• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur går det med klockorna vid skilsmässan?

Mr.Chang

Audemars
Som frågan lyder,vem behåller klockorna?
Ska man dela samlingen,även om kvinnan är ointresserad av klockor ?
Ska man kompensera henne,i så fall hur bestämma värde?
Ni som gick skilda vägar hur gjorde ni?
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Jag rekommenderar äktenskapsförord!

Annars kommer med största sannolikhet samlingen vara giftorättsgods och delas upp vid bodelning. Sen kan du säkerligen få behålla klockorna, men kommer vara tvungen att dela på värdet av dem.
 

Mr.Chang

Audemars
Ska ej skilja mig,vill dock veta hur det går för våra små älsklingar?
Och jag menar er alla här på forumet,i fall det går åt helvete med kärleken?
 

Aksel

Omega
Fast nu var det väl i och för sig inte ett juridiskt svar du var ute efter, utan snarare vad som funkar praktiskt. Och kanske moraliskt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kanske går att få klockorna till föremål för eget bruk och därmed hålla dem utanför en bodelning? Någon jurist som vet?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har reglerat det i äktenskapsförord så det problemet kommer inte att uppstå om det skulle skita sig :).
Står det där att a) "klockor köpta innan äktenskap är enskild egendom" eller står det att b) "alla klockor som köps av Chattras för och under äktenskapet är enskild egendom"?

Jag visste inte att alternativ b) gick att få igenom om inte man gör tillägg i äktenskapsförordet för varje nyköp.
 

Mr.Chang

Audemars
Det hjälper dessvärre inte om man är gift. Då blir det mesta man äger giftorättsgods oavsett om man köpt det med egna pengar. Med undantag från typ arv och gåva som är villkorat med att det skall vara just enskild egendom.
Klart att man köper dem som gåva till sig själv!
Eller som tack att man står ut;):D:woot:
Hoppas att frugan inte hittar hit till forumet.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Står det där att a) "klockor köpta innan äktenskap är enskild egendom" eller står det att b) "alla klockor som köps av Chattras för och under äktenskapet är enskild egendom"?

Jag visste inte att alternativ b) gick att få igenom om inte man gör tillägg i äktenskapsförordet för varje nyköp.

Det där vet jag faktiskt inte. Ganska intressant dock. Rent spontant tror jag att man måste ändra i äktenskapsförordet varje gång. Detta pga att man annars innan en stundande skilsmässa kan köpa klockor för alla sina tillgångar.. och på så vis inte ha kvar något giftorättsgods att dela med sin make :cigar:
 

Chattras

Cartier
Står det där att a) "klockor köpta innan äktenskap är enskild egendom" eller står det att b) "alla klockor som köps av Chattras för och under äktenskapet är enskild egendom"?

Jag visste inte att alternativ b) gick att få igenom om inte man gör tillägg i äktenskapsförordet för varje nyköp.
Det är mycket riktigt en bilaga till äktenskapsförordet. Där står en del konst och andra föremål som skall anses som enskild egendom. Dock gäller det ju att hålla den bilagan levande. Det orkar man ju självklart inte göra dagligen.
 
Det är mycket riktigt en bilaga till äktenskapsförordet. Där står en del konst och andra föremål som skall anses som enskild egendom. Dock gäller det ju att hålla den bilagan levande. Det orkar man ju självklart inte göra dagligen.
Låter alltid så seriöst med äktenskaapsförord, ser alltid en smårund godsägare framför mig, som tagen ur Morden i Midsomer :D
 

Rojalisten

Panerai
Ska aldrig gifta mig, förlovning räcker gott och väl ;) men äktenskapsförord är ju alltid och föredra, går nog och kompensera om hon/han du skiljer dig med också har en dyr hobby ;)
 
Topp