• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur funkar månfas??

Camo00

Patek
Måste slänga ur mig en fråga som blottar min totala okunskap! :)

Hur funkar månfas-komplikationen? Ställer man den manuellt? Följer den datum? Jag fattar ingenting här känner jag... :)
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Det beror helt på hur komplicerat urverket är. Har för mig att månscykeln är 29,53 dagar, vilket de mest avancerade klockorna löser. Min tex är på 29 dagar och följer datumskiftet, lite enklare alltså och resulterar i lite småfel. Men det går snabbt att lösa genom att klicka fram den ett hack varannan månad om man är petig :)
Och this thread is useless without pictures då jag tycker månfas är en av de snyggaste komplikationerna :)
bedu9u8y.jpg

Edit: Går således att ställa individuellt och är inte en slav till datumet.
 

max

Dancing Queen
Verkar bara vara jag som tycker månfas ser lite barnsligt ut då...

Beror dels helt på hur tillverkaren designat klocka och dels på hur man väljer att se det.
Drar du det bakåt till att månfasen faktiskt är ett av de äldsta sätt att beräkna tid på, att det varit viktigt för otaliga kulturer, religioner, sjömän, bönder och så vidare i alla tider, att kalendern är baserad på den och att det är en flört med urtiden en djupare kunskap hos klocktillverkaren än minuter och sekunder.
... eller så ser man det som en onödig skrytkomplikation utan funktion, men då är ju i ärlighets namn sekundvisaren ganska "barnslig" den också :D
 
Beror dels helt på hur tillverkaren designat klocka och dels på hur man väljer att se det.
Drar du det bakåt till att månfasen faktiskt är ett av de äldsta sätt att beräkna tid på, att det varit viktigt för kulturer, sjömän, bönder osv i alla tider, att kalendern är baserad på den och att det är en flört med urtiden en djupare kunskap hos klocktillverkaren än minuter och sekunder.
... eller så ser man det som en onödig skrytkomplikation utan funktion, men då är ju i ärlighets namn sekundvisaren ganska "ful" den också :D

Som komplikation så är den onödig men som ett designelement så är det snyggt med Månfas!
 

max

Dancing Queen
Va?? Utan den hade man ju aldrig vetat om man skulle hinna till tåg, bussar, möten och avspark..!

Förstår inte vad du menar, bussar och tåg går ju varannan minut, möten bör du kunna tajma på minuten och vem tusan bryr sig om när någon mesig trikåklädd mupp ska ut på planen för att i 90min (eller hur länge det nu är) ha som främsta uppgift att ramla och låtsas få ont för att få straff? :D :D
 

Camo00

Patek
Förstår inte vad du menar, bussar och tåg går ju varannan minut, möten bör du kunna tajma på minuten och vem tusan bryr sig om när någon mesig trikåklädd mupp ska ut på planen för att i 90min (eller hur länge det nu är) ha som främsta uppgift att ramla och låtsas få ont för att få straff? :D :D
Men huuur mäter Du gångavvikelsen? Vaa?? Med hjälp av en annan klocka, MED sekundvisare??
Eller handlar det om minuter/dygn på Dina klockor??? :D
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Förstår inte vad du menar, bussar och tåg går ju varannan minut, möten bör du kunna tajma på minuten och vem tusan bryr sig om när någon mesig trikåklädd mupp ska ut på planen för att i 90min (eller hur länge det nu är) ha som främsta uppgift att ramla och låtsas få ont för att få straff? :D :D


Hur ser du att din automatiska klocka inte har stannat under natten om den saknar sekundvisare?
Edit: Rejäl tankevurpa!
 

hedbrg

Panerai
Beror dels helt på hur tillverkaren designat klocka och dels på hur man väljer att se det.
Drar du det bakåt till att månfasen faktiskt är ett av de äldsta sätt att beräkna tid på, att det varit viktigt för otaliga kulturer, religioner, sjömän, bönder och så vidare i alla tider, att kalendern är baserad på den och att det är en flört med urtiden en djupare kunskap hos klocktillverkaren än minuter och sekunder.
... eller så ser man det som en onödig skrytkomplikation utan funktion, men då är ju i ärlighets namn sekundvisaren ganska "barnslig" den också :D


Har helt enkelt inte sett någon månfas jag gillar än :)
Sekundvisaren tycker jag är livsnödvändig däremot, ofta jag klockar saker med den.
 

max

Dancing Queen
Har helt enkelt inte sett någon månfas jag gillar än :)
Sekundvisaren tycker jag är livsnödvändig däremot, ofta jag klockar saker med den.

Poängen var att om vi endast skall påvisa klockkomplikationernas användbarhet så är det en del vi skulle kunna räkna bort, men vi är ju inte helt normala och tror oss därmed se en nivå djupare, där månens fas har en mycket stor historisk betydelse. Jag menar alltså inte att sekundvisaren är onödig utan att om man vill ha en funktionell klocka att tajma saker på sekunden så är ju digitalur av olika slag att föredra... men åter igen så är vi inte normala och det är inte exakt tidtagning som är det primära målet.

Sen tycker jag att månfasen rent estetiskt kan höja en klocka ett rejält snäpp men den kan även stjälpa en klocka om det görs fel. Här är fyra exempel på ur där jag tycker att de lyckats få till det riktigt bra, sen finns det ju många som inte är lika vackra :)

5726_2X.jpg


FrederiqueConstantBasel2013Moonphase4_zpsfa8ee07c.jpg


LL


946823d1359037024-post-your-grail-glashutte-original-panomatic-lunar-xl-07.jpg
 

Sond

Patek
Jag tycker också att månfas är en av de trevligaste kombinationerna. Äger jag då någon..? Nej, och det är synd och skam. Men det kommer alltid någon klocka och kör om på slutet. Dessutom ska det vara en med en riktigt, 29,5, månfas vilket gör att man inte hittar de på de billigare klockorna. Men det finns fina vintage som skulle kunna bli aktuella. Eller JLC Master Ultra Thin 39, som finns på eventuellt-listan..:)
 

max

Dancing Queen
Den här gillade jag faktiskt, smälter in bra imo.
Annars tycker jag lätt de blir lite för "mjukt" med moln och stjärnformationer mot en babyblå himmel på en klocka som är väldigt strikt i designen annars.


Tycker de alla är finare i verkligheten, ser lite blaffigt ut på bild, det medges

Jag tycker också att månfas är en av de trevligaste kombinationerna. Äger jag då någon..? Nej, och det är synd och skam. Men det kommer alltid någon klocka och kör om på slutet. Dessutom ska det vara en med en riktigt, 29,5, månfas vilket gör att man inte hittar de på de billigare klockorna. Men det finns fina vintage som skulle kunna bli aktuella. Eller JLC Master Ultra Thin 39, som finns på eventuellt-listan..:)

Nej man vill ju inte ha mellanvarianten som avviker 1 dag över två år (har nog aldrig lyckats hålla en klocka vid liv så länge utan att ändå behöva ställa den, men ändå) man vill ju ha den 135-tandade varianten som diffar 1 dag över 122 år :D

Tilläggas till funktionsbeskrivning är väl att det är två månar på en skiva och att den billigare varianten (inte den superbilliga som följer kalendern såklart) drivs av ett 59-tandat kugghjul medans den dyrare varianten generellt drivs av ett 135-tandat hjul.
 

Johan M

Cartier
Skall det vara månfas så skall det vara en riktig månfas, inget snik! Och helst skall det vara månfas som inte ser ut som en röv.
 

Johan M

Cartier
Jag jobbade som lokalvårdare på hotell under studietiden. Damtoaletterna var som värst att städa när det varit fullmåne. Även då det inte varit fullmåne var damtoaletterna alltid mycket snuskigare än herrtoaletterna.
 
Topp