• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur gör du för att fatta ditt säljbeslut (vad gäller klockor)?

TicTack

Cartier
Hur gör du när du har klockor som du kanske inte använder så mycket, eller knappt alls, och borde sälja, men typ inte kan förmå dig att sälja dem?

Själv har jag sålt klockor några gånger för att finansiera nyköp. Men nu har jag inte direkt något nytt på gång (eller ja det finns ju alltid klockor man vill ha, men inget jag planerar just nu), samtidigt som jag har några hyllvärmare som borde hitta en mer engagerad ägare.

Hur gör du för att fatta ditt beslut, hur ser din process ut?

Alla klockor jag har nu har sin charm, men jag tycker det är onödigt att äga klockor jag i princip aldrig använder. Dessutom har jag en mekanisk som knappt går pga servicebehov, men jag vill inte lägga 3000 kr på service om den ändå skall säljas. Samtidigt har jag svårt att sälja klockskrället!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
När en klocka känns övertalig eller man kan byta upp sig.
Eller där dyker upp något som man måste ha..
Det bästa tycker jag dock är att byta in och lägga till pengar till något ännu bättre!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag har bara sålt två klockor i "modern tid".
Båda var Rolex som jag av någon anleding aldrig använde.
Jag la undan dem i en låda ett par veckor för att se om jag saknade dem. Några veckor senare var de sålda. Men det förutsätter att man har andra klockor att använda under tiden. :)
Har märkt att så fort tanken om en försäljning har rotat sig i hjärnan då är det dags att sälja. Undermedvetet har man redan bestämt sig.
 

fredrikb

Cartier
Hata att äga saker jag inte använder. På nåt sätt känns det då som om sakerna istället äger mig.

Har jag en klocka som inte används så åker den ut ganska fort, möjligen med viss fördröjning om det är en säsongsklocka. När jag väl har lagt ut en annons är den redan mentalt såld, även om det tar en stund att sälja den så slutar jag använda den.
 

MrDali

Omega
Det handlar nog mycket om känsla.. vissa klockor blir sålda efter någon vecka medan andra stannar livet ut. Det är bara att acceptera :)
 

CLT

Rolex
Det finns ju klockor som man vet att man använder då och då. Dom får stanna. Men har jag något som bara ligger därför jag köpt något som täcker behovet utav den så får den gå.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag är dålig på sälja.
Det är först efter att jag knappt inte använt klockan på en lång tid (ett år eller två) som jag insett att det är bättre att sälja.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag är en användare och inte en samlare. Då jag inte kan/vill rotera för många klockor så blir det lite som när det är fullt på krogen, dvs en ut -> en in (fast oftast i omvänd ordning ;)). Klockor som är lätta att få tag på igen (nya eller bra beg) är inte speciellt svårt att göra sig av med. I mitt fall gäller det t ex Glycine Combat Sub, Seiko SKX007 och Seiko Sumo, som alla har fått lämna utan större vånda. Min Sinn 104'a var det värre med, trots att den går att köpa igen. Tog ett halvår från det att jag började fundera på att sälja den tills jag gjorde något åt det. Är fortfarande inte helt säker på att jag gjorde rätt ... :banghead:

Sitter nu med samma vånda för min Glycine Airman Base 22 GMT. Förbaskat trevlig klocka, men den riskerar också att bli liggandes då jag nyligen fick hem en Explorer II'a :happyhappy:. Glycinen levereras dock inte längre på länk, vilket gör beslutet svårare.

Mina båda IWC'er är svåra att få tag på, i alla fall på länk, så dom skulle jag inte ens överväga att sälja, även om jag tillfälligt skulle tröttna på dom (fat chance ... ;)).
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Har svårt att sälja, försöker köpa keepers och att man verkligen trånar efter uret ifråga.
Är dock jobbigt de få gångerna när man sålt något att se någon annan flasha den på dagens klocka :(
 

M021

Rolex
2-Faktor
Spontanitet i ett "ha begär", men på senare tid har jag insett att resan är målet för egen del, inte en specifik klocka. Trodde jag hittat min graal minst 5 ggr. Breitling Navitimer, Rolex GMT, Panerai Ceramic Black seal, Audemars Piguet Diver och en Zenith Chronomaster, alla är nu sålda. Så för egen del så litar jag på instinkten numera ;)
Har dock en klocka som jag inte kommer sälja dom kommande åren, min 105.002 men tids nog,,!
 

TicTack

Cartier
Har svårt att sälja, försöker köpa keepers och att man verkligen trånar efter uret ifråga.
Är dock jobbigt de få gångerna när man sålt något att se någon annan flasha den på dagens klocka :(

Jag har det ännu värre, jag har även sålt till vänner och familj. Varje gång man träffas blir man påmind och sugen ...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig handlar det oftast om att klockan inte används och att pengarna istället kan användas till en klocka som kommer användas. Jag stör mig inte nödvändigtvis på "lådvärmare" bara för att de är lådvärmare, men jag börjar tycka det är jobbigt snarare än mysigt att ställa en mekanisk klocka som somnat i lådan. Som jag ser det finns det tre lösningar.

1: Minimera antalet klockor i lådan.
2: Köpa billiga klockor.
3: Köpa kvartsklockor (som inte somnar) istället för mekaniska.

Just nu känns det som att max två mekaniska och max fem klockor totalt är en bra samling för mig. Sen har jag ju även 5 klockor som bara ligger i lådan och aldrig kommer säljas, men det är arvegods och liknande så de räknas inte.
 

Mattan

Panerai
Räcker att tänka tanken om en klocka. Sedan är den liksom inte lika rolig längre och får allt mindre handledstid.
De klockor jag har nu är sådana som jag ännu inte funderat på att sälja än, utom en......ligger på k&s
 

Rödhaken

Breitling
Man kan ju tänka en del på köparen, du gör ju den personen en tjänst eftersom han eller hon kanske letat efter just din klocka ett tag. På så sätt får du även fler klockor i omlopp.
 
Topp