• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan en Rolex tillverkad 2005 ha plastcert?

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Ibland dyker det upp äldre Rolex referenser med det nya plastcertet som kom i mitten på 2007.
Klockan på bilden är en TOG 16264 som slutade tillverkas 2004 men ändå har det nya plastcertet som kom 2007.
En teori jag har är att AD:n haft klockan i lager några år och tappat certet och Rolex ersatt detta med det nyare plastcertet.
Kan Rolex ersätta AD:n med ett nytt cert? Eller är det någon som har en annan förklaring till detta?

untitled_zpsg8lzjmdq.png
 

jhm

Panerai
Bilden antyder italiensk handlare, men plastkortet visar att klockan kommer från en tysk återförsäljare... är också intresserad av hur detta hänger ihop. :)
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Bilden antyder italiensk handlare, men plastkortet visar att klockan kommer från en tysk återförsäljare... är också intresserad av hur detta hänger ihop. :)
Det är inget konstigt med det då den Italienska handlaren inte är AD:n som sålde klockan från början.
Frågan är hur en Rolex som är tillverkad 2004 kan ha ett plastcert som Rolex började med först 2007.
 

jhm

Panerai
Det är inget konstigt med det då den Italienska handlaren inte är AD:n som sålde klockan från början.
Frågan är hur en klocka som är tillverkad 2004 kan ha ett plastcert som Rolex började med först 2007.


Som jag sa, det var även det jag var intresserad av. Det andra nämnde jag bara som extra information, om någon skulle vara intresserad. :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ibland dyker det upp äldre Rolex referenser med det nya plastcertet som kom i mitten på 2007.
Klockan på bilden är en TOG 16264 som slutade tillverkas 2004 men ändå har det nya plastcertet som kom 2007.
En teori jag har är att AD:n haft klockan i lager några år och tappat certet och Rolex ersatt detta med det nyare plastcertet.
Kan Rolex ersätta AD:n med ett nytt cert? Eller är det någon som har en annan förklaring till detta?

untitled_zpsg8lzjmdq.png
Visst kan Rolex ersätta cert till AD, vet minst ett exempel där säljaren skrivit fel datum och sedan ordnat ett nytt cert till köparen. Oklart om det funkar med NOS, men man tycker ju det så länge klockan är "osåld" från AD.
 

TCB

Cartier
Den erfarenheten jag har är att det är omöjligt att få fram ett nytt certifikat om det första går förlorat. Jag pratade en gång med en kille som vart rånad precis utanför en AD då han kom ut med sin nyinköpta klocka. Tur i oturen så rånar de honom på påsen innehållande box (och cert mm) men klockan hade han på armen.
Han gick givetvis in i butiken och bad dem ringa polisen.
De var fantastiskt trevliga och genuint ledsna för vad som hade hänt.
En ny box fick han men ett nytt cert var det tydligen omöjligt att få fram! Jag tycker väl att då om någon gång så borde det kunna fungera men tydligen så är det omöjligt. Rolex tar inte fram det.
Han fick nöja sig med ett värderingsintyg.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Som jag sa, det var även det jag var intresserad av. Det andra nämnde jag bara som extra information, om någon skulle vara intresserad. :)
Jag menar att det inte är konstigt att den såldes ny av Tysk AD och sedan köptes av någon i Italien. :)
Om certet har client code 100 (Tyskland) och varit stämplat av Italiensk AD hade det varit konstigt.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Visst kan Rolex ersätta cert till AD, vet minst ett exempel där säljaren skrivit fel datum och sedan ordnat ett nytt cert till köparen. Oklart om det funkar med NOS, men man tycker ju det så länge klockan är "osåld" från AD.
TOG var ju hyllvärmare och denna klocka såldes först 2008 så det är möjligt att Rolex skickat AD:n ett nytt cert.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Frågan är om man kan vara 100% säker på att kortet är äkta och ett nytt kort utfärdats. Man kan ju kontakta AD:n som sålde klockan från början men frågan är om de minns hur det var.
100% säker kan man ju inte vara. Men det skulle vara intressant att veta hur det ligger till då detta dyker upp då och då.
 

adress

Friends of KS
Förfalskas det Rolex och internationella kontokort - varför inte cert - om det är tillräckligt lönsamt. I Italien ( har själv gjort det å yrkets vägnar ) köper du exklusiva Ray-Ban med cert.
Allt är förfalskat - både glasögonen och cert. In i minsta detalj. Gravering / logga i glaset tex.
Förfalskarna ligger alltid i framkant. Kan vara - men behöver inte vara så i detta fall.
Jag skulle dra öronen åt mig - om det inte går att få bekräftat av Rolex att det stämmer.
När det gäller dom gamla certen i papper säljs de ibland - icke ifyllda som argument - på Tradera bla. Varför köper ngn det ? Oavsett är det bluff.
 

poormans

Rolex
kan vara ett falskt cert,

man ser ju ej serie nr så svårt att säga när klockan är producerad,

rolex är ju ökända för att prångla ut allt de någonsin tillverkat det finns tex en "last batch" av 1665 seadweller med 8-milj serie nr vilket är några år efter 16660 kom

de höll på ända upp A-serie med 16700 innan delarna var slut och ännu längre med OQ klockorna, slutar de på K serie?? alla de klockorna har något gemensamt att de dels var svårsålda, precis som turnographen, eller att de tillverkats samtidigt som nya uppgraderade modeller

så innan man haft certet i handen eller sett vilket serie nr är det svårt att sia om vad det kan vara
 

jhm

Panerai
Den erfarenheten jag har är att det är omöjligt att få fram ett nytt certifikat om det första går förlorat. Jag pratade en gång med en kille som vart rånad precis utanför en AD då han kom ut med sin nyinköpta klocka. Tur i oturen så rånar de honom på påsen innehållande box (och cert mm) men klockan hade han på armen.
Han gick givetvis in i butiken och bad dem ringa polisen.
De var fantastiskt trevliga och genuint ledsna för vad som hade hänt.
En ny box fick han men ett nytt cert var det tydligen omöjligt att få fram! Jag tycker väl att då om någon gång så borde det kunna fungera men tydligen så är det omöjligt. Rolex tar inte fram det.
Han fick nöja sig med ett värderingsintyg.


Fan vad ruskigt. Var hände detta någonstans?
 

adress

Friends of KS
Den erfarenheten jag har är att det är omöjligt att få fram ett nytt certifikat om det första går förlorat. Jag pratade en gång med en kille som vart rånad precis utanför en AD då han kom ut med sin nyinköpta klocka. Tur i oturen så rånar de honom på påsen innehållande box (och cert mm) men klockan hade han på armen.
Han gick givetvis in i butiken och bad dem ringa polisen.
De var fantastiskt trevliga och genuint ledsna för vad som hade hänt.
En ny box fick han men ett nytt cert var det tydligen omöjligt att få fram! Jag tycker väl att då om någon gång så borde det kunna fungera men tydligen så är det omöjligt. Rolex tar inte fram det.
Han fick nöja sig med ett värderingsintyg.

Ingen rättvisa här i världen. Hade han köpt en dyr whisky på bolaget - och tappat den i backen i ex butiken - hade han fått en ny om korken satt på. Här hade han klockan på armen - bevisligen köp en stund innan. Men får nej till en dublett på cert. Skitdåligt rent ut sagt Rolex. Några knapptryckningar på en dator - så kommer det ut en plastbit / klonad att fylla i uppgifter. Hur svårt kan det vara. Verkar lite som att det är certen man betalar för - klockan får man på köpet.
 
Topp