• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur går man tillväga när man säljer en klocka på KS?

forsii

Omega
Hej alla klockintresserade!

Jag är ny på detta forum men har snabbt fattat tycke för allt det har att erbjuda. Jag lurkar dagligen i köp och sälj respektive diskussionsdelen på forumet men har inte kommit över en bra guide hur man säljer en klocka, främst på KS dvs.
Vad är exempelvis bästa betalningsmetod för ändamålet?
Hur går man tillväga rent praktiskt? Görs transaktionen först och sedan lägger man klockan på lådan (om det inte är F2F dvs)?
Vad är bästa sättet att frakta en klocka på?
Hur ska man gå tillväga för att undvika att bli bedragen?


Dela gärna med er av tips & trix gällande ämnet men även erfarenheter som vi andra kan lära oss och ta del av uppskattas.


Med vänlig hälsning, en relativt nyfiken och ny medlem!
 

forsii

Omega
1. Swish
2. Du Swishar pengarna, sedan postar säljaren klockan till dig
3. Postens Värde eller Postens Rek.
4. Köp från någon med många referenser

Lycka till!
Köparen går alltid först in all cases oavsett klockans värde? Känns lite riska att swisha runt 50k för att sedan helt förlita sig på någon man enbart haft mailkontakt med! Men det är väl där referenser av säljaren i fråga kommer in! :) Tack
 

Subby

Rolex
Köparen går alltid först in all cases oavsett klockans värde? Känns lite riska att swisha runt 50k för att sedan helt förlita sig på någon man enbart haft mailkontakt med! Men det är väl där referenser av säljaren i fråga kommer in! :) Tack

I de flesta fallen så erbjuder säljaren face2face affär.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Köparen går alltid först in all cases oavsett klockans värde? Känns lite riska att swisha runt 50k för att sedan helt förlita sig på någon man enbart haft mailkontakt med! Men det är väl där referenser av säljaren i fråga kommer in! :) Tack
Köp säljaren, som man brukar säga. F2F rekommenderas alltid vid stora affärer. Om det är en känd forumprofil så är du rätt Safe.
 

BCKSTRM

Rolex
Köparen går alltid först in all cases oavsett klockans värde? Känns lite riska att swisha runt 50k för att sedan helt förlita sig på någon man enbart haft mailkontakt med! Men det är väl där referenser av säljaren i fråga kommer in! :) Tack
Förstår at det känns läskigt! Om du köper från en person med flera goda referenser är ryktet på KS mer värt än 50k. Jag har köpt en klocka för 53k och swishade först och fick klockan sen. Funkade finfint! Skulle dock inte göra det om personen inte har massa referenser...

Om face2face går att lösa är det dock alltid önskvärt! Med välrenommerade KSare kan man göra upp var som (har gjort flera affärer hemma hos mig) men annars rekommenderar jag ett bankkontor pga kameror/vakter.
Edit: jag skrev i min referens av personen i fråga att jag swishade först, för att just markera att det gick bra. Ett tips kan ju vara att kolla om hen har en sådan referens så du vet att hen är ärlig :)
 

Glusch

Cartier
Nu har det mesta redan börjat besvaras här men kan ju dela med mig av my 2 cents. Vi har på klocksnack, precis som de flesta forum där handel idkas, en dedikerad del för referenser, där folk skriver om affärer de gjort med forumets medlemmar. Som @KenKun sa, gäller det stora pengar, så köper du säljaren lika mycket som du köper klockan. Vissa här på forumet skulle jag utan tvekan vara redo att Swisha stora summor pengar till i förskott, andra skulle jag vilja möta F2F. Inga konstigheter i det.

Oftast är det köparen som får ta risken, men är man själv välrenommerad köpare kanske man kan få inspektionstid innan eller så. Vid mitt första större klockköp var jag något nervös, men köper man från en person som är känd på forumet brukar riskerna vara ytterst små. Är man riktigt osäker och orolig, är det ju bara att fråga här på forumet. Ifall affären sker F2F och man vill ha extra säkerhet brukar det vara möjligt att mötas i klockbutiker och göra upp affären där. Blir ju säkrare för alla parter.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Gör inte upp affärer på Nymans eller Rob E, i Stockholm, de säger blankt nej.
Försökte för två veckor på Nymans Sthlm. Klockan var dessutom såld av Nymans Västerås.

Enligt han som sålde klockan till mig, så var de inte lika kinkiga på Nymans Västerås.
Kan dock förstå varför det är så. Butikerna vill inte ha en massa spring, plus att de inte kan ansvara för säkerheten.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
@Denke @Spencer66 Ni har inte funderat på att starta en "KS checkout"? :)

Ta någon procent eller två för att agera mellanhand för den som vill känna sig säker. Om det är lagligt vill säga.
 

forsii

Omega
Förstår at det känns läskigt! Om du köper från en person med flera goda referenser är ryktet på KS mer värt än 50k. Jag har köpt en klocka för 53k och swishade först och fick klockan sen. Funkade finfint! Skulle dock inte göra det om personen inte har massa referenser...

Om face2face går att lösa är det dock alltid önskvärt! Med välrenommerade KSare kan man göra upp var som (har gjort flera affärer hemma hos mig) men annars rekommenderar jag ett bankkontor pga kameror/vakter.
Edit: jag skrev i min referens av personen i fråga att jag swishade först, för att just markera att det gick bra. Ett tips kan ju vara att kolla om hen har en sådan referens så du vet att hen är ärlig :)

Bankkontor var ett väldigt bra tips! Jag tänkte köpa en relativt billig Citizen av en kille på forumet och hitta hans referenstråd med 3 stycken svar i. Jag blir ändå lite fundersam, antar att jag har lite svårt att lita på folk. Man vill ju se en 10-15 referenser innan så man kan känna sig väldigt säker. :)
Gör inte upp affärer på Nymans eller Rob E, i Stockholm, de säger blankt nej.
Försökte för två veckor på Nymans Sthlm. Klockan var dessutom såld av Nymans Västerås.

Enligt han som sålde klockan till mig, så var de inte lika kinkiga på Nymans Västerås.
Kan dock förstå varför det är så. Butikerna vill inte ha en massa spring, plus att de inte kan ansvara för säkerheten.
Jag förstår också klockbutikerna men om man hävdar att det är ens första klockköp och att det är just denna klockan som kommer få en att snårs sig in i klocksnåret så förstår dom kanske att framtida affärer med dem kan bli av! ;)
 

JohnDoe

Rolex
Men 10-15 referenser då köper o säljer man rätt flitigt. Om det är en citizen för någon tusing då är det väl enklast att ha varandras riktiga namn o telenr. Vem orkar blåsa någon på så lite pengar här?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Bankkontor var ett väldigt bra tips! Jag tänkte köpa en relativt billig Citizen av en kille på forumet och hitta hans referenstråd med 3 stycken svar i. Jag blir ändå lite fundersam, antar att jag har lite svårt att lita på folk. Man vill ju se en 10-15 referenser innan så man kan känna sig väldigt säker. :)

Jag förstår också klockbutikerna men om man hävdar att det är ens första klockköp och att det är just denna klockan som kommer få en att snårs sig in i klocksnåret så förstår dom kanske att framtida affärer med dem kan bli av! ;)
Man lär ju flippa rätt frenetiskt för att uppnå 10-15 referenser...
 

månljus

Panerai
Bankkontor var ett väldigt bra tips! Jag tänkte köpa en relativt billig Citizen av en kille på forumet och hitta hans referenstråd med 3 stycken svar i. Jag blir ändå lite fundersam, antar att jag har lite svårt att lita på folk. Man vill ju se en 10-15 referenser innan så man kan känna sig väldigt säker. :)
Du ser det bara ur ett köp-perspektiv och inte alls ur ett sälj-perspektiv. Låt oss säga att du köper din klocka från Citizen, tiden går och dagen kommer då du känner att det är dags för klockan att gå vidare till en ny ägare. Hur ska du göra? Du har inte 10-15 referenser. Självklart känns det bättre som köpare om säljaren har jättemånga referenser men alla måste börja någonstans.

Som många andra säger så handlar det om att köpa säljaren. Referenser är en del av det men inte allt. Andra saker som jag tycker är viktiga: verkar något skumt, svarar säljaren på frågor, kan säljaren skicka fler bilder om man vill ha det, erbjuder säljaren F2F osv. För mig handlar det om att vara öppen i en affär, att ha en dialog med köparen.

I övrigt så föredrar jag Swish i en affär.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Denke @Spencer66 Ni har inte funderat på att starta en "KS checkout"? :)

Ta någon procent eller två för att agera mellanhand för den som vill känna sig säker. Om det är lagligt vill säga.

Näe, vi hoppar nog det. Vi driver i första hand ett diskussionsforum och har inget kommersiellt intresse i medlemmarnas klockaffärer. ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick faktiskt för första gången frågan "hur vet jag att det kommer en klocka efter att jag satt över pengarna?" för någon månad sedan när jag skulle sälja en klocka. Svarade då att det vet han inte men att min referenstråd på KS borde ge en viss fingervisning. Några minuter senare plingade det till i telefonen.

Man får se klockforumen lite som ebay, de flesta går inte ut och säljer en klocka för 50 papp som första deal utan "jobbar upp" ett förtroende vilket gör att de flesta köpare kan känna sig någorlunda trygga. Att man däremot köper en helt felfri vara är ju omöjligt att försäkra sig om.
 
Kan jag inte träffas f2f är det bara personer med bra betyg på forum jag handlar med.
Kommer aldrig betala i förväg på blocket exempelvis.
 

forsii

Omega
Jag fick faktiskt för första gången frågan "hur vet jag att det kommer en klocka efter att jag satt över pengarna?" för någon månad sedan när jag skulle sälja en klocka. Svarade då att det vet han inte men att min referenstråd på KS borde ge en viss fingervisning. Några minuter senare plingade det till i telefonen.

Man får se klockforumen lite som ebay, de flesta går inte ut och säljer en klocka för 50 papp som första deal utan "jobbar upp" ett förtroende vilket gör att de flesta köpare kan känna sig någorlunda trygga. Att man däremot köper en helt felfri vara är ju omöjligt att försäkra sig om.
Jo visserligen. Man får förmodligen inte vara ivrig när det gäller så mycket pengar utan bara acceptera att dessa saker kommer att ta tid, men förhoppningsvis är det värt besväret. :)
 

Fante

Breitling
Kapar tråden liten men alltid undrat : Varför skriver många ofta in något i stil med "affären kan göras upp hos AD". Varför skulle ADs vilja ha in människor som gör affärer i deras lokaler som inte köper deras varor? Förstår att man kanske kan ha en relation till en viss AD men att typ alla går in där så fort en affär ska göras...vad vinner de på det? Ja, antar att all PR är bra PR men brukar de acceptera att man går in och gör affärer? Vissa kanske blir nekade rakt av?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kapar tråden liten men alltid undrat : Varför skriver många ofta in något i stil med "affären kan göras upp hos AD". Varför skulle ADs vilja ha in människor som gör affärer i deras lokaler som inte köper deras varor? Förstår att man kanske kan ha en relation till en viss AD men att typ alla går in där så fort en affär ska göras...vad vinner de på det? Ja, antar att all PR är bra PR men brukar de acceptera att man går in och gör affärer? Vissa kanske blir nekade rakt av?
Folk skriver det nog mest för att andra skriver det. ADs, i alla fall i Stockholm är helt anti att folk gör i affärer i deras butiker.
 
Topp