• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur går en OWG och/eller flippade tillväga?

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Senaste tiden har det varit en del snack om OWG här på forumet.
Onekligen börjat tänka tanken men insett snabbt att det inte är en praktisk möjlighet (för mig).

Men tanken finns ändå kvar där. Hur går ni som bestämmer er för att bli en OWG tillväga?

Har ni från början bara en klocka som ni byter ut successivt mot nått annat och håller er med en klocka åt gågen.
Eller har ni massor av "mindre" krockar som ni säljer och köpte en slutgiltig? (sistnämnda känns svårt)

Samma fråga går till flipparna. Är det alltid en klocka som byts till nått bättre eller är det flera som går samtidigt och ger en tillbaka?

//Filio
 

Landshark

Cartier
Kan väl egentligen bara svara på fråga 1: Det är enkelt. Eller var i alla fall förr i tiden, du vet då när allting var så mycket bättre.
Då köpte man en bra klocka när man hade råd och så var det bra med den saken. Likadant med fruntimmer; man hittade någon som passade och så fick det vara bra med den saken. Alltså innan det fanns Internet, skilsmässor, knark och sådant skit... ;-)

För min egen del hade jag alltid velat ha ett Rolex dykarur. Köpte min Sea-Dweller 1665 som fattig student i +20 årsåldern. Fick hosta upp 5000 (begagnad - "vintage" fanns inte då), varav 3000 finansierades genom ett nödlån via Akademiska Föreningen. Krävdes en borgensman. Hårda bud på den tiden (1990-talet)...

I dag är det svårare, men det går vill jag påstå. Mitt tips till nybörjarna här på KS som väljer mellan en Certina DS, Longines eller Oris som "första riktiga klocka" är typ: Kör rakt in i kaklet. Sälj fru och barn. Ta topplån på fastigheten och köp din drömklocka! Ett par hundra tusen är ju egentligen ingenting. Jag har säkert rökt cigaretter för mer pengar. Så fläska på max. Och håll dig borta från KS! Så blir du OWG! :)
 
Senast ändrad:
Knark och skilsmässor har väl ändå funnits sedan urminnes tider... :) Jag tror att det handlar mycket om vad för slags passion man har till klockor. Jag har ex. knappt tagit av mig min SM300c sedan jag bytte från 16610:an. Den har trollbundit mig, men OWG handlar nog snarare om att hitta en klocka som passar en på alla plan i livet man är på för tillfället. Kontentan, OWG ändras med tiden och är en "färskvara" enligt mig.
 

Landshark

Cartier
Knark och skilsmässor har väl ändå funnits sedan urminnes tider... :) Jag tror att det handlar mycket om vad för slags passion man har till klockor. Jag har ex. knappt tagit av mig min SM300c sedan jag bytte från 16610:an. Den har trollbundit mig, men OWG handlar nog snarare om att hitta en klocka som passar en på alla plan i livet man är på för tillfället. Kontentan, OWG ändras med tiden och är en "färskvara" enligt mig.

Har väl inga större invändningar mot ditt inlägg, i och för sig.

Dock har jag en poäng i att det har med informationsutbud att göra till stor del. Jag kan nästan garantera dig att när typ din / min morfar / farfar köpte sin första och många gånger enda (?) klocka så gick tankarna inte ut på att "hitta en klocka som passar en på alla plan i livet man är på för tillfället". Tyvärr och egentligen konstigt nog, får man väl säga! För OM de hade tänkt så, så hade det funnits en förfärligt massa vintage-sub och vintage-explorer i omlopp som vi hade kunnat ärva... ;)
 
Har väl inga större invändningar mot ditt inlägg, i och för sig.

Dock har jag en poäng i att det har med informationsutbud att göra till stor del. Jag kan nästan garantera dig att när typ din / min morfar / farfar köpte sin första och många gånger enda (?) klocka så gick tankarna inte ut på att "hitta en klocka som passar en på alla plan i livet man är på för tillfället". Tyvärr och egentligen konstigt nog, får man väl säga! För OM de hade tänkt så, så hade det funnits en förfärligt massa vintage-sub och vintage-explorer i omlopp som vi hade kunnat ärva... ;)

Kan bara citera min morfar som var stor inom fiskeindustrin i Göteborg under 60-80-talet. Jag måste kunna ha på mig den när jag rensar fisken, för att sedan svida om till kavajen och sälja fisken till finkrogarna. Han valde en sub. Mestadels för att den var "allround" och passade in i alla lägen. Idag är det motsatt, en IWC kläder hans arm för att den är lätt att avläsa. Håller med dig i mångt och mycket, men tror ändå att behovet skapar valet av klocka! :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ungefär så här har det sett ut för mig, sedan jag började härja på klockforum. Hade en "fin" och "dyr" klocka (ca 12k). Köpte på mig massa billigare för att det var kul med variation, sålde fina klockan, och köpte några halvfina, började kännas jobbigt att ha för många klockor, sålde det mesta för att köpa en dyrare, och i samma veva så kanske budgeten utökades lite, började tröttna på att bara ha en bra klocka, som alla pengarna var investerade i, sålde den för att köpa 2 halvfina istället, budgeten utökades lite, köpte lite mer billiga, märkte att jag började ha alldeles för många igen, och att om jag sålde alla skulle jag minsann ha råd med en riktigt fin osv :) Fyra år har jag hållt på så. FYRA ÅR!!! FYRA JÄVLA ÅR!!! Jag blir så trött :)

EDIT: Tankarna har gått från att bara ha en allroundklocka, till... Självklart vore det kul med en "lagom" samling, med en klocka för varje varierande tillfälle.
 

Galaxy

Rolex
Har en dyrare klocka åt gången, och brukar flippa typ var tredje månad, ofta successivt dyrare. Lite tråkigt, men de ekonomiska möjligheterna till att äga fler dyrare klockor är relativt små som 18-åring... :stop:
 
  • Like
Reactions: WHU
Topp