• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kinkigt är det med vattentätheten efter öppnande av uret egentligen?

ironcastle

Patek
2-Faktor
Skaffade en timegrapher härom dagen. Kändes att några av klockorna jag har behöver justeras. Så tänkte ge mig i kast med detta. Men innan jag rockar loss skulle jag vilja ha er syn på vattentätheten efter detta. En som behöver justeras är en sumo. Den är oöppnad och bara något halvår gammal. Antar att den därmed är i gott skick map tätheten. Vad är er bedömning, kommer den att vara lika tät efteråt under förutsättning att jag är noga när jag sätter ihop den igen, eller gör jag bort mig om jag öppnar den hemma på egen hand? Kan väl också upplysa om att jag aldrig pillat inne i en klocka förut, men har stor vana från mekande i övrigt.
Finns det något ådragningsmoment man ska känna till i klockvärlden? Det är ju en självklarhet när jag mekar med mina fordon, antar att det borde vara detsamma med en klocka men det är inget jag varken läst eller hört nåt om.
Vänner! Upplys en undrande!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Öppna inte klockan om det inte är ett måste. Du kommer med största sannolikhet få in skit i den. En klocka mår absolut bäst av att vara oöppnad så länge som möjligt.

EDIT://Vattentäthetsfrågan får någon annan svara på
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Aj aj. En aspekt jag inte tänkt på. Hur gör proffsen, sitter de i något renrum med övertryck i eller?
Vid produktion ofta antingen med skyddskläder i renrum om det monteras för hand annars sterila maskinmiljöer.

Når det väl är dags för urmakarbesök är en annan femma men min rekommendation (på tvären med yonsson :p ) är att undvika att öppna klockan så länge som det går. Dock är det fritt fram efter första urmakarbesöket då klockan redan blivit öppnad en gång.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Yonsson, du har min fulla förtjänade respekt efter alla matnyttiga råd och svar du givit i allehanda trådar. Känner mig kraftigt stärkt av ditt uttalande.
Spindel, tack för dina svar, de öppnar även mina ögon för nåt jag inte tänkte på i förstone. Sen om det är nödvändigt att öppna eller inte, ja det är ju en definitionsfråga. Går den? Javisst! Går den så bra som jag vill? Nope. Mer eller mindre exakt ska de va i min värld. Men att invänta en urmakaröppning, det lär ju ta år innan det är nödvändigt och då har jag nog redan ledsnat på dem.

Hur var det med åtdragningsmomentet då? Don't go gorilla, hörde jag en gång. Översatt blir väl det ungefär dra lite lagom hårt. Kör ni på det eller?
 

rogart-63

Patek
Skaffade en timegrapher härom dagen. Kändes att några av klockorna jag har behöver justeras. Så tänkte ge mig i kast med detta. Men innan jag rockar loss skulle jag vilja ha er syn på vattentätheten efter detta. En som behöver justeras är en sumo. Den är oöppnad och bara något halvår gammal. Antar att den därmed är i gott skick map tätheten. Vad är er bedömning, kommer den att vara lika tät efteråt under förutsättning att jag är noga när jag sätter ihop den igen, eller gör jag bort mig om jag öppnar den hemma på egen hand? Kan väl också upplysa om att jag aldrig pillat inne i en klocka förut, men har stor vana från mekande i övrigt.
Finns det något ådragningsmoment man ska känna till i klockvärlden? Det är ju en självklarhet när jag mekar med mina fordon, antar att det borde vara detsamma med en klocka men det är inget jag varken läst eller hört nåt om.
Vänner! Upplys en undrande!

Lägg klockorna på Timegraphern innan du öppnar dom .Då slipper du öppna om dom går fint . Om det skulle visa sig gå helt åt skogen så krävs justering . Det är ytterst små rörelser som krävs för att rucka en klocka åt ena eller andra hållet .
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har testat lite och konstaterat att de behöver "varmköras" lite innan de stabiliserar sig kring den avvikelse de har. Och de går inte helt stabilt heller. Det kan variera lite fram och tillbaka. Men den "järnvägsräls" McGyver beskriver i sin recension av timegrapern är ingen räls utan ett streck vilket gör att jag har god förhoppning om att lyckas och jag är fullt införstådd med att det handlar om små rörelser.
Åtdragningen, någon?
 

Minuteman

Rolex
Ingen aning om åtdragningsmomentet tyvärr.
Tror inte det är någon exakt vetenskap. Lite gucka på packningen, och dra åt ordentligt.
Däremot ett par tips om timegraphern. Glöm inte att mäta i olika positioner. Klockfästet går att rotera så du kan kolla hur den går i olika lägen, och det är snittet mellan dem som är viktigt för hur den kommer gå i praktiken.
Bästa är om du mäter hur stor gångavvikelsen är på armen, och sedan minskar/ ökar med samma, även om du inte landar på noll, då bör den gå bra sedan.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Aah, fiffigt! Det var ett bra tips! Tack för det! Det diffar rätt kraftigt när man vrider på klockfästet tyckte jag igår, då förvisso med en icke varmkörd klocka. Den som suttit på armen under dagen var inte lika känslig upplevde jag.

Finns det flera "trupptips" att ta del av er från er som varit med förr?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
image.jpg
 

Amme

Cartier
Ingen fara för vattentätheten att öppna klockan men som nämnt kan det komma in damm/ludd om du inte är försiktig
Sedan är det silicongegg som man använder om packningen är torr (som du nämnt)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för fler hjälpsamma tips! Jag tror att jag kan hantera dammfrågan så att det inte blir ett problem så länge vi inte talar om partiklar i luften, då blir det ett problem. Men är det verkligen på den nivån vi är?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag ser urmakare som sitter och grejar i ett hörn av butiken, hur undviker de dammpartiklar?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag ser urmakare som sitter och grejar i ett hörn av butiken, hur undviker de dammpartiklar?
De undviker inte dammpartiklar. Det är därför jag sa att när klockan väl är öppnad en gång är det fritt fram men försök skjuta på första öppningen så mycket som möjligt. Går inte klockan jättemycket fel kommer nog även de flesta urmakare rekommendera att du väntar till tillfälle för första service innan justering just för att en oöppnad klocka är renare.

När du väl öppnar kommer partiklar (döda hudceller, damm). Dessa har en tendens att sätta sig lite varstans, bland annat lägga sig i t ex oljedroppen i rubinlagren. Det behöver inte betyda katastrof men det ökar risken för svajig gång och ökat slitage.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hur mycket är jättemycket fel egentligen? När jag har en automatisk klocka av lågbudgettyp typ en Monster som går någon sekund för fort då känns det inget vidare att ha en lite finare, en Sumo, som tappar kanske 10 sekunder och ev lite mer per dygn. Har jag den på mig i några dagar måste jag ju då ställa om den några gånger i veckan. Det blir ett fasligt vevande med kronan istället. Är det att föredra framför att justera tidshållningen? Tycker inte att det känns så, men kanske delar ni inte den uppfattningen?
 

Amme

Cartier
Oavsett slitage, risk, värde eller tidsåtgången så är man nöjdare med en klocka som håller tiden någorlunda. Blir du förkrossad ifall nåt går fel tycker jag inte du ska pilla

Annars är det bara köra! Händer det nåt finns hjälpen nära tillhands ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hur mycket är jättemycket fel egentligen? När jag har en automatisk klocka av lågbudgettyp typ en Monster som går någon sekund för fort då känns det inget vidare att ha en lite finare, en Sumo, som tappar kanske 10 sekunder och ev lite mer per dygn. Har jag den på mig i några dagar måste jag ju då ställa om den några gånger i veckan. Det blir ett fasligt vevande med kronan istället. Är det att föredra framför att justera tidshållningen? Tycker inte att det känns så, men kanske delar ni inte den uppfattningen?
Klockan säljs som +25/-15 s/d (vad jag vet) så det är inom precisionsområdet sedan vad du tycker är acceptabelt är upp till dig :)
 
C

China

Guest
Några tips är att du börjar med att ta reda på fakta om urverket, läser träningskursen från Witschi (länk finns i McGyvers recension av timegrapher 1000), och googlar fram resultat från andra som gjort samma manöver. Tänk på att alla urverk i en serie inte är identiska, med andra ord har en del urverk bättre förutsättningar till en bra tidshållning än andra.
 

rogart-63

Patek
Så här kan det oxå gå .http://www.ebay.com/itm/151294445380?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT kopierar texten här från Ebay nedan

Hairspring: A very fine part of a mechanical watch that causes the recoil of the balance wheel. The regulator lever of a hairspring adjusts the speed, regulating watch accuracy. It is also known as a balance spring.
For Parts or Repair. It's not running.
What happened to it? Me. I happened. I damaged hairspring -- I know, I'm an idiot. It was brand new. I had worn it only two weeks. I timed it against a quartz watch and found it was running only 5 seconds slow per day (two minutes per month) -- which is excellent for an automatic, but I foolishly I thought I could do better. I opened it up and started adjusting the regulator lever. After a few adjustments and timing my tweezers slipped and damaged the hairspring on the regulator wheel. I tried to fix it, but spring is amazingly delicate. I did manage to get it started again, but when I went to move the regulator lever it stopped again. The hairspring is damaged -- probably beyond repair. It needs to be replaced by someone who, unlike me, is actually a semi-competent watchmaker.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Gäller att vara försiktig har jag insett. Men det är toppen med alla råd och dåd kring hur man ska göra. Och inte göra...
Han som klantade till det har jag läst om och det är ju typisk info som man gärna vill känna till INNAN man börjat pilla på egen hand. Planen är att börja med nåt billigt...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tycker absolut att du skall försöka det gäller mer om att vara medveten om vad man gör och eventuella konsekvenser. :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för alla konstruktiva svar! Det är precis detta jag söker. Jag är så glad att slippa besserwisser-svar vilket detta forum ofta är härligt befriat från. Förhoppningsvis får jag lite tid till detta ikväll och får väl rapportera om mina framsteg, hoppas jag iaf.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänk också på att det som kalla vattentäthets-gegga-klegg (speciellt silikonfett för packningar) inte ska kleggas på i mängder, utan gnids in och ska bara sitta som en tunn hinna på packningen...
 

noeLLY

Cartier
Jag har svårt att tro vattentätheten påverkas av öppning och stängning av ett lock! Däremot tror jag urmakare alltid vill göra det i samband med batteribyte eller annat jobb för att säkra sig själv vid eventuellt läckage! En annan tror ju alltid att klockan är tät och skulle den då helt plötsligt ta in vatten eller fukt en dag skulle man ju per automatik skylla på urmakaren som senast öppnade den! Även om en sneslagen krona eller tryckknapp troligen är anledningen!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har svårt att tro vattentätheten påverkas av öppning och stängning av ett lock! Däremot tror jag urmakare alltid vill göra det i samband med batteribyte eller annat jobb för att säkra sig själv vid eventuellt läckage! En annan tror ju alltid att klockan är tät och skulle den då helt plötsligt ta in vatten eller fukt en dag skulle man ju per automatik skylla på urmakaren som senast öppnade den! Även om en sneslagen krona eller tryckknapp troligen är anledningen!


Faran är att packningen kan får en skada vid öppning och stängning...
 
Topp