• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kommer klockor ses på i framtiden?

Denvy

Omega
Blir allt vanligare att man ser kollegor och bekanta som köper träningsklockor, smartwatches och liknande. Idag är det ingen som tycker det är märkvärdigt med en klocka som inte är digital men vad tror ni om 10 år? 20, 30 ? Kommer vi klocknördar sticka ut som antika historieföremål eller kommer klockan leva vidare långt framöver?

Jag har svårt att se hur personer utan klockintresse motiverar sig att köpa en klocka som inte är en smartwatch.

Personligen tror jag de kommer vara väldigt få som har traditionella klockor och allt mindre mekaniska.

Vad tror ni?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det finns också gott om folk som saknar både klockintresse och intresse för smartwatches. Jag har intresse för båda, men hatar samtidigt vissa smartwatches.. så det finns nog alla typer.
Kommer ni ihåg när surfplattorna kom och folk trodde de skulle ersätta alla laptops och stationära datorer, ja allting skulle ha surfplatteinterface. Tom Windows Server OS skulle prompt ha samma interface som Microsoft Surface surfplattorna och Windows Phone.. vad hände? Jo, inget försvann och nu har vi surfplattor också.
 

Dman

Omega
När status slutar spela roll (kanske mer rimligt i Sverige över tid) kanske intresset kommer minska. Men i Asien och på liknande marknader är, och kommer det troligtvis framöver se likadant ut och mer troligt öka. Jag vet inte hur volymerna är fördelade men inbillar mig att stora volymer går mot asiatiska länder.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Blir allt vanligare att man ser kollegor och bekanta som köper träningsklockor, smartwatches och liknande. Idag är det ingen som tycker det är märkvärdigt med en klocka som inte är digital men vad tror ni om 10 år? 20, 30 ? Kommer vi klocknördar sticka ut som antika historieföremål eller kommer klockan leva vidare långt framöver?

Jag har svårt att se hur personer utan klockintresse motiverar sig att köpa en klocka som inte är en smartwatch.

Personligen tror jag de kommer vara väldigt få som har traditionella klockor och allt mindre mekaniska.

Vad tror ni?
Tror du det kommer finnas cyklar i framtiden nu när det finns elcyklar? ;)

Skämt åsido, nu lever vi i en värld där allt är uppkopplat och allt mäts, vilken puls du har, vart du är, hur många steg du gått mm. Du kan få samtal, mail och nyhetsnotiser mm via klockan. Jag tror utvecklingen kommer gå åt andra hållet för vissa där många kopplar av när de inte är uppkopplade och slipper en del av den dagliga stressen och det är där mekaniska klockor kommer in. Sen att de även kan betraktas som mer än en klocka, (statussymbol för vissa) kommer nog också spela in i ekvationen.
Kolla prisutvecklingen och den globala hypen på framförallt vintage så har du en indikation. Sen även alla kölistor och galenskap på vanliga stålklockor bland gemene man är ju även det en indikation. Redan nu finns det många som dissar smartwatches och jag tror i en snar framtid att många kommer bli lessa på att konstant behöva ladda allt och ständigt känna stressen genom olika skärmar i vardagen.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Blir allt vanligare att man ser kollegor och bekanta som köper träningsklockor, smartwatches och liknande. Idag är det ingen som tycker det är märkvärdigt med en klocka som inte är digital men vad tror ni om 10 år? 20, 30 ? Kommer vi klocknördar sticka ut som antika historieföremål eller kommer klockan leva vidare långt framöver?

Jag har svårt att se hur personer utan klockintresse motiverar sig att köpa en klocka som inte är en smartwatch.

Personligen tror jag de kommer vara väldigt få som har traditionella klockor och allt mindre mekaniska.

Vad tror ni?
Mekaniska/auto kommer nog vara poppis ett bra tag framöver.
Men definitivt att "vintage" kommer vara ett sällsynt fenomen hos en medelålders WIS iaf om 20-30 år. Tex en 5 siffrig Rolle kommer mest vara en "gammal" klocka.

Däremot kommer dåtidens moderna klockor typ dagens SMP vara hett, för stunden. Sen kommer nytt och den blir "gammal" väldigt snabbt. Typ som en mobiltelefon i dagens läge, begränsad livslängd.
 
Jag har svårt att tänka mig att smartwatches kommer att ha någon större inverkan på ‘riktiga’ klockors ställning. Tekniken i de mekaniska klockorna har ju varit utdaterad i decennier, sen quartz-uren kom. Jag kan såklart bara tala för mig själv, men för egen del så är det ju inte för att avgöra tiden jag bär mekaniska klockor, utan det är intresset för tekniken, känslan att ha den på sig, vetskapen att en fjäder driver visarna till en precision om någon eller några sekunder per dag med en teknik som utvecklades på 17-1800-talet, stilen, utsmyckningen och stoltheten att ha någonting som inte alla andra har. Om inte quartz-verken tog död på det tror jag inte att smartklockorna kommer göra det heller. Jag skulle åtminstone aldrig ta på mig en om det inte var för att lätt se avståndet till flaggan på golfbanan ;)
 
Jag tror starkt på en mekanisk-digital hybrid, likt Reverso, fast en sida mekanisk/analog och en sida smartwatch.
Blir lättare om 10 år när tekniken finns för att göra en sådan klocka i lämplig storlek med sjukt kraftfull digital halva.
:bookworm:
Haha ja det är väl inte otänkbart att det testas, men vad skulle vara syftet? Jag tänker att de som köper en mekanisk klocka gör det för att de gillar den tekniken och inte vill ha en digital/smartwatch utan använder mobilen för dessa syften, och tvärt om att de som köper en smart watch inte är så sentimentala som vi klocknördar när det kommer till uråldrig teknik, så jag har svårt att tro att efterfrågan skulle vara enorm :D
 

PNM

Panerai
Tror mekaniska klockor är här för att stanna. Däremot skulle jag inte bli förvånad om Rolex, bankrånarklockor, och urspårade ”haute horlogerie”-ur skulle tappa sin status efter att ha seglat på den längsta konjukturen i mannaminne...
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
DW och Ur&Penn ska ha ett stort tack för att de sätter stenåldersklockor på en delmängd av handlederna i tidig ålder. Rackarns svårt att omvända en 25-35-åring att köpa en BreitlingOmegaRolex om handleden varit upptagen med smartwatches och träningsklockor hela livet. Trendspaning från Östersund är att Garmin vunnit för länge sen, men här är ju 80% av snubbarna träningsjunkies :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Den mekaniska klockan kommer att bli populär igen när zombieapokalypsen kommer... eller när ryssarna eller kineserna sänker elnätet eller internet i några veckor. ;)
 
Tror faktiskt på en rejäl uppsving inom 10-20 år.
De nya vuxna är födda med smartphone, sociala medier och ständig uppkoppling, men det kommer bli populärt att gå ifrån detta snart när det kommer mer och mer forskning som visar ökad risk för depressioner, stress och självmord. (Det börjar redan nu efter att Kardashians tar paus från sociala medier)

En smartklocka är nästan steget värre än mobilen i sig, då du får notiser med vibrationer direkt på armen och kollar reflexmässigt.

MEN, att vrida upp en mekanisk klocka varannan dag kommer vara för mycket begärt för generationen ;) Automatiskt kommer det vara.
 

burner

Panerai
2-Faktor
Om/när den dagen kommer då det blir svårt att vara utan funktionerna i en smartwatch kommer det nog göra en större skillnad. Just nu känner jag inte att jag går miste om något. Drar på mig en träningsklocka när jag ska springa eller cykla men annars ser jag inte den stora nyttan. Sen är det ju högst oklart om den dagen kommer. Det kan ju lika gärna vara en helt annan pryl som ersätter smartwatches. Den primära funktionen för en smartwatch är ju inte att visa tiden och att den ser ut som och sitter på samma ställe som ett armbandsur är ju den primära anledningen till att den konkurrerar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Min gissning om 10-20 år, vintage och pre-owned kommer att finnas hos de flesta butiker som idag bara säljer nytt, lite som de små äldre butiker man kan snubbla in i idag. Vanligt folk köper alltså gärna begagnat. Nya klockor säljs främst online, och det är mest en statusmarkör. Skulle också tro att fler använder solteknik, även i smartklockor.
 

ClownenJac

Panerai
Jag tror att många som idag använder smartklocka gör det för hälsostatistiken snarare än nåt annat. Jag kör själv ett lite mindre aktivitetsband istället men det har då så klart inte samma funktioner. Om aktivitetsbanden kan bli mindre och kraftfullare så skulle det inte förvåna mig om smartklockor halvt dör ut och att det vanliga blir att man kör en vanlig klocka plus aktivitetsband.
 

IvoKnievel

Cartier
2-Faktor
Klockor idag kanske är vad tulpaner var på 1600-talet ;)

Personligen så tror jag att smart-klockorna kommer slå stort när dom kontinuerligt kan skicka data om ens hälsa till en databas som i tidigt skede kan tala om påbörjade eller kommnade sjukdomar.
Om dom blir så smarta så kommer nog dom flesta välja den framför en mekanisk och den mekaniska boomen plana ut. Men sen kommer man säkert kunna operera in smartklockans funktioner i ett litet chip under huden och den mekaniska klockan får en renässans.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tekniskt sett har finmärkena legat i bakvattnet ända sedan 70-talet och alla mekaniska innovationer som presenterats de senaste 50 åren är mer gimmick än något annat. Således borde den mekaniska klockan redan vara en obsolet produkt, men de har bevisligen överlevt eftersom folk tycker att de är coola.

Min gissning är att det är dagens normalt prissatta bruksur, såsom kvarts-certinor och g-shocks, som ligger sämst till. Klockor som säljer idag trots att de är orimligt dyra i förhållande till funktion kommer däremot att fortsätta sälja, eftersom köparna söker efter något annat än en klocka som visar tiden (status, astronautdrömmar, gubbe-med-lupp-romantik, nostalgi eller vad det nu kan vara). Däremot kommer de säkert att ses mer som nischade produkter. Ungefär som att det alltid finns folk som vill lyssna på musik från en vinylspelare och göra sitt kaffe med en la pavoni, trots att det är enklare att spela spotify och dricka nespresso. Däremot är det ingen som saknar 90-talets CD-skivor och pulvercappuccino.
 
Senast ändrad:

burner

Panerai
2-Faktor
Klockor idag kanske är vad tulpaner var på 1600-talet ;)

Personligen så tror jag att smart-klockorna kommer slå stort när dom kontinuerligt kan skicka data om ens hälsa till en databas som i tidigt skede kan tala om påbörjade eller kommnade sjukdomar.
Om dom blir så smarta så kommer nog dom flesta välja den framför en mekanisk och den mekaniska boomen plana ut. Men sen kommer man säkert kunna operera in smartklockans funktioner i ett litet chip under huden och den mekaniska klockan får en renässans.

Det kommer säkert bli med hälsan som det är med vädret idag. Man tittar inte ut för att se vad det är för väder utan man tittar i mobilen :)
Anledningen att det är bra att ha något på handleden är ju att det är smidigt att titta på det utan att det är så mycket i vägen. För att mäta och skicka data om hälsan finns det nog bra mycket bättre ställen att placera en sån pryl som man nog inte vill ska synas.

Dom skickar nog redan kontinuerligt data men snarare som tillverkaren kan sälja. När din försäkringspremie för sjukdom går upp utan förklarlig anledning är det nog dags att göra en hälsokontroll :D
 
Topp