• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur kollar man rotorns funktion...?

Airbus

Guld
Friends Of KS
Hej,

Om man har en klocka som har korrekt gångreserv men där man misstänker att rotorn inte drar upp verket tillräckligt - hur kollar man det?
Alltså - om jag drar upp klockan 30-40 varv och låter den ligga håller den sina specifikationer och något mer därtill. Om jag drar upp den på samma sätt och sen har den på armen känns det som att den borde hålla längre innan den stannar - hur kan man alltså kolla att rotor och mekanism runt denna spänner fjädern som det är tänkt?

Vänta tills klockan stannar. Dra inte upp den alls utan håll den horisontellt och "swirla" den ungefär som man gör med ett glas konjak i några minuter. Du ska kunna höra rotorn snurra. Hittar du den rätta swirl-tekniken, kommer rotorn att snurra hela tiden utan avbrott.
Swirlar du snabbt bör klockan vara fullt uppdragen efter 3-4 minuter. Ibland kan man höra "överspänningsskyddet" för fjädern i form av ett klickljud när fjädern är helt uppdragen.
Notera tid och kolla gångreserven.

Jag brukar hålla mina automatklockor så här och "swirla" med cirkulära rörelser ;

IMG_20180810_105900.jpg

• Like
Reactions: NRE
Vänta tills klockan stannar. Dra inte upp den alls utan håll den horisontellt och "swirla" den ungefär som man gör med ett glas konjak i några minuter. Du ska kunna höra rotorn snurra. Hittar du den rätta swirl-tekniken, kommer rotorn att snurra hela tiden utan avbrott.
Swirlar du snabbt bör klockan vara fullt uppdragen efter 3-4 minuter. Ibland kan man höra "överspänningsskyddet" för fjädern i form av ett klickljud när fjädern är helt uppdragen.

Jag brukar hålla mina automatklockor så här och "swirla" med cirkulära rörelser ;

IMG_20180810_105900.jpg
Den där lär du "swirla" länge innan du hör klicket...
;)

Snackar vi Breitling med garanti? Be Globen köra den i uppdragaren som simulerar användning i så fall.

IMG_20180810_105900.jpg
Och priset för dagens mest informativa post går till..:pompus:

Och priset för dagens mest informativa post går till..:pompus:

Även om det inte är något fel på en automatisk klocka kan man göra som jag gör för att inte slita på kronan i onödan.
Ibland gör jag t om så att jag noterar när en mekanisk klocka stannar, säg 18:55 och när det är dags att bära den igen så börjar jag swirla den vid den tidpunkten. På så vis slipper jag öppna kronan alls. Gäller givetvis klockor utan datumkomplikation.

• Like
Reactions: NRE
Även om det inte är något fel på en automatisk klocka kan man göra som jag gör för att inte slita på kronan i onödan.
Ibland gör jag t om så att jag noterar när en mekanisk klocka stannar, säg 18:55 och när det är dags att bära den igen så börjar jag swirla den vid den tidpunkten. På så vis slipper jag öppna kronan alls. Gäller givetvis klockor utan datumkomplikation.
Kvällsaktivitet spikad. Frun kommer tycka jag är knäpp. Som vanligt med andra ord.

Kvällsaktivitet spikad. Frun kommer tycka jag är knäpp. Som vanligt med andra ord.

Du kommer att tacka mig när det är dags för service. ;)
Javisst är man lite knäpp. Bara jag radar upp mina solar G-shocks vid fönstret börjar min fru skaka på huvudet och flina.
Hon känner inte till min swirla-när-klockan-stannat aktivitet alls. Lite fasad får man ju upprätthålla för husfridens skull.

IMG_20180810_105900.jpg
Låter väldigt ineffektivt, speciellt om du inte vet om rotorn drar upp åt båda hållen... Några klassiska handledssnärt är effektivare.

IMG_20180810_105900.jpg
Borde inte detta inlägg stå i klocknördstråden?:):)

Hej,

Om man har en klocka som har korrekt gångreserv men där man misstänker att rotorn inte drar upp verket tillräckligt - hur kollar man det?
Alltså - om jag drar upp klockan 30-40 varv och låter den ligga håller den sina specifikationer och något mer därtill. Om jag drar upp den på samma sätt och sen har den på armen känns det som att den borde hålla längre innan den stannar - hur kan man alltså kolla att rotor och mekanism runt denna spänner fjädern som det är tänkt?
Har exakt samma dilemma med en 3 år gammal Breitling Colt. Drar jag upp den fullt via kronan och låter den ligga still = full gångreserv. Drar jag upp den och sedan bär den i ungefär en vecka stannar den maximalt efter ett dygn (ibland mindre) och har då inte full gångreserv

Hela uppdragsmekanismen när du skruvar på kronan och således drar upp klockan ska återkommande "motioneras". Denna del behöver hållas igång bl.a. för att klockans oljor ska smörja dessa delar. Att inte dra upp klockan med kronan då och då är ingen bra idé.

Jag har inte mätt tiden men jag har en klocka med STP 1-11 som verkar lägga av betydligt tidigare än ETA och Orient. Bär jag den klockan kontinuerligt i 3 dgr så inte håller den 40h efter att jag har slutat bära den.

Hur gammal är klocka och när hade den en service senast? Det kan vara ihopgäggade oljor som gör det svårt för rotorn att dra upp fjädern. Väldigt vanligt "fel" för automatiska urverk.

Hela uppdragsmekanismen när du skruvar på kronan och således drar upp klockan ska återkommande "motioneras". Denna del behöver hållas igång bl.a. för att klockans oljor ska smörja dessa delar. Att inte dra upp klockan med kronan då och då är ingen bra idé.

Den motionen får den ju genom rotorns normala aktivitet. Behövs själva kronan också motioneras? Jag har aldrig hört detta nämligen. Ju färre gånger du leker med kronan desto längre livslängd. Så har jag uppfattat det som.

Enligt urmakare på AD (Rolex, Omega mm)
med 25 års erfarenhet. Och det säger sig självt oxå. Om du har rörliga delar i en mekanism bör de oxå röra på sig då och då...
Att man behöver motionera drivfjädern verkar urmakare vara eniga om, att det nödvändigtvis skulle ske via kronan har jag däremot aldrig hört. Vilka rörliga delar menar du att man motionerar om man använder kronan istället för rotorn?

Att man behöver motionera drivfjädern verkar urmakare vara eniga om, att det nödvändigtvis skulle ske via kronan har jag däremot aldrig hört. Vilka rörliga delar menar du att man motionerar om man använder kronan istället för rotorn?
Ja nu har jag inte plockat med urverk många gånger men i diskussion med samme urmakare uppfattade jag som så att Kronans anläggning mot nästa hjul bör röra på sig då och då vilket det inte gör automatiskt av Rotorn. För mig känns det logiskt.

Ja nu har jag inte plockat med urverk många gånger men i diskussion med samme urmakare uppfattade jag som så att Kronans anläggning mot nästa hjul bör röra på sig då och då vilket det inte gör automatiskt av Rotorn. För mig känns det logiskt.
Låter fullständigt ologiskt för mig men men. Ska fråga runt lite om detta, blev nyfiken.

Så. Oljor stelnar när inte delar rör sig. Delar som rör sig slits supermycket om oljan stelnat. Det borde betyda att stelnar oljan rör sig inte delarna Och rör sig inte delarna kan de inte slitas supermycket av att röra sig. Drar man inte upp klockan manuellt får man alltså delar med torr olja som inte slits eftersom de inte rör sig. Alternativt så drar man upp klockan och då har man otorra delar som inte heller slits för oljan blir inte torr. Typ så?

Jag drar upp min via kronan ibland. Den byttes vid service efter 7 år och lär knappast vara orsaken till nästa servicebehov. Låter klart överdrivet att det skulle slita i onödan..

Så. Oljor stelnar när inte delar rör sig. Delar som rör sig slits supermycket om oljan stelnat. Det borde betyda att stelnar oljan rör sig inte delarna Och rör sig inte delarna kan de inte slitas supermycket av att röra sig. Drar man inte upp klockan manuellt får man alltså delar med torr olja som inte slits eftersom de inte rör sig. Alternativt så drar man upp klockan och då har man otorra delar som inte heller slits för oljan blir inte torr. Typ så?

Sen är det ju skillnad på oljor och fett. I samtliga delar av ställmekanismen ska det vara fett. Vanligast är nog Molycote DX, men även Jisma Blau är vanliga.
Dessa rinner inte iväg alls utan sitter på plats. Har urmakaren i fråga vart slarvig och haft för mycket så kan överflödigt fett hamna där den inte skall vara. Men principen att delar med lubrikation ska engageras till och från är korrekt. Hur ofta detta ska göra är nästan omöjligt att säga på rak arm, då det beror helt på från verk, del av verk och olja/fettyp och mängd.

Tillbaka
Topp