• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan man vara så slarvig? Klockan tillbaka från servicen!

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Kan Rolex upprätthålla värdestabilitet/utveckling om man jobbar på annat sätt? Värdetillväxt är något vi gillar. Vann en klocka på lotteri en gång. Lotteriet hade köpt in en 114060 fr 2013 ca 3 månader gammal full set (såld på Rob E) för 43000:-. Inte en prick på den då och inte idag heller. Undrar hur mycket den ökat i värde och varför? Kan den vara värd +50 idag?

Hur hänger allt ihop och kan vi få det ena utan det andra. Kan vi äta kakan och ändå ha den kvar?
Du har väl koll på köp&sälj?
 

ScubaKing

Audemars
Bilbranschen igen alltså.......grejen är att det är väl ingen som riskerar att betala 30 000 för fake BWM lysen????? Det är sådant beteende Rolex och andra tillverkare försöker stävja.....sedan att de är en aning regida och jönsar runt med jurister kan man ju tycka är lite yxigt......de skyddar sitt varumärke på ett annat sätt än vad som kan tyckas rimligt. Sedan är det såhär.......bara för att du sitter i en tex Bostadstsrätt...så äger du faktiskt inte lägenheten...........så ibland tror man lite felaktigt att man har äganderätten till 100%................

Angående bostadsrätten förstår jag inte alls liknelsen. Om jag köper en Rolex klocka så har jag ju just äganderätten till 100% på den specifika Rolex klockan. Det är ju inte som en bostadsrätt på något sätt.

Jag vet inte om det är som du säger att dem försöker stävja beteendet med falska delar på nya klockor, inte i första hand i alla fall. Jag tror mer på teorin om att dem vill att all service ska gå genom AD till betydligt högre priser. Att dem ska göra det så svårt som möjligt för folk att serva klockan hos en lokal urmakare, och på så sätt skapa merkostnader för sitt företag och varumärke. Vilket i mitt tycke är helt fel.

Jag tycker Rolex ska fokusera på att göra klockor och sedan göra det så enkelt som möjligt för deras kunder att kunna serva dem.

Men jag tycker överlag Rolex är tokiga på många sätt, bara det att du som kund inte kan kontakta Rolex per mail eller telefon är helt fel, dem tar bara emot skrivna brev, och det är 2016 nu. Sedan en fond med ingen insyn o.s.v.
 
Senast ändrad:

Sputniq

Panerai
Om jag förstått det rätt så skriver du här innan du gett rob chansen att rätta till problemet?
Tycker att man iallafall ska ge. Butiken en chans att lösa problemet innan man "hänger ut" dem.

Nu påstår jag inte att detta gäller just dig, men i och med att många uttryckt liknande åsikter låter jag ditt inlägg stå som citat.

I andra trådar när folk haft problem med slarvig service eller liknande och bett om råd, UTAN att ha "hängt ut" den ansvariga butiken har det blivit ett drev åt andra hållet. Folk har blivit vansinniga över att man sitter inne på informationen då många anser sig "ha rätt att veta så att man kan undvika". Men i den här tråden är det annorlunda, här gäller det omvända. Tåls att tänkas på. Det är ett inkonsekvent behandlande av olika butiker, något jag motsätter mig mot...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Var tvungen att kolla nu när du skrev så.:)

Brister i kvalite på jobb utförda hos AD går ju inte att acceptera.

Men Rolex strategier för att hålla nivån på sitt varumärke har jag svårt att kritisera - på tok för framgångsrikt för mig att hitta några större fel på.
Vet inte vad du talar om riktigt, jag syftade på värdeökningen på din 114060. Det är ju bara att kolla köp&sälj, så har du ditt svar. :)
 

Rivalen

Rolex
Jo jag blandade mitt svar till dig med en kommentar till det aktuella fallet och en allmän kommentar till klagomål på Rolex affärsmetoder. Blev säkert rörigt.

Men jag gjorde an snabb koll - därav :) :D Sedan vet man ju inte vad folk får betalt i sista ändan, men efterfrågan finns.
 

J&B

Omega
Angående bostadsrätten förstår jag inte alls liknelsen. Om jag köper en Rolex klocka så har jag ju just äganderätten till 100% på den specifika Rolex klockan. Det är ju inte som en bostadsrätt på något sätt.

Jag vet inte om det är som du säger att dem försöker stävja beteendet med falska delar på nya klockor, inte i första hand i alla fall. Jag tror mer på teorin om att dem vill att all service ska gå genom AD till betydligt högre priser. Att dem ska göra det så svårt som möjligt för folk att serva klockan hos en lokal urmakare, och på så sätt skapa merkostnader för sitt företag och varumärke. Vilket i mitt tycke är helt fel.

Jag tycker Rolex ska fokusera på att göra klockor och sedan göra det så enkelt som möjligt för deras kunder att kunna serva dem.

Men jag tycker överlag Rolex är tokiga på många sätt, bara det att du som kund inte kan kontakta Rolex per mail eller telefon är helt fel, dem tar bara emot skrivna brev, och det är 2016 nu. Sedan en fond med ingen insyn o.s.v.

Tror inte man ska glömma att genom att strypa reservdelar helt till annat än AD så ges man också möjlighet att kvalitetssäkra ADs urmakare vilket ökar sannolikheten för att en service är väl utförd. Det stärker också varumärket eftersom folks Rolexklockor då håller bättre och går bra under en längre tid. Även om folk skulle välja en oberoende urmakare (som så klart kan vara lika bra men med färre garantier att så är fallet) tror jag knappast några år efter service om saker slutar fungera att det inte går ut över Rolex som varumärke.
 

JohnDoe

Rolex
Tror inte man ska glömma att genom att strypa reservdelar helt till annat än AD så ges man också möjlighet att kvalitetssäkra ADs urmakare vilket ökar sannolikheten för att en service är väl utförd. Det stärker också varumärket eftersom folks Rolexklockor då håller bättre och går bra under en längre tid. Även om folk skulle välja en oberoende urmakare (som så klart kan vara lika bra men med färre garantier att så är fallet) tror jag knappast några år efter service om saker slutar fungera att det inte går ut över Rolex som varumärke.
Vet att det är ett gammalt inlägg men det finns faktiskt lagar mot konkurrensbegränsningar inom EU. Det är samma lagar som gäller t.ex bilverkstäderna. Även om rolex HK ligger i schweiz så gäller lagarna för all försäljning inom EU.
 

J&B

Omega
Vet att det är ett gammalt inlägg men det finns faktiskt lagar mot konkurrensbegränsningar inom EU. Det är samma lagar som gäller t.ex bilverkstäderna. Även om rolex HK ligger i schweiz så gäller lagarna för all försäljning inom EU.

Absolut men du kan väl knappast mena att dessa skulle tvinga Rolex att sälja reservdelar om de inte vill?
 

JohnDoe

Rolex
Absolut men du kan väl knappast mena att dessa skulle tvinga Rolex att sälja reservdelar om de inte vill?
Jodå, exakt så är det för t.ex bilbranschen och alla andra branscher. Däremot klarar sig lyxklockor undan för det är inte något stort politiskt tryck på att driva en sådan stämning.
 

J&B

Omega
Jodå, exakt så är det för t.ex bilbranschen och alla andra branscher. Däremot klarar sig lyxklockor undan för det är inte något stort politiskt tryck på att driva en sådan stämning.

Som om jag reggar ett AB med inriktning mot bilmek så kan inte Porsche och Ferrari neka mig att köpa reservdelar? Det låter ju rätt nice. Säger inte alls att det inte stämmer men var inte alls medveten om att det funkade så.
 
Topp