
Överskottet kan komma från många olika ställen.
Spar, skatteåterbäring, sålt utemöbler, utdelningar, lyckosamma investeringar, sälja andra klockor osv. Med andra ord pengar som inte behövs i vardagen.
Ibland tar det lång tid innan kontot är välfyllt och ibland går det fort om det varit ett bra år.

Däremot har jag aldrig köpt en klocka på avbetalning men skulle kunna tänka mig det om rätt objekt dök upp vid fel tidpunkt.
Och om räntan var rätt ;)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Värdeminskningen på många klockor är långt mindre än på en tv, stereo eller bil och dessa anses det vara ok att ta på avbetalning. Jag gör det inte själv, men varför inte liksom?
Jag har sparpengar jag kan köpa lite saker för. Inga fantasiljoner men tillräckligt för att kanske unna mig en ytterligare en finare klocka för att fira åldern och lite annat jag känner att jag kan vara stolt över. Har också, som jag skrivit i andra trådar, slutat med snus och är väldigt sällan ute. De pengarna sparar jag istället.
 
Värdeminskningen på många klockor är långt mindre än på en tv, stereo eller bil och dessa anses det vara ok att ta på avbetalning. Jag gör det inte själv, men varför inte liksom?.

Jag förstår ditt resonemang. Skillnaden tror jag bottnar i att klockor ses som lyxkonsumtion och något icke nödvändigt, det är väl det som gör det mindre lämpligt för avbetalning i jämförelse med just en bil, bostadsrätt, hus etc.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp