• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan så många klockor säljas utan box?

Turbotom

Omega
Är det inte väldigt märkligt hur många klockor som inte säljs som fullset? Är alla stulna, de tidigare välbärgade ägarna slarviga och obrydda, eller vad är grejen?
 

Limpas

Cartier
Jo, visst är det lite underligt. Men jag tror att det är förvånansvärt många som inte bryr sig om eller förstår värdet av boxen m.m., utan slänger det efter köp precis som man ofta gör med annat man köper. Alla är ju inte klocknördar som sitter och luktar i boxen fyra timmar i sträck efter ett nyförvärv :)
 

Aron

Omega
Tror att det är så att de flesta som köper en ny klocka har den på armen. Sedan kanske Box mm råkar försvinna i nån storstädning/flytt eller liknande.
Som sagt gemene man tänker nog inte att boxen har nån betydelse då man ändå inte tänkt förvara klockan i den.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
För mig är boxen inte viktig.
Ligger i en byrå och väntar på bättre tider.
Använder mina klockor dagligen och förstår inte vad man ska med boxen till förutom att den dagen man kanske flippa klockan är den önskvärd.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Det åt nog så att de flesta som köper klockor ser dom bara som ett bruksföremål menat för daglig användning och
Kastar asken lika som till tv n datorn stereon eller leksaker till skillnad från oss samlare som
Gärna ger 20% extra för en full set klocka eller tom dubbelt upp eller mer för en orörd
Leksaksbil i ask från 40 talet än samma föremål utan ask.
Dessutom när det dödsbo delningar är det ju inte klock nörden själv som säljer
Klockan utan oftast en ointresserad arvtagare som ser klockan som ganska ointressant
Och utan större värde
Sedan har väl några köpt klockor på semester tex utom EU och av olika skäl inte vill släpa hem tillbehören
Nåja. Antik programmen som är populära tar ju hela tiden upp om vikten av att spara askar så
Möjligtvis blir det vanligare med full set framöver.
 

babanker

Panerai
Jag skiter fullständigt i box, hangtag och papper då jag endast har råd, kunskap och intresset nog att se klockan för vad den är i sig.
Om boxen kan ta certet och hangtagen i hand och sköta matlagningen och deklarationen här hemma, då ska jag massera och vurma om dom allihopa!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
A...va f*n...vaskar alla inte Rolexboxen direkt i skräpet?:banghead:
Nej, allvarligt, fattar inte heller riktigt att det verkar vara många som inte bryr sig om box och papper på nyare klockor, men det kanske är för att jag själv sparar allt sånt!
Vintage är en annan femma, en bonus och premium om det finns, men kan vara ok utan också.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Även om ni inte bryr er om b&p måste det vara en skön känsla att veta att allt som fanns när klockan hämtades ut finns kvar. Lite oskuldskänsla över det. Använt men orört.

Man skulle vilja ha en lista på alla som ägt klockan inkl vad de betalade och när. Sen att allt ändå ligger i en låda och bara finns där...

Sedan är det något annat om man kan tänka sig att betala extra för det.
 
  • Like
Reactions: V

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har hört att Af Sjodahl skiter i klockorna. Han fyller badkaret och sängen med Rolexpapper, jonglerar och staplar boxar på fritiden. Klockorna är nog bara något som följer med. :)

Själv sparar jag bara grejerna i fall jag blir tvungen att sälja klockorna till såna personer, annars fyller de ingen funktion.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bryr mig själv inte om boxen öht. trodde att jag slarvat bort min box under flytten till min gamla certina när jag skulle sälja den men så låg den där i förrådet!

Billiga klockor åker boxen på direkten, tar bara plats.. På de dyrare jag köpt och kommer köpa kommer jag spara boxen ifall man får för sig att sälja. Det gäller iofs. allt. Vet jag att risken finns att jag vill sälja vidare sparar jag kvitto osv. mycket enklare att få napp på blocket och dyl. då. Folk kan betala mycket för lite sinnesro helt enkelt, speciellt med slopandet av köp i god tro.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nej! Det skulle jag inte säga att det är! Många klockor säljs i tredje, fjärde led. Så det är inte så konstigt att Box, cert och övriga tillbehör försvinner med tiden. Sen var det nog vanligare förr att man sket i boxen och tillbehören vid köp av klocka, men så är det nog inte längre.

Jag som är samlare eller tillbehörs nörd, kan
Ta den tid som det behövs för att få tag på rätt objekt. Kan dock köpa klockan utan boxen, men den måste ha certet.?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag har hört att Af Sjodahl skiter i klockorna. Han fyller badkaret och sängen med Rolexpapper, jonglerar och staplar boxar på fritiden. Klockorna är nog bara något som följer med. :)

Själv sparar jag bara grejerna i fall jag blir tvungen att sälja klockorna till såna personer, annars fyller de ingen funktion.
Jag har hört att Af Sjodahl skiter i klockorna. Han fyller badkaret och sängen med Rolexpapper, jonglerar och staplar boxar på fritiden. Klockorna är nog bara något som följer med. :)

Själv sparar jag bara grejerna i fall jag blir tvungen att sälja klockorna till såna personer, annars fyller de ingen funktion.


Haha...så är det! Klockorna är ren bonus vid köp av Box, papper och tillbehören :D
 

Turbotom

Omega
Förstår självklart om tillbehören är borta till en vintageklocka, men jag ser det verkligen som en kul bonus! Själv har jag sparat delarna jag fick från servicen av min Speedmaster. Kanske lite skrotsamlarvarning?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
De flesta klockor som sälj eller sålts köps nog inte av "nördar" utan av vanligt folk med lite andra prioriteringar än svennebanan. Tittar du i tex södra Europa så är i vart fall min uppfattning att det är extremt mkt vanligare att du ser någon med en dyrare klocka på armen än i Sverige.

Gissar bara att det säljs bra mkt fler dyra klockor i tex Frankrike än i Sverige och där som här skickar man box & cert då garantin gått ut. Det är ju ändå certets funktion.

Själv slängde jag allt till min kamera jag köpte men tror att en kameranörd skulle idiotförklarat mig likt vi idiotförklarar de som slänger lådan till klockan.

Så nej, jag tror inte merparten av klockor är stulna.
 

billo

Cartier
Jag är en sparare. Jag gillar att få hella kittet när jag köper en klocka. Jag får en känsla av att ägaren har tagit hand om den (behöver inte vara så). Lika dant när jag skall sälja, känns bättre att lämna över ett helt kitt, än en klocka i en påse.
 

isbjörn

Panerai
Känns som att det erbjuds en hel del riktigt nya och dyra klockor både ned och utan papper och tillbehör. Osar inte sällan pengatvätt tycker jag...
 

ScubaKing

Audemars
Tycker detta med box är överdrivet som fan. Du köper en klocka, man ska bära den på armen och inte ha den i boxen. Jag tror majoriteten av dem som köper klockor sätter den på armen och slänger boxen. Har man flera klockor att varva med så har man väl en winder eller dylika att ha dem i, inte sätter man tillbaka klockan i boxen under tiden så den hinner stanna.
Personligen bryr jag mig inte om det finns box med när jag köper en klocka, detta med hangtags och dylika är ännu mer löjligt, instruktionsböcker och putsdukar med. Är man klockfantast kan jag dock haja det, inte annars. Och dem som är klockfantaster är väl 5% av marknaden för armbandsur, resterande 95% är "normala".
 

Apansson

Torpare
Vintage skulle jag inte bry mig så mycket. Nytt vill jag helt enkelt försäkra mig om att den inte är stöldgods. Visst, det kan bli knyckt vid inbrott eller nåt sånt, men oftast brukar nog inte tjuvar bry sig om att leta reda på en klocklåda.
 

Belic

Cartier
Köpte en Exp2 av en vän för ett tag sedan. Han hade köpt den själv i butik och hade slarvat bort boxen med cert. Han hade dock för avsikt att spara den men det kan hända mycket under 6år.
 

F-L-P

Panerai
Tycker detta med box är överdrivet som fan. Du köper en klocka, man ska bära den på armen och inte ha den i boxen. Jag tror majoriteten av dem som köper klockor sätter den på armen och slänger boxen. Har man flera klockor att varva med så har man väl en winder eller dylika att ha dem i, inte sätter man tillbaka klockan i boxen under tiden så den hinner stanna.
Personligen bryr jag mig inte om det finns box med när jag köper en klocka, detta med hangtags och dylika är ännu mer löjligt, instruktionsböcker och putsdukar med. Är man klockfantast kan jag dock haja det, inte annars. Och dem som är klockfantaster är väl 5% av marknaden för armbandsur, resterande 95% är "normala".

Håller med, mest värdelöst att ha en låda som tar upp plats. Förstår att det kanske är kul med ett tidsdokument men när det som i någon tidigare tråd angående värdering av en morden bratte skiljde 50% (ca 10 utan ca 15 med) känns det bara löjligt.

Känns lite som om man skall ha det för att det är lättare att sälja och den som köper letar full set mest för att det ska vara enklare vid en senare försäljning. Ond cirkel typ. Kan inte bara alla skita i boxar så kan jag kasta all lådor som tar upp plats :)
 

Bästkustbon

Breitling
En ljudnörd som köper en bra högtalare kanske sparar kartongen med resonemanget "Det är ju en Carlsson, huuur kan man slänga förpackningen?!" medan en "normalt" intresserad person köper högtalaren för att den är snygg och har schyst ljud och kunde inte bry sig mindre om kartongen som bara tar plats (och tycker att "Vem f-n sparar en kartong?!). Det samma gäller nog de flesta intressen (kanske kameror, projektorer, TVs, smycket, kläder, sportartiklar och så vidare och så vidare)

Samma tänk gäller nog oss och "normala" människor. ;)
 
Topp