• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur gör man när man blivit lurad och köpt tex en kopia (oavsett produkt)?

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag har sökt men inte lyckats hitta någon tidigare tråd så jag startar en ny tråd.

Detta gäller inte en klocka utan en Apple-produkt som jag köpte igår.

Behöver inte dra så mycket bakgrund förutom att jag gjorde det som går innan begagnatköp, kollade upp serienummer hos Apple och allt var ok, det var en helt ny produkt som inte var registrerad som stulen. Jag testade även allt innan jag betalade och då verkade det stämma. Och jag betalade med Swish.

Men när jag väl kommer hem och kan sitta ner en stund så märker jag att det inte är helt rätt. I detta fall är det ett par hörlurar. Jag tyckte inte att de lät bra. Detta är ingenting nytt, många hörlurar låter dåligt i förhållande till pris, och jag har ganska höga krav på ljudkvalitet så jag beslöt mig för att sälja dom vidare då jag tyckte att det var dåligt ljud i dom.

Jag kom i kontakt med en kille som ville köpa dom men som har gått i samma fälla, så han bad mig kolla upp lite olika saker och då blev jag mer och mer förstådd på att de var fake.
ALLT funkar som det ska i telefonen och på min Macbook. Detta är märkligt, för det borde det inte göra man kan tycka. I slutändan så stämmer inte serienumret i telefonen med kartongen och hörlurarna.

Jag har haft både kontakt via Facebook med säljaren (nu är profilen raderad) och via sms. SMS-numret är samma som Swish-numret.
Jag skickade sms men fick inga svar.
Jag ringde upp med skyddat nummer och då svarade en tjej, kanske hon jag köpte av. Men hon la på direkt när jag presenterade mig och har sedan dess tryckt bort mig.

Jag har googlat runt och hittat nummer till hennes mamma som jag tänkte ta kontakt med och informera om vad som har hänt och försöka lösa detta på bästa sätt.

Men jag vill också kontakta Swish så de vet om att numret används för bedrägeri. Samt ringa 11414 och göra en anmälan.

Finns det något annat man kan göra, eller något smartare sätt hur man ska gå till väga?

Här kommer lite foton, i princip omöjligt att se att de var fake:

DSC08903.jpeg DSC08902.jpeg DSC08899.jpeg DSC08898.jpeg DSC08897.jpeg
 

LS

Panerai
2-Faktor
Det är inte så enkelt att fodralet blivit utbytt och därför stämmer inte serienumret? Apple erbjuder ju utbyte av både fodral och lurar om man tappat bort det.

Det är absolut möjligt att göra en fejkad produkt som ser exakt ut som Airpods Pro. Men när du skriver att den ”fungerar precis som riktiga” blir jag fundersam. Integrerar den alltså med alla Apple-produkter ”automagiskt” eller behöver den paras manuellt som vanliga blåtandslurar?
Om den integrerar som den ska så skulle jag bli mycket förvånad om det är en fejk då bara Apples egna/certifierade produkter har möjlighet att göra detta.

Känns affären/säljaren skum skulle jag misstänka stöldgods snarare än fake. Ljudet i Airpods Pro är bra men absolut inte Hifi.

Hmm. Efter lite googling verkar det inte omöjligt att det kanske kan bli liknande popup ändå. Skrämmande i så fall! Men fungerar även växlingen mellan Mac och iPhone som den ska?
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
@LS

Det verkar som att de har löst det problemet och i princip alla fake klarar det nu för tiden, här testar han ett gäng kopior och de verkar connecta som original nästan allihop:


Det enda som inte funkar som det ska är noice cancel och ambient sound, där händer ingenting när jag trycker på dom.

Hittade denna annons som är tydlig fake, kolla hans screenshot:
Facebook-annons

Kopplingen mellan mac och iPhone funkar inte så bra som alla säger, själva automatiska funktionen. De är helt klart fejk.
Jag är inte säker på detta men på original så står det inte serienummer på själva hörlurarna (?) som det gör på dessa:

187804727_304915578024914_4797115531197780701_n.jpg
 

Reverso

Panerai
Kan säga såhär: Bedragare härjar fritt i Sverigestan och polisen gör ingenting åt saken.

Blev själv bedragen på en vara för ett 6-siffrigt belopp och polisen gör inte ett skit.

Tar emot anmälan, sen hör man inte så mycket mer, faktiskt ingenting. Dimper väl ner ett brev snart att det är nerlagt. Sverige är ett STORT skämt på vissa punkter.

Få tillbaka pengarna? Tyvärr, du kan glömma det - iaf om du går via polisen.

Möjligtvis om det är en seriebedragare som polisen kanske lägger energi på om det strömmar in anmälningar, som till slut leder till en fällande dom och då gäller det att det finns något att utmäta.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag tror inte att jag får pengarna tillbaka. Men i detta fall har jag lite info pga att jag har telefonnumret som använts via Swish.
Det är en 16 årig tjej som blåste mig så kan man åtminstone få henne och hennes vänner att bli rädda för konsekvenser så har man iallafall gjort något känner jag.
 

Zingo

Rolex
Jag tror inte att jag får pengarna tillbaka. Men i detta fall har jag lite info pga att jag har telefonnumret som använts via Swish.
Det är en 16 årig tjej som blåste mig så kan man åtminstone få henne och hennes vänner att bli rädda för konsekvenser så har man iallafall gjort något känner jag.
Hon får ju inte ingå affärsavtal. Ring föräldrarna är nog den effektivaste vägen. Bara att hoppas att de är förnuftiga.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tror inte att jag får pengarna tillbaka. Men i detta fall har jag lite info pga att jag har telefonnumret som använts via Swish.
Det är en 16 årig tjej som blåste mig så kan man åtminstone få henne och hennes vänner att bli rädda för konsekvenser så har man iallafall gjort något känner jag.
"Men jag vill också kontakta Swish så de vet om att numret används för bedrägeri. Samt ringa 11414 och göra en anmälan.
Finns det något annat man kan göra, eller något smartare sätt hur man ska gå till väga?"

Om inte @HSK har sympatier över kan du få mina ;)

Skämt å sido, precis som @Reverso säger är nog det mesta verkningslöst i detta läge. Din taktik med mamman kanske kan vara effektiv eller i bästa fall skrämma till att dom lägger ner sin verksamhet. Det mesta bygger ju på att man har någon att kräva sin skuld hos, i detta fall verkar det kanske finnas en öppning om numret stämmer. Bara att testa.
Det var en annan diskussion om vad man har för eget ansvar när man handlar av privatpersoner, många tar inte det alls och vissa bara till viss del. Du gjorde det du kunde, men den du tänkte sälja till hade mer kunskap än du och det blev inget köp. Det är knepigt med privatköp när något går snett.
I värsta fall kan man själv bli anklagad för häleri när man försöker sälja varan (som du provade) om den visar sig vara stulen, i bästa fall har man personen man köpte av och kan ställa krav på. Men eftersom "köp i god tro" avskaffades redan 2003 så ska man ha väldigt bra på fötterna om man ska kunna hävda det och få sina pengar tillbaka och gå ur det hela utan skuld.
Jag var lite elak och menade att man inte ska handla varor privat man inte har råd med i butik utan att vara riktigt påläst, men jag vill ändå hävda att det är ett gott råd. Om man inte har bra koll är risken stor att det går snett, och är det knepigt att skaffa bra koll kan det vara enklare och bättre att spara ihop till ett besök i butik istället.
Stölskyddföreningen, konsumentrådgivningen, polisen, ja, det finns väl lite guider och tips lite här och där när det gäller handel mellan privatpersoner.
Hittar du några som verkar bra kan du ju klistra dom i tråden. Här är den jag hittade om just klockor http://klockinfo.se/kopguide-begagnade-klockor/
Lycka till :)
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Beklagligt det som hänt men det jag la märke till är att kartongen skiljer sig en del jämfört med original. (Tog bild på min kartong).
90B5EE25-32A5-4E67-B600-D19032E2A678.jpeg
0EA19668-BEDB-4C16-B231-9069C4ADEE40.jpeg

Jag och fem andra råka ut för en bedragare på Tradera 2019 och samtliga gjorde polisanmälan, hör och häpna det blev rättegång och smutset blev dömd men tror du jag eller någon annan av oss fem fått tillbaka våra pengar? Inte en krona haha.
Vi har givetvis tagit det vidare hos Kronofogden men tattaren har inga pengar 😂🤣. Handlar om 7125kr för min del, hade det varit en betydligt högre summa ja då hade jag med stor sannolikhet löst det på annat sätt.
 

LS

Panerai
2-Faktor
@LS

Det verkar som att de har löst det problemet och i princip alla fake klarar det nu för tiden, här testar han ett gäng kopior och de verkar connecta som original nästan allihop:


Det enda som inte funkar som det ska är noice cancel och ambient sound, där händer ingenting när jag trycker på dom.

Hittade denna annons som är tydlig fake, kolla hans screenshot:
Facebook-annons

Kopplingen mellan mac och iPhone funkar inte så bra som alla säger, själva automatiska funktionen. De är helt klart fejk.
Jag är inte säker på detta men på original så står det inte serienummer på själva hörlurarna (?) som det gör på dessa:

187804727_304915578024914_4797115531197780701_n.jpg
Shit. Mer än jag visste, googlade lite och visst verkar de ha lyckats fejka mycket av beteendet. Ganska imponerande ärligt talat.

När jag tittar på mina Airpods Pro som är köpta av Apple har de exakt likadan text på respektive lur som dina. Med reservation för dålig syn är rad 1 identisk och rad 2 serienumret.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Såg att airpods pro passerade någon av mina säljflöden på facebook. För 1200kr. För det priset är det antingen stöldgods eller piratkopior. Finns inte på kartan att man får NIB för de pengarna.

Men ett tips är något för bra för att vara sant så är det ofta det. Med lurar prova lyssna inte svårare än så. Håller också med om kartongen har några apple produkter och de är perfekt skurna.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
En uppdatering i "fallet".

Pratade precis med mamman som var väldigt chockad över det som har hänt.
Hon har pratat med sin dotter som har lärt sig en rejäl läxa och kommer inte göra om detta igen.
Jag har fått tillbaka pengarna och skickat tillbaka hörlurarna (vi behöver inte ta en diskussion här om det).

Det känns som att det var helt rätt väg att gå, och mamman tackade mig väldigt mycket för att jag hade lagt ner tid på att hitta henne så att hon fick veta att detta hade hänt. Hon hade ingen aning alls om detta och de har haft väldigt allvarliga samtal hemma.
 

Zingo

Rolex
En uppdatering i "fallet".

Pratade precis med mamman som var väldigt chockad över det som har hänt.
Hon har pratat med sin dotter som har lärt sig en rejäl läxa och kommer inte göra om detta igen.
Jag har fått tillbaka pengarna och skickat tillbaka hörlurarna (vi behöver inte ta en diskussion här om det).

Det känns som att det var helt rätt väg att gå, och mamman tackade mig väldigt mycket för att jag hade lagt ner tid på att hitta henne så att hon fick veta att detta hade hänt. Hon hade ingen aning alls om detta och de har haft väldigt allvarliga samtal hemma.
Än finns det hopp om mänskligheten! :)
Tack vare ditt samtal med mamman så blir förhoppningsvis inte fler lurade, snyggt jobbat. 👏
 
Topp