• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kryddar ni midsommarsnapsen?

Limpas

Cartier
Snart är det dags, och enligt tradition så kryddar man förstås sin egen snaps. Nog för att de bästa recepten må vara hemliga, men när det druckits upp så delar man glatt med sig ändå, så varför inte göra det redan nu? Har ni någon riktig succékombination att dela med er av, något att avråda från, eller helt enkelt, vad blir det i år? :)

Jag gjorde succé runt långbordet förra året med en rabarbersnaps med en gnutta vanilj i. Lättdrucken, somrig, härligt rosa till färgen, och lite udda. Dessvärre blev det inte mycket till mig själv, så den här gången funderar jag på att göra något mer "ordentligt" som inte går hem lika väl hos flickorna :)
 

Limpas

Cartier

Back to basics alltså. Har faktiskt aldrig provat med malört, brukar alltid bli så att man vill prova någon högoddsare. Blir det inte väldigt beskt? Eller det kanske kan vägas upp med lite honung/socker?

Med trevligt sällskap, fint väder och en bit grillat. Hur snapsen smakar är sekundärt.

Visst är det så att skulle man välja bort något så är det ju inte snapsen som är det allra viktigaste under dagen. Dock har vi som tradition att ta med egenkryddade snapsar, och det är roligt att smaka av varandras och se lyckade och mindre lyckade smakkombinationer. Detta istället för att bara ta en Skåne eller Östgöta :)
 

POO

Panerai
Back to basics alltså. Har faktiskt aldrig provat med malört, brukar alltid bli så att man vill prova någon högoddsare. Blir det inte väldigt beskt? Eller det kanske kan vägas upp med lite honung/socker?


Mjo, men sen så heter det ju "Bäsk" också:). Lite socker behövs för att ta udden av det värsta.
 

F-L-P

Panerai
Snart är det dags, och enligt tradition så kryddar man förstås sin egen snaps. Nog för att de bästa recepten må vara hemliga, men när det druckits upp så delar man glatt med sig ändå, så varför inte göra det redan nu? Har ni någon riktig succékombination att dela med er av, något att avråda från, eller helt enkelt, vad blir det i år? :)

Jag gjorde succé runt långbordet förra året med en rabarbersnaps med en gnutta vanilj i. Lättdrucken, somrig, härligt rosa till färgen, och lite udda. Dessvärre blev det inte mycket till mig själv, så den här gången funderar jag på att göra något mer "ordentligt" som inte går hem lika väl hos flickorna :)


Kör nog samma recept som de senaste två åren med citronzest, citronmiliss och honung. Någon Per Morberg historia tror jag. Fräsh och god.
 

Limpas

Cartier
För övrigt så kan jag meddela att te inte blir särskilt smarrigt.. Det har provats och kommer aldrig igen :)
 
Topp