• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur fungerar stötskydd på mekaniska klockor?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med anledning av en tidigare tråd så tänkte ni skulle få googla lite åt mig. :D

Tänker på diashock, incablok mm? Fattar ju att det är stötskydd för att skydda ballansen vid en eventuell stöt, men exakt hur fungerar det? Kan skiten utlösas och därefter återställas, eller är det bara så att fjädern hoppar ur sitt fäste om något händer? Om man tappar en klocka och den därefter inte fungerar som den ska; vad är då den mest troliga anledningen till att urverket inte fungerar som det ska längre?
 

morrism

Audemars
alla delar som ligger i kontakt med balansen sitter upphängda på fjädrar. Så om det blir en stöt så kan balansen svänga till utan att något går sönder. typ. Om du får till en riktigt hård stöt antar jag att balansen kan svänga till och den fjädrade delen hamnar i sitt lägsta läge och den blir skadad ändå.
 

MBx

Cartier
Med anledning av en tidigare tråd så tänkte ni skulle få googla lite åt mig. :D

Tänker på diashock, incablok mm? Fattar ju att det är stötskydd för att skydda ballansen vid en eventuell stöt, men exakt hur fungerar det? Kan skiten utlösas och därefter återställas, eller är det bara så att fjädern hoppar ur sitt fäste om något händer? Om man tappar en klocka och den därefter inte fungerar som den ska; vad är då den mest troliga anledningen till att urverket inte fungerar som det ska längre?

Intressant fråga och jag är nyfiken på svaret.

En angränsande (?) fråga är hur mycket stötar ett urverk tål med/utan stötskydd. Kan man utan risk för att klockan går sönder eller urverkets serviceintervall påfallande förkortas jogga/spel tennis/boxas?o_O
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stötskyddet fungerar så att de juveler som ligger mot balansaxelns tappar är upphängda i en slags bladfjädringsanordning på motsatta sidor. Detta tillåter balansen att röra sig någon halv millimeter i horisontellt plan, detta kan låta som lite men är betydligt mer förlåtande än en helt stum balansaxel.

Iaf min uppfattning om hur det funkar :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack eriksson850
Kan systemet "utlösas" och stoppa balansen på något sätt och därmed behöva återställas?

Teoretiskt så tror jag nog att det skulle kunna hända, dock så är risken stor att även balansens tappar tagit skada av en så hård smäll.

Här är en video som visar och ger en bild av hur incabloc är uppbyggt.


Sedan kan så klart andra delar i verket utöver balansen fallera, även om den är en av de mest utsatta delarna.
 
Topp