• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur klara sig Vintage?

Ska kanske köpa min första vintage snart, en 5513 ~ -81. Har lite frågor runt Vintage, ni som har vintage här på forumet hur försiktiga eller icke försiktiga är ni med dom?, våger ni bada med dom etc (om den nu trycktestades till 100/200m). Hur är plexiglas något speciellt man bör tänka på?. Någon annat man bör tänka på eller är det att bara tuta o köra som jag har gjort med min 114060
 

paradis

Audemars
image.jpeg
Har nu haft Submariner 1680 , som 5513 fast med datum. Haft den i ca.4 år , servat på Bergströms . Många badar med vintage Rolex, jag skulle aldrig göra det, även om urmakaren garanterade . Tänker på plexi , tänk om det händer något ? Annars inget problem med vintage Rolex , som du skrev, tutta ock kör . Försök se bara när den har blivit servat ? Lycka till med 5513 .....
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
Har nu haft Submariner 1680 , som 5513 fast med datum. Haft den i ca.4 år , servat på Bergströms . Många badar med vintage Rolex, jag skulle aldrig göra det, även om urmakaren garanterade . Tänker på plexi , tänk om det händer något ?

Hur gör du när du badar då, lägger du klockan i ena skon och hoppar i:) Det skulle nog inte jag våga! Comexdykarna klarade sig bra med plexi så de borde fixa en dag på stranden utan problem. Skämt åsido, jag skulle nog kanske välja mina tillfällen när jag bär klockan men skulle aldrig palla att behandla en submariner som om den inte tålde vatten.


Varje år, men framförallt se till att den trycktestas på rätt sätt, med rätt grejer (hos AD)
 

d.sain

Omega
När du får repor i plexit, vilket du säkert kommer få oavsett hur försiktig du är, kan du putsa bort dem relativt enkelt. Det är jobbigt att behöva gå och störa sig på repor i onödan.
Jag badar inte med med någon av mina plexiklockor, väljer annan klocka då.
 
Det känns som 50/50 här, kanske man borde köpa en 14060M and have the best of both world?, men jag gillar tavlan på dom äldre + dom klär sig bra på nato etc.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Då efterfrågan styr priset och jag har en 5513 på önskelistan så önskar jag att fler tvekade och valde safirsubbar istället:angel:
 

paradis

Audemars
Kunde inte hitta bilder på klockor som var säkra, ock som dom badade med. Ingen vacker bild. Alla får göra som dom vill/ känner , med sina klockor.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Finns mängder av riktigt fina och hyfsat dyra klockor, som man kan köpa och vara väldigt försiktig med t.ex. gällande bad. Det kan vara lite kul att ha en sån att variera med. Jag skulle dock inte ha en vintagesub, som jag skulle känna att jag skulle behöva ta av mig vid bad, om man säger så. YOLO :)

EDIT: Jag gillar mest klockor som är till för att användas, inte daltas med :)
 

paradis

Audemars
Det är bara att köra på.......men man ska ändå vara mycket försiktig, ock testa innan bad .
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    75.3 KB · Visningar: 100
  • image.jpeg
    image.jpeg
    231.5 KB · Visningar: 94
  • image.jpeg
    image.jpeg
    101.8 KB · Visningar: 99

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag badar kanske två tre gånger på ett år. Dessa tillfällen kan jag lämna klockan hemma. Tror inte det skulle hända något med min 5513 men varför ska jag chansa?

WP_20160213_14_28_14_Pro.jpg
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag badar kanske två tre gånger på ett år. Dessa tillfällen kan jag lämna klockan hemma. Tror inte det skulle hända något med min 5513 men varför ska jag chansa?

WP_20160213_14_28_14_Pro.jpg
Inte chansa. Trycktesta. Det är en badklocka du köpt. Körde ett eget trycktest (0.5 m) igår med min Seiko 7c43-7000 från 89 på babysim där det gick ganska vilt till. Inför badsäsongen så blir det trycktest av både den och Tuna från 79. Är ngt visst att plaska med gamla klockor.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Trycktestar regelbundet och använder i allt jag gör. I varje fall de vintage som har förutsättningar för det. Har några vintage som inte ens designats för aktiviteter i vatten... De får förstås slippa.

Tänkte byta om strax och ta en löprunda. Kanske i sällskap av en Rolex från sjuttiotalet... Fast ska sanningen fram, så har jag större nytta av träningsklockan, som ger mig mer användbar information... Och enkelt och relativt billigt kan bytas om den går sönder...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Använd så mycket du bara kan, trycktesta varannat år så är du mer än säker. När min plexi-gmt kommer tillbaka från servicen kommer den få bada, var så säker :cigar:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det känns som 50/50 här, kanske man borde köpa en 14060M and have the best of both world?, men jag gillar tavlan på dom äldre + dom klär sig bra på nato etc.
Vad menar du med att 14060 är best of two worlds? Det finns inte mycket vintage med dem och är inte heller en modern klocka längre.
Köp en gammal, trycktesta å bada eller komplettera med en beater ifall du är nojjig.
 
Topp