• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur håller man sin klocka i bra skick?

alfonsg00

Breitling
Hej!
Har funderat och läst runt om klockor. Hur gör ni kunniga för att hålla klockorna i bra skick? Både utsidan och insidan. Lämnar ni in klockorna regelbundet på service elr hur gör ni? Quartz och mekanisk. Är det olika med servicen isf?
Mvh Alfons
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!
Har funderat och läst runt om klockor. Hur gör ni kunniga för att hålla klockorna i bra skick? Både utsidan och insidan. Lämnar ni in klockorna regelbundet på service elr hur gör ni? Quartz och mekanisk. Är det olika med servicen isf?
Mvh Alfons
Man skaffar många så de mest ligger i säkert förvar... Annars är det inte så mycket att tänka på. Serva när de går illa. Rengör länken löpande så den slits snabbt annars. Trycktesta gärna varje år om det är ett lite dyrare ur du blöter ner. Polera bara uren om du är medveten om riskerna eller gillar rundpolerade klockor.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
De slits inte när de ligger. Därför har jag några vardagsklockor som jag varvar med. Eftersom de med fina blanka poleringar är mest känsliga, använder jag dem minst. Borstade ytor klarar vardagen bättre, helt enkelt. Service är viktigt för att hålla innanmätet i gott skick. Jag servar mina klockor var 5:e till var 10:e år. Det tror jag räcker. Med det sagt tycker jag att en klocka ska användas. Då får man också ta att det kommer att synas, men man behöver inte vara dum och bära den finaste känsligaste klockan när man ska hålla på med grovjobb. Normalt sunt förnuft räcker långt. Njut av att se klockan åldras av användning.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Som Scipio säger. Skaffa någon/några daily beaters som du är orädd om. Dessa kanske du inte ens vill serva pga det låga värdet.Bär dem tills de går sönder och köp nytt efter 10-20 år.

Sedan varvar du in finklockorna emellan. Jag lämnar i mina efter 7 år eller när de stannar.

Typ dykar ur som används regelbundet vid djupdykd måste självklart servas oftare /varje år om de används hårt i ditt yrke.Packningar/ vattentätheten.

Sedan finns de som kör Audemar piquet som daily beater men då behöver man ligga ut med rejäla service kostnader villet inte passar alla plånböcker.
 

alfonsg00

Breitling
Man skaffar många så de mest ligger i säkert förvar... Annars är det inte så mycket att tänka på. Serva när de går illa. Rengör länken löpande så den slits snabbt annars. Trycktesta gärna varje år om det är ett lite dyrare ur du blöter ner. Polera bara uren om du är medveten om riskerna eller gillar rundpolerade klockor.
Tack för svar, låter rimligt Kanske dum fråga men trycktestar man hos en urmakare då och vet du isf vad priset brukar ligga på?
 

alfonsg00

Breitling
De slits inte när de ligger. Därför har jag några vardagsklockor som jag varvar med. Eftersom de med fina blanka poleringar är mest känsliga, använder jag dem minst. Borstade ytor klarar vardagen bättre, helt enkelt. Service är viktigt för att hålla innanmätet i gott skick. Jag servar mina klockor var 5:e till var 10:e år. Det tror jag räcker. Med det sagt tycker jag att en klocka ska användas. Då får man också ta att det kommer att synas, men man behöver inte vara dum och bära den finaste känsligaste klockan när man ska hålla på med grovjobb. Normalt sunt förnuft räcker långt. Njut av att se klockan åldras av användning.
Aha ja, sunt förnuft är ju bra. Vet du förresten om det gör något om man låter en mekanisk klocka vara stilla under lång tid? Eller vill den helst vara i rörelse elr hur man ska förklara det :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Aha ja, sunt förnuft är ju bra. Vet du förresten om det gör något om man låter en mekanisk klocka vara stilla under lång tid? Eller vill den helst vara i rörelse elr hur man ska förklara det :)
Ett välservat urverk klarar både stillasittande och rörelse, men är det taskigt skött så metall nöter mot metall, skulle jag hellre låta det ligga still. Det kan inte vara bra om metalldelar nöter mot varandra samtidigt som det finns skit mellan dem i kombination med att olja saknas så det går torrt.
 

Marenostrum

Omega
2-Faktor
Det beror ju lite på, en mekanisk klocka är ju konstruerad för att användas kontinuerligt. Annars finns det ju risk att oljor torkar lättare med tiden... så ur det invändigas perspektiv är det bäst att använda grejerna någorlunda kontinuerligt. Men ur det utvändiga är det bäst att låta grejerna vara liggandes i lådan:p
 

alfonsg00

Breitling
Ett välservat urverk klarar både stillasittande och rörelse, men är det taskigt skött så metall nöter mot metall, skulle jag hellre låta det ligga still. Det kan inte vara bra om metalldelar nöter mot varandra samtidigt som det finns skit mellan dem i kombination med att olja saknas så det går torrt.
Aha förstår då. Tror du det är något man märker eller hör om det går torrt? Funderar på att köpa en automatisk/mekanisk seiko eller liknande. Ofta står det inte om dom är servade.
 

alfonsg00

Breitling
Det beror ju lite på, en mekanisk klocka är ju konstruerad för att användas kontinuerligt. Annars finns det ju risk att oljor torkar lättare med tiden... så ur det invändigas perspektiv är det bäst att använda grejerna någorlunda kontinuerligt. Men ur det utvändiga är det bäst att låta grejerna vara liggandes i lådan:p
Haha bra där :) Det jag anade med att den ska användas kontinuerligt "egentligen".
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Aha förstår då. Tror du det är något man märker eller hör om det går torrt? Funderar på att köpa en automatisk/mekanisk seiko eller liknande. Ofta står det inte om dom är servade.
Om det är en Seiko du avser köpa rekommenderar jag att köpa en ny om du är osäker på servicen. Då kan du bära den utan att oroa dig och återkomma med din fråga om tio år. Dessförinnan är det lugnt.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Aha förstår då. Tror du det är något man märker eller hör om det går torrt? Funderar på att köpa en automatisk/mekanisk seiko eller liknande. Ofta står det inte om dom är servade.
Du kan räkna med att en begagnad Seiko är oservad. Möjligtvis kan den vara rengjord och smord av en urmakare eller aspirerande sådan men inte mer än så. Det kostar helt enkelt för mycket att serva jämfört med att sätta i ett nytt urverk..

DÄREMOT är Seiko väldigt välbyggda klockor och t ex 7S26, 4R35/NH35 är riktiga arbetshästar som bara går och går. Så länge klockan inte varit med om något extraordinärt kan du räkna med många, många års tjänstgöring. Sök och du ska finna att tio år är ingenting.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Man bakar med den och använder den hela tiden varje dag.
Utsidan ska slitas, när den börjar sacka lite så åker den in på service:)
image.jpg
 
Senast ändrad:

alfonsg00

Breitling
Du kan räkna med att en begagnad Seiko är oservad. Möjligtvis kan den vara rengjord och smord av en urmakare eller aspirerande sådan men inte mer än så. Det kostar helt enkelt för mycket att serva jämfört med att sätta i ett nytt urverk..

DÄREMOT är Seiko väldigt välbyggda klockor och t ex 7S26, 4R35/NH35 är riktiga arbetshästar som bara går och går. Så länge klockan inte varit med om något extraordinärt kan du räkna med många, många års tjänstgöring. Sök och du ska finna att tio år är ingenting.

Förstår, har hört bra om seiko och fastnat lite för dom haha. Tack för tipsen, ska kika in på de modellerna.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Om du vill grotta ner dig så går det att se hur klockan mår på gångavvikelsen. Långt från hela sanningen men en av flera indaktioner på hur urverket mår.

Är lite småsugen att skaffa en "Timegrapher" men jag kan ändå inte serva mina klockor själv så det känns lite meh...
Tillsvidare fortsätter jag med "Watchcheck" för att se att gångavvikelsen inte skenar iväg. Då är det dags och gå till urmakaren.

2 bra appar för att kolla att klockan håller tiden. "Toolwatch" samt "Watchcheck". Toolwatch appar går inte att komma åt längre -.-

Watchcheck app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.uhrenbastler.watchcheck&hl=sv

Exempelbild på loggar Watchcheck:
watchcheck-app-example-Seiko-SARB033-1.png



Timegrapher
 

alfonsg00

Breitling
Om du vill grotta ner dig så går det att se hur klockan mår på gångavvikelsen. Långt från hela sanningen men en av flera indaktioner på hur urverket mår.

Är lite småsugen att skaffa en "Timegrapher" men jag kan ändå inte serva mina klockor själv så det känns lite meh...
Tillsvidare fortsätter jag med "Watchcheck" för att se att gångavvikelsen inte skenar iväg. Då är det dags och gå till urmakaren.

2 bra appar för att kolla att klockan håller tiden. "Toolwatch" samt "Watchcheck". Toolwatch appar går inte att komma åt längre -.-

Watchcheck app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.uhrenbastler.watchcheck&hl=sv

Exempelbild på loggar Watchcheck:
watchcheck-app-example-Seiko-SARB033-1.png



Timegrapher
Tack för tipset, kommer definitivt testa detta på min framtida klocka :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det bra att låta klockan ”vila” ibland och stanna nån dag?
Det spelar ingen roll i det stora hela. Gör som det passar dig bäst. Det kommer inte att göra klockan varken bättre eller sämre på något sätt.

Då är det värre med
  • Halkiga skor
  • Fumliga vänner
  • alkoholintag på nivå som höjer rösten
  • Dörrkarmar i stål
  • Fukt som kommer in i urverket
  • Låta okunniga serva klockan och än värre polera den
  • Klocka och nycklar i samma ficka
  • Tappa klockan i badrumsgolvet (jag talar av egen erfarenhet) Det är inte bra

Låter du klockan ligga så den stannar ibland så fortsätt med det.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Haha :) Snygg klocka också. Tänkte väl att det är överdrivet att serva annars regelbundet om man kanske inte har rolex elr sånt.
Det är precis samma som med bilar. Vist, bilen säger att den ska servas med jämna mellanrum med ”måste” den det?
Klart att den håller sin tillverkaren liovat då (typ) med ibland känns det onödigt.
Jag servar när det blir problem. Man bör dock va beredd på att ju längre man väntar desto dyrare kan det blir.
 

alfonsg00

Breitling
Det är precis samma som med bilar. Vist, bilen säger att den ska servas med jämna mellanrum med ”måste” den det?
Klart att den håller sin tillverkaren liovat då (typ) med ibland känns det onödigt.
Jag servar när det blir problem. Man bör dock va beredd på att ju längre man väntar desto dyrare kan det blir.
Sant, bra liknelse. Känns som urmakare är ett döende yrke. Men finns fortfarande lite här och var eller vet du om det finns någon på forumet som håller på kanske?
 
Topp