• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur hanterar ni stress?

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Med risk att det finns liknande trådar så får admin gärna ta bort om så är fallet.

Stress är en av dom vanligaste fällen varför vi sjukskriver oss. Vi alla känner nog någon som gått in i väggen. Alla påverkas och hanterar stress olika men hur gör ni?

Jag kan bli stressad om det är något jag känner ansvar för inte hinna med. Får en otillräcklig känsla som gnager i huvet. När det hela tiden fylls på med högt och lågt blir det ibland för mycket. Oftast lyckas man hantera en del men aldrig tillräckligt.

Jag hanterar det bäst genom att få processa det i mitt huvud. Gärna med en löprunda eller innebandy då jag på något magiskt sätt lyckas släppa allt i någon timme.

Vad gör er stressade och har ni något magiskt sätt att hantera det?
 

Krillan

Omega
Är inne på urkvinnans metod, skippar dock morgonlöpningen, blir så jobbigt med 4mil varje morgon ;). Eftermiddagsrunda i skogen, eller relativt intensiv simning.

Ibland kan det hjälpa att bara få koppla bort allt en kväll, sitta o tjöta med polarna medans man lirar något på datorn.

Vi har dock en otrolig chef(och kollegor), som är noga med att checka av med folk om det är påtok för mycket att göra, så man ev kan få lite avlastning med vissa uppgifter.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Kombination av träning, umgås med vänner, TV spel och "hälsosamma" mängder alkohol :) Såklart bra musik!
 

Schill

Cartier
Skulle ändå säga att löpning för mig är det bästa sättet att komma undan ångest och stress. Ifall någon är sugen på en runda i skatås/delsjön säg gärna till :) Kan man ju prata klockor under tiden också!
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Träning på morgonen har fungerat väldigt bra för mig. Att hitta en "aktiv" hobby har tidigare hjälpt mig för att komma på banan efter en väldigt stressig period. Stressen lyckades dock orsaka totalt håravfall och tyvärr får jag numera leva med "vin deasel frilla", kunde varit värre dock :)
 

Bonumm

Panerai
Cykling och gym. Har märkt att all stress har gjort att mitt närminne blivit drabbat. Har svårt att komma ihåg saker som hänt i närtid, sjukt jobbigt :(
 

Ako

Rolex
2-Faktor
IMG_1609.PNG
IMG_1607.PNG


O mysa med ungarna såklart
 
Efter måååånga år av konstant toppstress nivå har jag lärt mig att koppla ner och koppla av när jag kommer hem, byt kläder, laga middag gör något annat och släpp det andra. Men som många säger är nog motion det bästa ur många olika vinklar men om man mår dåligt av stress och inte kan hantera det bör man se över sin arbetssituation? Själv har jag inga problem med stress och att alltid vara konstant jagad mellan 8 och 20 och oftast helger och med ett konstant flöde av mail dygnet runt. Det viktigaste är att inte fastna i negativt tänk och att må dåligt ...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Motion och barn. Barnen bidrar givetvis på ett sätt till stressen men de går ju inte att strunta i så man tvingas att hålla en balans mellan arbete och "fritid" som är nyttig för en på längre sikt.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Musik. Spelar gitarr sedan 15 år tillbaka så det är det ultimate sättet för mig. Även Xbox eller filmer för att stänga av omvärlden för några minuter/timmar
 
Som flera redan sagt: träning. Man tänker bra på hur jävla jobbigt det är och kroppen utsöndra endorfiner. Perfekt. Tycker också det är skönt att bara hänga med familjen. Lyssna på ungarna om hur deras dag varit, dricka lite vin och laga mat tillsammans med frun. Det är dom små sakerna. Tricket kan nog vara att inte blanda ihop fysisk stress med psykisk.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag hanterade stress genom att springa rakt in i väggen med halva kroppen. Efter x-månaders sjukskrivning och x-antal terapitimmar senare hanterar jag stress med hjälp av att distrahera mig med något helt annat, tar mig tid att pausa. Sätter mig tex och läser på KS, spelar dataspel en stund eller kanske läser en tidning.

Undviker dock stress i största mån jag kan idag. Visst har jag moment i vardagen som är stressande, självklart. Men jag kommer aldrig leva lika hetsigt igen, det är inte värt det. :)
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Jobbar i en otrolig stressig miljö, en akutmottagning med ett flöde på ca 200 patienter / dygn. Trivs bra med jobbet, men det sliter på en. Jag tycker att det är viktigt att kunna skilja på jobb och fritid, att kunna släppa jobbet när man väl stämplat ut och inte gå runt och älta olika saker. För mig hjälper det att umgås med vänner, hitta på olika saker. Träning funkar också som många skriver. Jag märker själv stor skillnad i hur man mår när man kommit in i bra träningsrutiner.
 

demondave

Rolex
Har företag, finns några bra trix. Kör en separat jobbtelefon, på så sätt kan jag stänga av helt när jag lämnar bort ansvaret. På samma sätt kan jag totalignorera privattelefonen när jag vet att jag måste knega helgnatt och liknande, kan vara skönt att inte veta vad man missar.

Träning, som många sagt.

Prioritering, ger medvetet fan i att planera in mer än absolut nödvändigt i kalendern. Tid att skrota runt hemma i kallingarna är värdefullt! Är nog mer rätt lågpresterande som lyckas få jäkligt mycket gjort ibland, så inget alls på en hel dag duger fint det också.
 

meo_swe

Audemars
Efter ha jobbat inom försvaret har jag sett alla typer av stresshantering. Allt mellan träning till självmord.
Det som fungerar bäst för mig är att lägga sig under ett varmt täcke, kolla på Harry potter och dricka en stor whiskey. Att tala om vad som ger själva stressen är ju också en ganska bra lösning.

Mitt första tecken på stress jag själv har märkt är att jag blir mer lättretlig och stänger mig själv inne, något min bättre hälft är snabb att påpeka.
 
Topp