• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur går detta till? (Rolex 1675)

10past10

Omega
Kanske har jag bara fått en släng av Htlv3 i hjärnan, men jag får inte den här bilden att stämma.

24h visaren sitter ju synkad till 12h visaren på en 1675.

Så att 24h visaren inte visar rätt (mot nollställd bezel) måste ju vara tekniskt omöjligt. 24h visaren skall peka på strax efter 10 på bezelen tänker jag. (Om den inte är paj och vissare har lossat eller är fel monterad eller nåt? Vilket isf skulle vara ganska pinsamt för försäljaren då det inte nämns i annonsen).

Någon som kan bringa klarhet över detta lilla mysterium?

img.php


http://www.thebeautifulwatch.com/img.php?ID=56548a8f-b1b3-11e2-83e0-00155deeb801
 

Knät

Cartier
Min gissning går till felmonterade visare. Men oddsen att montera dom fel så att gmt-visaren står precis på 6 när de andra står på 10:10 måste ju vara grymt låga. Detta får mig att misstänka PS..

Edit: Kollade resten av GMT till salu på samma ställe och där stämmer visarna så PS teorin kan vi nog glömma.

Förövrigt är den sjukt läcker men lär ju sjunga rätt så duktigt i prishöjd.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
om man har en annan tidszon man ALLTID vill följa (tex släkten i New Joisey) och eftersom GMT-visaren är fix mot vanliga visarna på 1675 så kan man ju be sin urmakare montera GMT-visaren så att den ligger på den andra tiden? 24h-ringen kan man ju använda ändå som vanligt om det är en tredje zon man behöver följa???

:confused:
 

max

Dancing Queen
om man har en annan tidszon man ALLTID vill följa (tex släkten i New Joisey) och eftersom GMT-visaren är fix mot vanliga visarna på 1675 så kan man ju be sin urmakare montera GMT-visaren så att den ligger på den andra tiden? 24h-ringen kan man ju använda ändå som vanligt om det är en tredje zon man behöver följa???

:confused:
Funderade också på det, men är ju lite skumt att den står före 6-markeringen. Borde ju rimligen vara justerad i hela timmar och därmed borde den ju vara satt på tio över sex?
Riktigt konstigt men som sagt så är det ju bara att fixa, en blueberry med helt röd visare lär ju inte vara en billig pjäs hur den än ser ut och dendär ser ju extremt fin ut förutom just gmtvisningen, och papper hade den också.
 

TKVF

Panerai
Nu fattar jag inte mycket här. Är GMT-visaren synkad så den alltid visar 0 eller 12 timmar mer än vanliga timvisaren? Vad är då meningen med att ha en extra visare??? Det enda den gör då är ju att visa dag/natt. Eller?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Nu fattar jag inte mycket här. Är GMT-visaren synkad så den alltid visar 0 eller 12 timmar mer än vanliga timvisaren? Vad är då meningen med att ha en extra visare??? Det enda den gör då är ju att visa dag/natt. Eller?
Vridringen går ju att vrida X hack (timmar) för att tracka tiden i en annan tidzon - 24h armen på de äldre följer ju den vanliga timvisaren löpande på de gamla modellerna, du läser av tiden på ringen - ej 24h visarens position på urtavlan
 

TKVF

Panerai
Vridringen går ju att vrida X hack (timmar) för att tracka tiden i en annan tidzon - 24h armen på de äldre följer ju den vanliga timvisaren löpande på de gamla modellerna, du läser av tiden på ringen - ej 24h visarens position på urtavlan
Då är det ju så att det enda den egentligen gör är att visa dag/natt-tiderna. Annars kan man ju lika gärna vrida ringen efter din vanliga timvisare... Jag trodde att den hade en egen zon, så att man kunde ha tre tidzoner på en klocka. Första zonen den vanliga timvisaren, andra zonen GMT-visaer med referens till fasta tavlan, tredje zonen vridringstiden.
 

10past10

Omega
Min gissning går till felmonterade visare. Men oddsen att montera dom fel så att gmt-visaren står precis på 6 när de andra står på 10:10 måste ju vara grymt låga. Detta får mig att misstänka PS..

Edit: Kollade resten av GMT till salu på samma ställe och där stämmer visarna så PS teorin kan vi nog glömma.

Förövrigt är den sjukt läcker men lär ju sjunga rätt så duktigt i prishöjd.


Eh, sorry, nu blev jag nyfiken och måste fråga vad PS betyder.

PS. För jag misstänker att Post Scriptum inte är vad du syftar på va?

PPS. Vill man bygga en egen blå gmt så går det utmärkt. Exoticwatches har en nos blå bezel till salu. Pris (för endast den blåa bezel inserten) 68.000 sek. Jag repeterar: bara för bezel inserten, ingen klocka ingår i köpet.
 

TKVF

Panerai
Ajj pinsamt, det skulle jag begripit. (Jag har trots all använt PS dagligen sedan version 1 kom 1990).
Ja, men förkortningar verkar vara lika vanligt förekommande här som klockor. Egentligen tycker jag personligen inte man skall förkorta om inte förkortningen är allmänt vedertagen. Dock med ett litet tillägg att här på KS (förkortning) är klockförkortningar vedertagna, men kanske egentligen inte PS. Hade varit annorlunda om det hade varit ett forum för grafisk design, då kanske PS hade varit vedertaget, men inte DSSD...
 

10past10

Omega
"OT men jag hittade en bra länk (IMHO) här på KS till en DIY på TZ om hur man PSar en NOS GWSD till en DRSD"
 
Topp