• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan man skydda sitt armbandsur mot ficktjuv/stöld?

NTON

Breitling
Hej,
Jag blev för ett tag sen bestulen på min ett par veckor gamla royal oak av en skicklig ficktjuv mitt på stan en fredagskväll. Sedan dess har jag uppmärksammat flera artiklar, där bland stackars Carl-Jan som blev bestulen på sin klocka samt polisen som bekräftar att stölder av exklusiva klockor har ökat explosionsartat i och med att internationella ligor har börjat verka i Sverige.

Så, nu när jag hämtat ut mitt nya ur så vågar jag ändå inte använda den, speciellt inte sent på kvällar och allra minst om man har varit på krogen och tagit en öl eller två.

Finns det inte något bra lås eller dylikt till armbandsur för att skydda sig - eller ska man behöva löda fast klockan på armen permanent? Det är så enkelt att bara klicka upp låset (se bifogad bild) och jag vill inte bli av med den igen.

Tack på förhand
 

Bilagor

  • Audemars_Piguet_Royal_Oak_15400_16.jpg
    Audemars_Piguet_Royal_Oak_15400_16.jpg
    46.2 KB · Visningar: 223

Taxman

Rolex
2-Faktor
Riktigt tråkigt att bli av med klockan! Tyvärr är nog den säkraste lösningen att inte ha den på sig om man planerar att kröka och vistas på stan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Riktigt tråkigt att bli av med din RO.
Jag trodde alltid att fjärilslås som på RO skulle vara svårare att få upp utan att det märks men jag hade nog fel.

Fick du en ny på försäkring?
Jag tycker det är jätte tråkigt att man inte kan bära sin klocka utan att oroa sig, en klocka man har kämpat hårt för :/
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag blev för ett tag sen bestulen på min ett par veckor gamla royal oak av en skicklig ficktjuv mitt på stan en fredagskväll. Sedan dess har jag uppmärksammat flera artiklar, där bland stackars Carl-Jan som blev bestulen på sin klocka samt polisen som bekräftar att stölder av exklusiva klockor har ökat explosionsartat i och med att internationella ligor har börjat verka i Sverige.

Så, nu när jag hämtat ut mitt nya ur så vågar jag ändå inte använda den, speciellt inte sent på kvällar och allra minst om man har varit på krogen och tagit en öl eller två.

Finns det inte något bra lås eller dylikt till armbandsur för att skydda sig - eller ska man behöva löda fast klockan på armen permanent? Det är så enkelt att bara klicka upp låset (se bifogad bild) och jag vill inte bli av med den igen.

Tack på förhand
Förlåt för att jag frågar..., men var du berusad?
Känns ändå som att det är rätt svårt att bli av med en klocka på länk, hm...
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tyvärr (får jag säga) så känns en "krökklocka" bra att ha idag. Tycker generellt det känns rätt så tråkigt att hålla på med klockor just nu, replikor som är gjorda sjukt bra dyker upp hela tiden, man läser om stölder etc
Kanske kan man snart köpa en replika av sin dyra klocka och köra med på krogen helt avslappnat utan att polarna ens reagerar..
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
ja, antingen att inte ha på sig den på krogen, eller vara väldigt uppmärksam när man går med den på trånga dansgolv eller liknande, kanske ha handen och klockan i fickan eller liknande...

och aldrig nånsin "krama" eller på något sätt låta de här tjuvligorna komma nära en, t.ex. när de ska finta låtsasfotboll utanför café opera vid stängning. Ner med handen och klockan i fickan och gå snabbt därifrån eller gå till våldsam motattack... har gjort det tidigare minst en gång i tunnelbanan när jag hade min 16610LV, vilken är ganska iögonfallande, samma med din AP RO.
Det är väl det jag skulle göra i alla fall.

och åka uber. tuben är väl klassiskt bra ställe för tjuvar med fulla resenärer...
 
Senast ändrad:

Smack

Omega
Jag är uppriktigt nyfiken på hur en duktig ficktjuv skulle kunna få av min oysterlänk utan att jag känner det. Har hyffsat stora händer, så jag måste forma handen exakt rätt och lirka klockan för att få av den.

Min känsla har alltid varit att antingen måste en tjuv få mig att ta av klockan själv, slita sönder länken eller knocka mig. Men jag kan ju ha fel... Vore iaf skoj att träffa på typ Darren Brown.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Man kan väl köra fejk-drinkar istället för fejk-klocka och sen va tokskärpt (nykter) när det gäller :)

(Ursäkta skämtet, beklagar verkligen stöldvågen man läser om)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är uppriktigt nyfiken på hur en duktig ficktjuv skulle kunna få av min oysterlänk utan att jag känner det. Har hyffsat stora händer, så jag måste forma handen exakt rätt och lirka klockan för att få av den.
Samma här, om jag har min hand knuten så går det inte att få av min Rolex.

Btw. en tankeställare. Hur mycket av den här så kallade klockstöldvågen är snarare en försäkringsbedrägerivåg?
 

Veratio

Cartier
Samma här, om jag har min hand knuten så går det inte att få av min Rolex.

Btw. en tankeställare. Hur mycket av den här så kallade klockstöldvågen är snarare en försäkringsbedrägerivåg?

Tänker också samma. Försäkringsbedrägerier. Nu tror jag inte att trådskaparen är en sådan, men det kan inte vara såå vanligt...

Men det är väl lite onödigt att ha en tokdyr klocka på sig om man ska festa på byn.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Trist att ens behöva tänka i de banorna och kanske inget man vill gå runt med var dag - men skulle inte ett eller två varv vanlig kontorstape runt låset göra det relativt svårt att få upp och därmed få få av klockan från armen utan att bäraren märker det?

Enda problemet är att det är riktigt svårt att själv få av sig klockan när man är packad och lindat in låset i tejp... :arghh:
 

CarlV

Cartier
Såg ett TV program om Columbia. Där tog kvinnorna av sig alla smycken och klockor när dom skulle handla! Även mitt på dagen! Rädda för rån! Hoppas att vi inte kommer dit! Men fan vet!
 
Topp