• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan så många klockor säljas utan box?

Henric Helbro

Breitling
Är det inte väldigt märkligt hur många klockor som inte säljs som fullset? Är alla stulna, de tidigare välbärgade ägarna slarviga och obrydda, eller vad är grejen?
Jag ska förklara varför jag slängde allt utom klockan (och ankaret) när jag köpte min 16660. Anledningen var att jag hade bestämt mig för att om jag hittar en från 2008, oanvänd med all dokumentation så skulle jag sluta köpa klockor. Sagt och gjort. Efter 1,5 år hittade jag mitt ex hos en samlare, köpte den och slängde som sagt nästan allt. Vad jag ville åstadkomma, var att göra det så svårt för mig som möjligt att sälja den och stå fast vid mitt val att sea dweller skulle bli min "life watch". Så är det ännu! :)
 

Belic

Cartier
Jag ska förklara varför jag slängde allt utom klockan (och ankaret) när jag köpte min 16660. Anledningen var att jag hade bestämt mig för att om jag hittar en från 2008, oanvänd med all dokumentation så skulle jag sluta köpa klockor. Sagt och gjort. Efter 1,5 år hittade jag mitt ex hos en samlare, köpte den och slängde som sagt nästan allt. Vad jag ville åstadkomma, var att göra det så svårt för mig som möjligt att sälja den och stå fast vid mitt val att sea dweller skulle bli min "life watch". Så är det ännu! :)


Helt ärligt så låter det helt efterblivet.

Du vet att box & papper ger ett ökat värde. Du kastar dessa för att att klockan ska tappa mycket värde från inköpspriset. Då går du runt o känner att du inte kan sälja den för att du gör förlust?

Behåll boxen eller sälj den iaf..
 
  • Like
Reactions: POO

Henric Helbro

Breitling
Eftersom jag är ointresserad av värdet är det logiskt. Jag ska ha den hela livet. Den är också graverad på baksidan med mitt namn.

Box och cert är bara intressant om klockan någon gång ska säljas och om det sker, är det mina barn som gör det när jag kilat vidare.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Box och papper tar knappast så mycket plats. Om man trots det klagar på utrymmebrist, kan man ju slänga nåt som är värdelös.
Min Rolex känns inte 100% Rolex om jag saknar något.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Hur många har kvar boxen från sina sko, smycke eller möbelköp? Inte många. Men så är klockvärlden lite annorlunda jämfört med allt annat och jag tror inte den oinvigde resonerar så mycket över boxens "värde".
 

Hugii

Audemars
Jag vet inte hur stora era boxar är för att de ska ta SÅÅÅÅ mkt plats. Men mina är ganska små och tar nästan ingen plats.
Men nu har ny övertygat mig. Har man en välskött box då är det en välskött klocka oxå. :)

Hur kan folk tappa så mkt under flytten? Enda som jag har sett vid vägkanten under alla år är en soffkudde. (Känns som att flytt-ursäkt används till allt, så jag tappar intresse när folk nämner det, gäller inte bara klockor).





Hur många har kvar boxen från sina sko, smycke eller möbelköp? Inte många. Men så är klockvärlden lite annorlunda jämfört med allt annat och jag tror inte den oinvigde resonerar så mycket över boxens "värde".
Vem sparar på skokartonger?. :) enklare att förvara när säsongen är över ;)
Men jag slänger klocklåda. (Uchh vilken hemsk tanke).


20141018_080154.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag är ute efter klockan och väljer klocka efter klockan.
Följer boxen med är det bara kul.
Min GMT från 1991 är utan box. Och min DayDate från 1972 är med box.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
En kompis till mig plockade ut en ny BLNR i GBG och han tog bara med sig klockan och certet, resten lämnade han på disken, tydligen var det inte heller ovanligt så många boxar tror jag blir kvar på disken helt enkelt. Finns nog många som går in och köper en klocka bara sådär och inte vill glida runt med boxen på stan och det är ju som sagt bara förpackning för vissa, typ som för min kompis.
 

POO

Panerai
Hur många har kvar boxen från sina sko, smycke eller möbelköp? Inte många. Men så är klockvärlden lite annorlunda jämfört med allt annat och jag tror inte den oinvigde resonerar så mycket över boxens "värde".


Hur många som sparar asken vid köp av bättre smycken? Jätte, jättemånga? Aldrig sett en soffa i en låda dock...

Förövrigt missar ju diskussionen det väsentliga lite, boxen säger inte så mycket och går rätt lätt att ersätta det är ju papper som räknas.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
En kompis till mig plockade ut en ny BLNR i GBG och han tog bara med sig klockan och certet, resten lämnade han på disken, tydligen var det inte heller ovanligt så många boxar tror jag blir kvar på disken helt enkelt. Finns nog många som går in och köper en klocka bara sådär och inte vill glida runt med boxen på stan och det är ju som sagt bara förpackning för vissa, typ min kompis.

Folk kränger ju boxar på bukten för 120€, hade jag varit AD skulle jag se det som dricks :)


Edit: undrar om PP ägare gör likadant med sina boxar dumpar dem på disken :S
 
Topp