• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur höjer Ni era kunskaper om klockor?

JayJay

Rolex
För mig är en av de roligaste bitarna med klockintresset att det hela tiden finns en massa nytt att lära. Ett problem för mig är dock att detta sker helt ostrukturerat. Mitt kunskapssamlande började med att jag läste boken "1001 Armbandsur" sedan har jag läst typ 15 nummer av en klocktidning som jag för tillfället inte kommer ihåg namnet på. Utöver detta kan tilläggas 100-tals mer eller mindre ostrukturerade timmar av planlöst surfande på olika internetforum.

Nu önskar jag dock få lite mer struktur. Så hur gör ni andra? Har någon konmkreta tips på vart man hittar informativa artiklar eller bra och lättbegripliga urmakarböcker?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror ju lite på vad det är för kunskaper du är ute efter. Det kryllar ju (nåja...) av märkesspecifika sidor. Men just sidor om urmakeri känns ju som en bristvara...

Jag har märkt att vet man vad man vill veta kan man alltid fråga på något forum och oftast få svar. Men problemet är ju att ofta vill, åtminstone jag, egentligen bara lära mig mer om i princip allt utan att jag har en specifik fråga. Och då är det ju värre... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips är att läsa referensarkiv på olika klockforum. Där finns det ofta mycket gott att hämta.
 

_jonte

Patek
Det finns ju så sjukt mycket att läsa om allt och allt kring massor av klockmärken och modeller. För att komma någon vart alls blir det (helt naturligt) att jag intresserar mig av olika märken/modeller/tidsperioder var för sig och researchar dessa tills jag kan 'allt' om den/dessa. Ofta slutar det med ett köp eller två.
I princip alt man vill hitta och läsa om finns någonstans där ute i ett litet hörn på ett forum eller på någon entusiasts hemsida. Google är din bäste vän, bara att söka, leta, läsa, om och om igen... :)
 

JayJay

Rolex
Det beror ju lite på vad det är för kunskaper du är ute efter. Det kryllar ju (nåja...) av märkesspecifika sidor. Men just sidor om urmakeri känns ju som en bristvara...

Jag har märkt att vet man vad man vill veta kan man alltid fråga på något forum och oftast få svar. Men problemet är ju att ofta vill, åtminstone jag, egentligen bara lära mig mer om i princip allt utan att jag har en specifik fråga. Och då är det ju värre... :)

Detta summerar ganska bra mina funderingar. Jag har ganska bra koll på hur jag söker viss typ av information men vad gäller urmakeri har jag noll koll (typ). Hade varit kul att kunna så pass mkt så att man kunde titta på en sprängskiss av ett verk o kunna bedöma om det är en finare eller billig konstruktion. Antar att vägen dit är lång men ni fattar vad jag menar.

För övrigt gör även jag som _Jonte och nischar mig i perioder. Det finns ju så jävla mkt intressant där ute så annars blir det, i a f inte för mig, hanterbart annars.
 

Emil

Cartier
Köpt de böcker som finns ute på marknaden, läser på specifikt på dem märkena som intresserar mig och söker upp modeller och lusläser. men informationen många gånger är ofta en bristvara!
jag skulle vilja ha en samlad databank gällande samtlig information om alla urverken som finns, något jag ännu inte har hittat.
 
Topp