• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur känner ni inför dings? Visa upp dem!

Nathan97

Basic
Som titeln lyder; skulle vilja höra hur alla resonerar kring dings, repor, osv. Verkar vara väldigt olika hur folk tänker. Visa gärna upp era dings, battlescars, etc!🙂

Bakgrund:
Läste häromveckan på annat klockforum om en kille som ”laser-weldat” en ding på sin Hulk, vilket var något helt nytt för mig och inspirerade till tråden.

Personligen finner jag det snarast märkligt när klockor ser fabriksnya ut efter 3 år. Klart att den första dingen svider lite men inget mer än så.

Hur tidigare ägaren lyckats med det här vet jag inte. Inga repor på glaset i alla fall
38172F5C-064F-4C84-8E23-70A1C577D1E5.jpeg

Som titeln lyder; skulle vilja höra hur alla resonerar kring dings, repor, osv. Verkar vara väldigt olika hur folk tänker. Visa gärna upp era dings, battlescars, etc!🙂

Bakgrund:
Läste häromveckan på annat klockforum om en kille som ”laser-weldat” en ding på sin Hulk, vilket var något helt nytt för mig och inspirerade till tråden.

Personligen finner jag det snarast märkligt när klockor ser fabriksnya ut efter 3 år. Klart att den första dingen svider lite men inget mer än så.
Kanske uppenbart för alla andra, men förklara gärna vad ”laser-weldat” betyder för mig iaf.

Det tror jag faktiskt inte. Ser mer ut som om han råkat dra den mot en slipmaskin eller något. Tror inte han medvetet patinerat den.
hehe okej, det råkade bli så och sliparket råkade hamna på just vridringsinlägget.

Klart man får göra som man vill med sina klockor, inte riktigt min tekopp bara.
Dessvärre ser mina klockor ut som skit efter några veckors användande då jag ligger i havet nästan dagligdags, blir alltid lika konfunderad över att man vill slita ut i förtid...är väl knäpp men vill att grejerna både ska hålla å se okej ut så länge som möjligt 🥴

Hyfsat nyinköpt för topic
X17gH4A.jpg

Senast ändrad:
Haft i min ägo +20år.. länken har gått sönder i låset så kör på läder sen nåt år tillbaka..alla repor o dings/revor mm är jag skyldig till..den är oftas med när de är lite skitigt o tuffa tag 😉 (jobbar som målare) förutom bad o dusch (kronan sitter inte fast klokt)
569AE4EE-A59D-4578-A86C-D0B35D7B294C.jpeg

Beror lite på klocka imho. Min 58:a tycker jag själv bara blir snyggare och snyggare (åtminstone charmigare) för var dag som går med nya repor och dings. Passar klockan utmärkt. Däremot min BB S&G vill jag gärna hålla i nyskick så länge som möjligt. Tycker personligen att den tvåtons klockan gör sig bäst i mint condition och får int samma charm med lite hårdare patina. AA649F2D-3CF5-4C54-B7FA-01374025CBC8.jpeg E91B9F88-DF21-485B-B12F-9EE01BC088CC.jpeg A9B29B95-458E-4DCC-8175-71A9112E6767.jpeg A0FC38DB-4E44-41B2-B074-D6375B091ADE.jpeg 90C9FFBC-5742-4C7F-8976-A31F4177B340.jpeg DBB7DA15-DB75-473D-8D24-544818D8506E.jpeg

Haft i min ägo +20år.. länken har gått sönder i låset så kör på läder sen nåt år tillbaka..alla repor o dings/revor mm är jag skyldig till..den är oftas med när de är lite skitigt o tuffa tag 😉 (jobbar som målare) förutom bad o dusch (kronan sitter inte fast klokt)
569AE4EE-A59D-4578-A86C-D0B35D7B294C.jpeg
= Vackert. Blir glad av klockor som används.
Här är en av mina favoriter som funkar som ett par ärligt slitna jeans, ogillar personligen nya jeans för att inte tala om såna där "färdigslitna" varianter 🤷
yk7QJ5w.jpg

JsSM6dp.jpg

hehe okej, det råkade bli så och sliparket råkade hamna på just vridringsinlägget.

Dessvärre ser mina klockor ut som skit efter några veckors användande då jag ligger i havet nästan dagligdags, blir alltid lika konfunderad över att man vill slita ut i förtid...är väl knäpp men vill att grejerna både ska hålla å se okej ut så länge som möjligt 🥴

X17gH4A.jpg
Av ren nyfikenhet, när du "ligger i havet" och får sådana repor på en relativt ny klocka, pratar vi fiskare, solbadare, extremsurfare, sandstrandsbad med klippdyk ?

Beror ju såklart på vilken klocka det är, en skadad dressklocka är kanske inte så kul men en toolig klocka med bruksslitage är bara trevligt. Köpte min Doxa i nyskick och den börjar bli mysig nu. Dottern bjöd också på en riktigt skön ding på bezeln för ett år sen när vi var på stranden och hon lyckades smälla till klockan med en sten. 😁
psx_20210829_190607-jpg.1859497

psx_20210812_150111-jpg.1844278

Beror ju såklart på vilken klocka det är, en skadad dressklocka är kanske inte så kul men en toolig klocka med bruksslitage är bara trevligt. Köpte min Doxa i nyskick och den börjar bli mysig nu. Dottern bjöd också på en riktigt skön ding på bezeln för ett år sen när vi var på stranden och hon lyckades smälla till klockan med en sten. 😁
psx_20210829_190607-jpg.1859497

psx_20210812_150111-jpg.1844278
...inte att förglömma din gamla blå Squale 1521 som är skönt brukad 🤌🏼 (är den fortfarande UF?)

X17gH4A.jpg
Japp, som gammal avdankad dykinstruktör kan jag bekräfta att det inte finns något som sliter lika mycket på klockor som just dykning. En helt ny klocka ser ut som en krigsartefakt efter tio minuter under ytan, särskilt om man dyker bland klippor och stenar. Så om man gillar kraftig patina kan jag varmt rekommendera dykning som hobby!

• Like
Reactions: v0n
Japp, som gammal avdankad dykinstruktör kan jag bekräfta att det inte finns något som sliter lika mycket på klockor som just dykning. En helt ny klocka ser ut som en krigsartefakt efter tio minuter under ytan, särskilt om man dyker bland klippor och stenar. Så om man gillar kraftig patina kan jag varmt rekommendera dykning som hobby!
Si si, går liksom inte att undvika ens om man försöker. Som tur är ju de flesta dykare byggda för att tåla lite stryyyk så man får väl försöka ha det i åtanke när man kommer upp på land efter en session. Huvudsaken är att allt fungerar och att faktiskt sitter kvar på handleden (vilket inte alltid är en självklarhet :bag: )

Tillbaka
Topp